مجموعه شهرهای ایران (یزد قسمت دوم)

مجموعه شهرهای ایران (یزد قسمت دوم)

یزد برای مدت کوتاهی به عنوان پایتخت سلسله مظفریان در قرن چهاردهم خدمت کرد و در سالهای (751-752 ه.ق) توسط انجویان تحت محاصره شیخ ابواسحاق ناموفق قرار گرفت. مسجد جمعه (یا جماعت) که مسلماً بزرگترین بنای معماری شهر است، و همچنین سایر ساختمان‌های مهم، مربوط به این دوره است. در زمان سلسله قاجار (قرن دوازدهم هجری) توسط خان بختیاری اداره می شد.

در زمان حکومت صفویان (قرن دهم هجری) عده ای از یزد کوچ کردند و در منطقه ای ساکن شدند که امروز در مرز ایران و افغانستان است. این شهرک که یزدی نام داشت در شهر فراه کنونی در ولایتی به همین نام در افغانستان قرار داشت. امروزه نیز مردم این منطقه با لهجه ای بسیار شبیه به لهجه مردم یزد صحبت می کنند.

یکی از نکات قابل توجه یزد، فرهنگ خانواده محور آن است. براساس آمار رسمی سازمان ثبت احوال ایران، یزد جزو سه شهر با کمترین آمار طلاق در ایران است.

رزرو هتل در رشت-هتل صبوری رشت-یزد-رشت

زبان و گروه های قومی

اکثریت مردم یزد فارس هستند. فارسی را با لهجه یزدی صحبت می کنند که با لهجه فارسی تهرانی متفاوت است.

اکثریت مردم یزد مسلمان هستند. همچنین جمعیت قابل توجهی از زرتشتیان در این شهر وجود دارد. در سال 1392 سپنتا نیکنام به عضویت شورای شهر یزد انتخاب شد و اولین نماینده زرتشتی در ایران شد. زمانی یک جامعه نسبتاً بزرگ یهودی-یزدی وجود داشت، اما پس از ایجاد اسرائیل، بسیاری به دلایل مختلف به آنجا نقل مکان کردند. رئیس جمهور سابق اسرائیل موشه کاتساو یک نمونه است.

زیارتگاه پیر نارکی یکی از مقاصد مهم زیارتی زرتشتیان است که سالانه در آن جماعت برگزار می شود و در طول سال بازدیدهای مکرری از آن صورت می گیرد. در حال حاضر همچنین یک نقطه توریستی معروف است.

داستان آخرین شاهزاده ایرانی که قبل از ورود اسلام به یزد آمد بر اهمیت آن می افزاید. چنین تحولی چندین بار رخ داده است.

چندین سنت دیگر شهر، رژه ها و اجتماعات مسلمانان است که عمدتاً راهپیمایی هایی به نام آزاداری است که برای بزرگداشت وقایعی که شهدای اصلی اسلام و دیگر شخصیت های مهم تجربه کرده اند برگزار می شود. این اجتماعات عظیم عمومی مجموعه‌ای از فضاها را ایجاد کردند که از آنجایی که بیشتر آنها در نزدیکی بناهای تاریخی مهم شهری قرار دارند، در مواقع دیگر به‌عنوان قطبی استفاده می‌شوند که بازدیدکنندگان می‌توانند از آنجا به نقاط اصلی شهر بگردند.

بر اساس سرشماری ایران در سال 1395، جمعیت یزد یک میلیون و 138 هزار و 533 نفر از 340 هزار و 657 خانوار است که شامل 586 هزار و 13 مرد و 552 هزار و 520 زن است.

بر اساس سرشماری ایران در سال 1395 جمعیت یزد 1138533 نفر از 340657 خانوار است که شامل 586013 مرد و 552520 زن می شود. یزد مرکز مهم معماری ایرانی است. به دلیل آب و هوای آن یکی از بزرگترین شبکه‌های قنات (سیستم‌های آب‌رسانی زیرزمینی) در جهان را دارد و قنات‌سازان یزدی ماهرترین قنات‌سازان ایران به شمار می‌روند.

 رزرو هتل در رشت-هتل صبوری رشت-یزد-رشت

برای مقابله با تابستان های بسیار گرم، بسیاری از ساختمان های قدیمی یزد دارای بادگیرهای باشکوه و زمین های بزرگ زیرزمینی هستند.

این شهر همچنین خانه نمونه های بارز یخچال ها است که برای ذخیره یخ های استخراج شده از یخچال های طبیعی در کوه های مجاور استفاده می شد. یزد همچنین یکی از بزرگترین شهرهایی است که تقریباً تماماً از خشت ساخته شده است.

با رزرو هتل در رشت و اقامت در هتل صبوری رشت سفری بی نظیر و دلنشین را در کنار عزیزانتان تجربه کنید.