مجموعه شهرهای ایران (یزد قسمت سوم)

مجموعه شهرهای ایران (یزد قسمت سوم)

میراث یزد به عنوان مرکز آیین زرتشتی نیز حائز اهمیت است. برج سکوت در حومه شهر وجود دارد و شهر دارای آتشکده ای است که آتشی در آن نگه داشته شده است که از سال 470 میلادی به طور مداوم روشن نگه داشته شده است. زرتشتیان اقلیت قابل توجهی از جمعیت را تشکیل می دهند، حدود 20000 تا 40000 یا 5 تا 10 درصد.

مقبره و ضریح آجری قرن یازدهم امام زمان (عج) قدیمی‌ترین بنای تاریخی شهر است.

مسجد جامع یزد که در قرن دوازدهم ساخته شده و همچنان مورد استفاده قرار می گیرد، نمونه ای از بهترین موزاییک های ایرانی و معماری عالی است. مناره های آن مرتفع ترین مناره های کشور هستند. آرامگاه سید رکن الدین در نزدیکی مسجد است.

رزرو هتل در رشت-هتل صبوری رشت-یزد-رشت

اقلیم و آب و هوا

یزد دارای آب و هوای گرم بیابانی  است. این شهر با میزان بارندگی سالانه 49 میلی‌متر و تنها 23 روز بارندگی، خشک‌ترین شهر بزرگ ایران است و دمای تابستان اغلب بالای 40 درجه سانتی‌گراد (104 درجه فارنهایت) در آفتاب سوزان و بدون رطوبت است. حتی در شب نیز دما در تابستان نسبتاً ناراحت کننده است. در زمستان، روزها معتدل و آفتابی باقی می‌مانند، اما در صبح هوای رقیق و ابری کم باعث می‌شود که دمای هوا سرد شود که گاهی می‌تواند به زیر صفر درجه سانتی‌گراد (32 درجه فارنهایت) برسد.

یزد که همیشه به کیفیت ابریشم و فرش شهرت دارد، امروزه یکی از مراکز صنعتی نساجی ایران است. همچنین صنعت سرامیک و مصالح ساختمانی قابل توجهی و صنایع شیرینی و جواهرسازی منحصر به فرد وجود دارد. بخش قابل توجهی از جمعیت نیز در سایر صنایع از جمله کشاورزی، لبنیات، فلزکاری و ماشین‌سازی مشغول به کار هستند. تعدادی از شرکت‌ها درگیر صنعت رو به رشد فناوری اطلاعات هستند که عمدتاً مواد اولیه مانند کابل‌ها و کانکتورها را تولید می‌کنند. در حال حاضر یزد خانه بزرگترین تولید کننده فیبر نوری در ایران است.

قنادی های یزد در سراسر ایران طرفداران فوق العاده ای دارند و منبع گردشگری این شهر بوده اند. کارگاه های شیرینی پزی (خلیفه یا متخصص) دستور العمل های خود را مخفی نگه می دارند و بسیاری از آنها وجود دارند که برای چندین نسل به عنوان یک تجارت خانوادگی خصوصی باقی مانده اند. باقلوا، قطاب و پشمک از محبوب ترین شیرینی های این شهر هستند.

در سال 1379 موزه آب یزد افتتاح شد؛ که نمایشگاهی از ظروف ذخیره آب و فناوری های تاریخی مرتبط با آب در آن به نمایش گذاشته شده است.

یزد از دهه 1359 زمینه های صنعتی خود را گسترش داد. یزد با حداقل سه منطقه صنعتی اصلی که هر کدام شامل بیش از 70 کارخانه مختلف است، به یکی از پیشرفته ترین شهرهای ایران از نظر فناوری تبدیل شده است.

یزد علاوه در ارتباط با شهرهای بزرگ ایران از طریق راه آهن ایران، از طریق فرودگاه شهید صدوقی نیز خدمات رسانی می کند.

رزرو هتل در رشت-هتل صبوری رشت-یزد-رشت

برخی ازافراد تاثیرگذار شهر یزد

محمد خاتمی، رئیس جمهور سابق ایران؛ متولد اردکان

میرزا محمد فرخی یزدی شاعر و سیاستمدار

وحشی بافقی، شاعر

حبیب الله بیطرف، وزیر سابق نیرو

موشه کاتساو، رئیس جمهور سابق اسرائیل

محمدعلی اسلامی ندوشن، نویسنده ایرانی

مهدی آذر یزدی نویسنده داستان های کودکانه

ایرج افشار، کتاب‌شناس، مورخ و از چهره‌های شاخص در حوزه فارسی‌شناسی

احمد فردید، فیلسوف برجسته ایرانی و استاد الهام بخش و فداکار

شرف الدین علی یزدی، مورخ ایرانی قرن پانزدهم.

ضیاءالدین طباطبایی، سیاستمدار ایرانی و نخست وزیر ایران

شمس کسمایی، شاعر

اردشیر جمشید خسرویانی، جراح مغز و اعصاب برجسته ایرانی و پزشک الهام بخش و فداکار

 رزرو هتل در رشت-هتل صبوری رشت-یزد-رشت

با رزرو هتل در رشت و اقامت هتل صبوری رشت لذت سفر به استان گیلان و شهر رشت را برای خود صد چندان کنید.