مجموعه شهرهای ایران (کرمانشاه قسمت چهارم)

مجموعه شهرهای ایران (کرمانشاه قسمت چهارم)

بناهای قاجاریه

مسجد جامع شافعی

در زمان سلسله قاجار (1173 تا 1304) بازار کرمانشاه، مساجد و تکیه‌هایی مانند تکیه بیگلربیگی و مسجد مؤون الملک و خانه‌های زیبایی مانند خانه خواجه باروک ساخته شد.

تکیه بیگلربیگی به خاطر تزیینات آینه ای منحصر به فرد شهرت دارد. تکیه بیگلربیگی در زمان قاجاریه به کوشش عبدالله خان بیگلربیگی ساخته شد.

تکیه مؤون الملک از آن جهت بی‌نظیر است که بر روی دیوارها، علی‌رغم برخی تصاویر مذهبی‌تر، تصاویر مربوط به شاهنامه را در خود جای داده است.

خانه خواجه باروخ در محله قدیمی فیض آباد، محله یهودی نشین شهر قرار دارد. این بنا توسط یک تاجر یهودی دوره قاجار به نام باروخ ساخته شده است. این خانه که تصویری تاریخی از معماری ایرانی است، به «خانه رنده کش» تغییر نام داد، پس از آخرین مالک، خانه ای «دارونگار» است و از طریق دهلیز به حیاط بیرونی و از طریق راهرویی به حیاط بیرونی متصل می شود. حیاط داخلی. دور تا دور حیاط داخلی اتاق‌ها، ستون‌های آجری ایوان خانه و سرستون‌های پلکانی با تزئینات آجری و استالاکتیتی است. این خانه در زمره خانه های کمیاب قاجاری با حمام اختصاصی است.

رزرو هتل در رشت-هتل صبوری رشت-کرمانشاه-رشت

بازارها

کرمانشاه حداقل یک بازار را در خود جای داده است که قدمت آن به دوره قاجار می رسد. بازار بزرگ کرمانشاه یا بازار تاریکه در حدود سال 1199زمانی که شاهزاده محمدعلی میرزا دولتشاه قاجار بر کرمانشاه حکومت می کرد ساخته شد و در زمان خود بزرگترین بازار بزرگ خاورمیانه بود.

اقتصاد

کرمانشاه یکی از هسته های کشاورزی غرب ایران است که غلات، برنج، سبزی، میوه و دانه های روغنی تولید می کند، اما کرمانشاه به عنوان یک شهر صنعتی نسبتاً مهم در حال ظهور است. دو مرکز صنعتی با بیش از 256 واحد تولیدی در حومه شهر وجود دارد. این صنایع شامل پالایشگاه پتروشیمی، نساجی، فرآوری مواد غذایی، فرش سازی، تصفیه شکر و تولید تجهیزات و ابزار الکتریکی می باشد. شرکت پالایش نفت کرمانشاه (KORC) که در سال 1311 توسط شرکت های انگلیسی تأسیس شد، یکی از صنایع بزرگ این شهر است. پس از تغییرات اخیر در عراق، کرمانشاه به یکی از دروازه های اصلی واردات و صادرات ایران تبدیل شده است.

تحصیلات

آموزش عالی

بیش از 49 هزار دانشجو در 9 دانشگاه دولتی و خصوصی این شهر مشغول به تحصیل هستند. دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه که در سال 1347 به عنوان دانشکده پرستاری کرمانشاه تأسیس شد، اولین دانشگاه در غرب ایران بود. دانشکده پزشکی به عنوان یکی از واحدهای دانشگاه رازی در سال 1355 تأسیس شد و تعدادی دانشجو را به صورت عمومی پذیرش کرد. دانشگاه رازی که در سال 1351 تأسیس شد، دومین دانشگاه غرب ایران و برجسته‌ترین مؤسسه آموزش عالی در استان کرمانشاه و همچنین غرب کشور است. دانشگاه رازی در سال 2020 بر اساس 13 عامل، رتبه 24 ایران و 1300 جهان را در دانشگاه های همه کشورهای جهان به دست آورد.

برخی از دانشگاه های کرمانشاه عبارتند از:

دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه

دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه

دانشگاه صنعتی کرمانشاه

دانشگاه پیام نور

دانشگاه رازی

مدارس

 مدرسه محتشمیه که در سال 1278 تأسیس شد، اولین مدرسه مدرن در کرمانشاه بود که توسط حسینعلی خان مهندس گوران تأسیس شد. تالار مطالعه خلق (قرائتخانۀ خلق) اولین سالن مطالعه در کرمانشاه و همچنین مدرسه بزرگسالان بود که در سال 1288 تأسیس شد. مدرسه آلیانس اسرائیلی کرمانشاه که توسط اتحاد اسرائیل یونیورسل در سال 1283 تأسیس شد. مدرسه دولتی دوشیزگان عضدیه اولین مدرسه دخترانه بود که در سال 1301 تأسیس شد. اولین مدرسه خصوصی در کرمانشاه در سال 1370 تأسیس شد.

رزرو هتل در رشت-هتل صبوری رشت-کرمانشاه-رشت

با رزرو هتل در رشت و اقامت در هتل صبوری رشت, تجربه ای دلنشین و فراموش نشدنی از سفر به گیلان را برای خود رغم بزنید.