مجموعه شهرهای ایران (کاشان قسمت اول)

مجموعه شهرهای ایران (کاشان قسمت اول)

کاشان شهری است در شمال استان اصفهان، که در سرشماری سال 1396 جمعیت آن 396987 نفر در 90828 خانوار بوده است.

برخی ریشه شناسان معتقدند که نام شهر از کاسیان، ساکنان اصلی شهر گرفته شده است که بقایای آنها در تپه سیلک با قدمت 9000 سال پیش یافت می شود. بعداً این شهر به "کاشیان" تغییر یافت و از این رو نام شهر را بر آن گذاشتند. کاشان بین قرن دوازدهم تا چهاردهم میلادی مرکز مهمی برای تولید سفال و کاشی مرغوب بود. در فارسی امروز واژه کاشی (کاشی) از نام این شهر آمده است.

کاشان به دو بخش کوهستانی و کویری تقسیم می شود. در ضلع غربی، کاشان در همسایگی دو قله مرتفع زنجیره کرکس، قله قرقاش در جنوب غربی کاشان (محل رصدخانه ملی ایران، بزرگترین تلسکوپ نجومی ایران) و کوه اردهال در غرب کاشان قرار دارد. که به نام «دماوند کاشان» و بلندترین قله کوه های اردهال (قسمت انتهایی زنجیره کرکس در مرکز ایران) نیز شناخته می شود.

رزرو هتل در رشت-هتل صبوری رشت-کاشان-رشت

در ضلع شرقی شهر کاشان به کویر مرکزی ایران باز می شود. کاشان به دلیل کویر مرنجاب و کاروانسرای واقع در نزدیکی دریاچه نمک (یا دریاچه نمک) نیز شناخته شده است. امروزه مرنجاب و شیفتینگ ساندز اطراف آن مقصد بازدیدکنندگان در آخر هفته برای سافاری است.

در 18مرداد 1386، ایران محور تاریخی فین، سیلک، کاشان را برای نامزدی احتمالی در آینده به عنوان میراث جهانی یونسکو در فهرست آزمایشی خود قرار داد. تعریف دقیقی از اینکه چه مکان‌هایی در داخل کاشان ممکن است نامزد شوند، مشخص نشده است. ایران در سال 1391 موفق شد باغ فین را به طور جداگانه برای ثبت توسط یونسکو به عنوان بخشی از میراث جهانی باغ های ایرانی خود معرفی کرد. با وجود این، «محور تاریخی-فرهنگی فین، سیلک، کاشان» به طور کامل در فهرست آزمایشی ایران باقی مانده است.

خانه بروجردیها یکی از مکان های تاریخی معروف دوره قاجاریه است. این خانه با معماری بی نظیری که زیبایی خاصی دارد به خوبی شناخته شده است. خانه دارای دو پاسیو داخلی و خارجی می باشد. قسمت های دیگر شامل آشپزخانه، ایوان، راهرو، حیاط تابستانی و زمستانی بسیار زیبا می باشد.

قدیمی ترین شواهد حضور انسان در اطراف کاشان به دوره پارینه سنگی باز می گردد که در نیاسر، کفترخون و سفیدآب یافت شده است. ابزار سنگی پارینه سنگی میانی در چشمه تراورتن نیاسر و سنگ تراورتن کفترخون کشف شد. گروه های پارینه سنگی بالایی در اطراف چشمه سفیدآب در جنوب غربی کاشان زندگی می کردند. اکتشافات باستان‌شناسی در تپه‌های سیلک که در ۴ کیلومتری غرب کاشان قرار دارد، نشان می‌دهد که این منطقه یکی از مراکز اولیه تمدن در دوران پیش از تاریخ بوده است. از این رو قدمت کاشان به دوره ایلامی ایران می رسد. زیگورات سیلک پس از 7000 سال هنوز در حومه کاشان پابرجاست.آثار کشف شده در سیلک ماهان پاشا در موزه لوور پاریس و موزه متروپولیتن نیویورک و موزه ملی ایران اقامت دارند.

رزرو هتل در رشت-هتل صبوری رشت-کاشان-رشت

بر اساس برخی روایت‌ها، اگرچه نه همه، کاشان منشأ سه مرد حکیمی بود که به دنبال ستاره‌ای که آنها را به بیت‌لحم هدایت کرد تا شاهد تولد عیسی مسیح باشند، همانطور که در کتاب مقدس ذکر شده است. برای مثال، مسافر قرون وسطایی، فریار اودوریچ پوردنونه، این داستان را در سال 1330 پس از بازدید از آنجا نقل کرد. اعتبار تاریخی هرچه که باشد، انتساب کاشان به عنوان خانه اصلی خود گواه بر اعتبار شهر در زمان روایت داستان است.

رزرو هتل در رشت و اقامت در هتل صبوری رشت تجربه ای از بهترین لحظه ها را برایتان به ارمغان می آورد.