مجموعه شهرهای ایران (یزد قسمت اول)

مجموعه شهرهای ایران (یزد قسمت اول)

شهر یزدمرکز استان یزد، ایران است. این شهر در 270 کیلومتری جنوب شرقی اصفهان قرار دارد. در سرشماری سال 1395، جمعیت 1،138،533 نفر بوده است. از سال 1396، شهر تاریخی یزد توسط یونسکو به عنوان میراث جهانی شناخته شده است.یزد به دلیل سازگاری نسل‌ها با محیط کویری خود، معماری منحصربه‌فردی ایرانی دارد. این شهر از نمونه های فراوانش به شهر بادگیرها شهر بادگیرها لقب گرفته است. همچنین به خاطر آتشکده‌های زرتشتی، آب انبارها، قنات‌ها، یخچال‌ها، صنایع دستی ایرانی، پارچه‌های دست‌بافت (ترمه ایرانی)، ابریشم بافی، نبات‌های ایرانی و زمان آن بسیار معروف است. قنادی های محترم یزد به دلیل سابقه قدیمی دوچرخه سواری و بیشترین سرانه دوچرخه در ایران به شهر دوچرخه نیز معروف است. گزارش شده است که فرهنگ دوچرخه سواری در ایران در نتیجه تماس با بازدیدکنندگان و گردشگران اروپایی در قرن اخیر در یزد به وجود آمده است.

یزد به معنای پاک و مقدس است. شهر یزد به معنای شهر مقدس است. نام های پیشین این شهر: کث، ایساتیس است.

رزرو هتل در رشت-هتل صبوری رشت-یزد-رشت

شواهد باستان شناسی در 12 کیلومتری شمال یزد نشان می دهد که این منطقه از دوره امپراتوری هخامنشی (550 قبل از میلاد تا 330 قبل از میلاد) آباد بوده است. پلینی بزرگ (متوفی 79 پس از میلاد) در تاریخ طبیعی خود از شهری در امپراتوری اشکانی (247 پیش از میلاد تا 224 پس از میلاد) به نام «ایساتیس» یاد می‌کند که ظاهراً با نام آساگارتا/ایستاخه/ساگارتی‌ها مرتبط است. در نتیجه، برخی از محققان احتمال داده اند که نام یزد از ایساتیس گرفته شده است و استفاده از نام اخیر در دوران مادها یا هخامنشیان آغاز شده است.

منطقه ای که یزد را در بر می گیرد ابتدا در اواخر دوران باستان، یعنی در زمان امپراتوری ساسانیان (224-651) به شهرت رسید. در زمان یزدگرد اول (ه.ق 399–420) ضرابخانه ای در یزد تأسیس شد که اهمیت روزافزون آن را نشان می دهد. بر اساس وقایع نگاری جدید ایرانی تاریخ یزد («تاریخ یزد») در سال ( ه.ق 844) یزد توسط «یزدگرد پسر بهرام» یعنی یزدگرد دوم (ه.ق 438–457) مجدداً تأسیس شد. کلمه یزد به معنای خداست. پس از تسخیر اعراب بر ایران، زرتشتیان زیادی از استان های همجوار به یزد مهاجرت کردند. با پرداخت مالیات به یزد اجازه داده شد حتی پس از فتح آن نیز زرتشتی بماند و اسلام به تدریج به دین غالب شهر تبدیل شد.

رزرو هتل در رشت-هتل صبوری رشت-یزد-رشت

یزد به دلیل موقعیت کویری دور و دشواری دسترسی، تا حد زیادی از نبردهای بزرگ و ویرانی ها و ویرانی های جنگ مصون ماند. به عنوان مثال، این مکان بهشتی برای کسانی بود که از ویرانی در سایر نقاط امپراتوری ایران در طول حمله مغول فرار می کردند. در سال ( ه.ق670 ) مارکوپولو از آن بازدید کرد که در مورد صنعت ابریشم بافی خوب شهر اشاره کرد. وی در کتاب سفرهای مارکوپولو یزد را اینگونه توصیف کرده است:

شهری خوب و اصیل است و تجارت بسیار زیادی دارد. در آنجا مقادیری از بافت ابریشمی به نام یسدی می بافند که بازرگانان آن را برای دفع به نقاط مختلف می برند. وقتی این شهر را برای سفر بیشتر ترک می‌کنید، هفت روز سوار بر دشت‌های بزرگ می‌شوید و بندری را می‌یابید که فقط در سه مکان از شما پذیرایی کند. در راه، بسیاری از چوب‌های مرغوب خرما تولید می‌کنند، مثلاً می‌توان به راحتی از میان آنها سوار شد. و در آنها ورزش بزرگی در شکار و شاهین است، کبک و بلدرچین و شکار فراوان دیگر، تا بازرگانانی که از آن راه می گذرند، انحراف فراوان دارند. الاغ های وحشی، موجودات خوش تیپ نیز وجود دارند. در پایان آن هفت راهپیمایی بر فراز دشت، به پادشاهی خوبی می رسید که کرمان نام دارد.

رزرو هتل در رشت بهترین گزینه برای سفر به این شهر زیباست. شما می توانید با اقامت در هتل صبوری رشت سفری بی نظیر تجربه کنید.