مجموعه شهرهای ایران (گلستان )

مجموعه شهرهای ایران (گلستان )

استان گلستان در شمال شرقی کشور و جنوب شرقی دریای خزر واقع شده است. مرکز آن شهر گرگان است که تا سال 1336 استرآباد نام داشت. گلستان در سال 1376 از استان مازندران جدا شد.

این استان در تاریخ 1 تیرماه سال 1393 با تقسیم استان ها به 5 منطقه، صرفاً به منظور هماهنگی و توسعه بخشی از منطقه 1 شد. اکثریت جمعیت آن را مسلمانان سنی تشکیل می دهند.

در سرشماری سال 1385، جمعیت استان 1593055 نفر در 379354 خانوار بوده است. سرشماری زیر در سال 1390 افزایش جمعیت را به 1777014 نفر در 482842 خانوار نشان داد. در آخرین سرشماری که در سال 1395انجام شد، جمعیت به 1,868,819 نفر در 550,249 خانوار افزایش یافت.

گلستان به معنای «گل» و «ستان» به معنای «سرزمین» یا «منطقه» ترجمه شده است. بنابراین، گلستان در لغت به معنای سرزمین گلها در زبانهای ایرانی است (مثلاً فارسی، کردی و مازندرانی. این نام در کشورهایی با ریشه زبانی فارسی رایج است.

رزرو هتل در رشت-هتل صبوری رشت-گلستان-رشت

پایتخت گرگان نام خود را از منطقه وسیع تری گرفته است که از نظر تاریخی به نام های گرگان , گورگان پارسی میانه و ورکانه پارسی باستان (در کتیبه بیستون) به معنای سرزمین گرگ ها شناخته می شود. این نیز ریشه یونانی باستان Ὑρκανία (Hyrkanía) و لاتین Hyrcania است. گرگ وحشی هنوز در گلستان یافت می شود.

قدمت سکونت انسان در این منطقه به 10000 سال قبل از میلاد می رسد. شواهدی از شهر باستانی جرجان هنوز در نزدیکی شهر فعلی گنبدکاووس دیده می شود. این شهر از شهرهای مهم ایران بود که در مسیر جاده ابریشم قرار داشت.

در زمان ایران هخامنشی، به نظر می‌رسد که به عنوان یکی از استان‌های فرعی پارت اداره می‌شده است و در فهرست‌های استانی داریوش و خشایارشا به طور جداگانه نامی از آن برده نشده است. اما هیرکانیان تحت رهبری مگاپانوس توسط هرودوت در فهرست ارتش خشایارشا در حمله به یونان ذکر شده است.

فارس ها/مازندرانی ها را تقریباً همه ساکنان استان «بومیان قدیمی» می دانند و بقیه را مهاجران قومی در گذشته می دانند.اکثر مازندرانی ها در گرگان، علی آباد، کردکوی، بندرگز و گنبدکاووس زندگی می کنند. آنها به زبان مازندرانی صحبت می کنند.

ترکمن ها در شمال استان، دشتی به نام ترکمن صحرا سکونت دارند. از قرن پانزدهم هجری قمری این مردمان سابقاً کوچ نشین در این منطقه زندگی می کردند که شهرهای اصلی آن گنبدکاووس و بندرترکمان است. ترکمن ها مسلمان سنی هستند. آنها اقلیت قابل توجهی در شهرهایی مانند گرگان، علی آباد، کلاله و بسیاری از شهرستان های شرقی هستند.

آذری ها و قزلباش ها قرن ها قبل از ترکمن ها هستند و به مرور زمان کاملاً شیعه شده اند و بنابراین از نظر فرهنگی با ایرانی ها و سایر شیعیان ارتباط دارند.

ایرانیان سیستانی و بلوچ ها نسبتاً تازه وارد هستند و قدمت آنها به اوایل قرن بیستم باز می گردد. آنها به دلیل خشکسالی پایدار در مناطق زادگاهشان سیستان، همچنان به تعداد کمی به این منطقه می رسند.

اقوام دیگری مانند قزاق، گرجی و ارمنی نیز در این منطقه ساکن هستند و سنت ها و آیین های خود را حفظ کرده اند. 

بلندترین سازه خشتی جهان در نوع خود، برج گنبد قابوس در این استان قرار دارد.

آب و هوا و جغرافیا

گلستان در اکثر مواقع سال دارای آب و هوای معتدل و معتدل است. از نظر جغرافیایی به دو بخش دشت و کوه های رشته البرز تقسیم می شود. در بخش البرز شرقی جهت کوهها به سمت شمال شرقی بوده و به تدریج از ارتفاع کاسته می شود. بلندترین نقطه استان شاور با ارتفاع 3945 متر است. دو رودخانه اصلی قره سو و گرگانرود هستند.

پارک ملی گلستان

پارک ملی گلستان در شمال ایران با ساخت جاده ای از میان جنگل مواجه است که گویا برای سهولت تردد روستاییان و چوب نشینان اما به قیمت از دست دادن تنها پارک ملی ایران که طیف وسیعی از اقلیم های مختلف (رطوبت) را در بر می گیرد. در نزدیکی دریای خزر و کویر در جنوب) گسترده است.

رزرو هتل در رشت-هتل صبوری رشت-گلستان-رشت

پارک ملی گلستان بزرگترین پارک ملی ایران است که در سه استان گلستان، مازندران و خراسان شمالی قرار دارد. با کمال تعجب، مقامات به درخواست های مکرر کارشناسان برای ساختن چنین جاده هایی در اطراف جنگل ها، به جای عبور از جنگل ها، بی توجهی می کنند که به این ترتیب دیگر تهدیدی برای حیات جانوران و گیاهان نخواهد بود.

با رزرو هتل در رشت و اقامت در هتل صبوری رشت تجربه ای دلنشین و فراموش نشدنی در آلبوم خاطرات خود ثبت کنید.