مجموعه شهرهای ایران (قم قسمت اول)

مجموعه شهرهای ایران (قم قسمت اول)

قم هفتمین کلان شهر بزرگ و همچنین هفتمین شهر بزرگ ایران است. قم مرکز استان قم است. در 140 کیلومتری جنوب تهران واقع شده است. در سرشماری سال 1395، جمعیت آن 1201158 نفر بوده است. در حاشیه رودخانه قم واقع شده است.

رزرو هتل در رشت-هتل صبوری رشت-قم-رشت

قم در اسلام شیعه مقدس شمرده می شود، زیرا محل زیارتگاه فاطمه بنت موسی خواهر امام علی بن موسی الرضا است. این شهر بزرگ‌ترین مرکز بورسیه‌های شیعیان در جهان است و مقصد قابل توجهی برای زیارت است و سالانه حدود بیست میلیون زائر از این شهر دیدن می‌کنند که اکثریت آنها ایرانی‌ها و همچنین سایر مسلمانان شیعه از سراسر جهان هستند. قم همچنین به خاطر تافی ترد ایرانی معروف به سوهان معروف است که از سوغات این شهر محسوب می شود و بین 2000 تا 2500 مغازه "سوهان" به فروش می رسد.

قم به دلیل نزدیکی به تهران تا حدی به یک مرکز صنعتی پر جنب و جوش تبدیل شده است. این یک مرکز منطقه ای برای توزیع نفت و فرآورده های نفتی است و یک خط لوله گاز طبیعی از بندر انزلی و تهران و یک خط لوله نفت خام از تهران از قم به پالایشگاه آبادان در خلیج فارس می گذرد. قم با کشف نفت در سراجه در نزدیکی شهر در سال 1335 و ساخت پالایشگاه بزرگ بین قم و تهران، رونق بیشتری یافت.

جغرافیا

قم مرکز استان قم در 125 کیلومتری جنوب تهران و در دشتی کم ارتفاع واقع شده است. حرم فاطمه معصومه، خواهر امام رضا (ع) در این شهر قرار دارد که از نظر شیعیان مقدس است. این شهر در مرز کویر مرکزی ایران قرار دارد. در سرشماری سال 1390 جمعیت آن 1,074,036 نفر بود که شامل 545,704 مرد و 528,332 زن بود.

قم مرکز کانونی شیعه است. پس از انقلاب، جمعیت روحانیون از حدود 25000 نفر به بیش از 45000 نفر و جمعیت غیر روحانی بیش از سه برابر شده و به حدود 700000 نفر رسیده است. مبالغ قابل توجهی به صورت صدقات و مالیات های اسلامی به قم سرازیر می شود و به ده مرجع تقلید یا «منبع متقی» که در آنجا ساکن هستند، سرازیر می شود. تعداد مدارس علمیه قم در حال حاضر بیش از پنجاه و تعداد مؤسسات تحقیقاتی و کتابخانه ها حدود دویست و پنجاه است.

مرکز علمیه آن و حرم حضرت فاطمه معصومه(س) از ویژگی های بارز قم است. یکی دیگر از مکان های مذهبی بسیار محبوب زیارتی که قبلاً در خارج از شهر قم بوده اما اکنون بیشتر در حومه شهر است جمکران نام دارد. نزدیکی قم به تهران باعث شده است که نهاد روحانیت به راحتی بر امور و تصمیمات کشور دسترسی داشته باشد. بسیاری از آیت الله العظمی هم در تهران و هم در قم دفتر دارند. بسیاری از مردم به سادگی بین این دو شهر رفت و آمد می کنند، زیرا آنها تنها 156 کیلومتر از هم فاصله دارند. در جنوب شرقی قم شهر باستانی کاشان قرار دارد. در جنوب قم شهرهای دلیجان، محلات، نراق، شهر پردیسان، کهک و جاسب قرار دارند. اطراف شهر قم در غرب قم را تفرش، ساوه و آشتیان و جعفریه تشکیل می دهند. شهر اراک (پایتخت صنعتی ایران) در جنوب غربی قم است.

رزرو هتل در رشت-هتل صبوری رشت-سمنان-رشت

با رزرو هتل در رشت و اقامت در هتل صبوری رشت لذت سفری رویایی را در خاطراتتان ثبت کنید.