مجموعه شهرهای ایران (کرمانشاه قسمت اول)

مجموعه شهرهای ایران (کرمانشاه قسمت اول)

مرکز استان کرمانشاه، در 525 کیلومتری تهران در غرب ایران واقع است. بر اساس سرشماری سال 1395، جمعیت آن 946,681 نفر (تخمین سال 1400 1,047,000 نفر) است. اکثریت مردم کرمانشاه به زبان کردی جنوبی و فارسی صحبت می کنند, این شهر بزرگترین شهر کرد زبان ایران است..کرمانشاه دارای آب و هوای معتدل و کوهستانی است. اکثر ساکنان کرمانشاه را مسلمانان شیعه تشکیل می‌دهند، اما مسلمانان سنی، مسیحیان، و پیروان یارسانیسم نیز وجود دارند.

«کرمانشاه» از عنوان «کیرمانشاه» در دوران ساسانیان گرفته شده است که به «پادشاه کرمان» ترجمه می‌شود. معروف است که این لقب متعلق به پسر شاپور سوم شاهزاده بهرام بود که پس از انتصاب به فرمانداری استان کرمان (استان کرمان کنونی) این عنوان را به وی اعطا کرد. بعداً در سال 390 که پیش از این جانشین پدرش بهرام چهارم (ح. 388–399) شده بود، کرمانشاه را تأسیس کرد و عنوان پیشین خود را بر شهر جدید یعنی «شهر پادشاه کرمان» اطلاق کرد.

رزرو هتل در رشت-هتل صبوری رشت-کرمانشاه-رشت

پس از انقلاب در سال 1357، این شهر برای مدت کوتاهی به نام قهرمان شهر نامگذاری شد و بعدها ، ظاهراً به دلیل وجود کلمه «شاه» در نام اصلی نام شهر و همچنین استان به باختران تغییر یافت. باختران به معنای غربی است که به موقعیت شهر و استان در داخل ایران اطلاق می شود. اما پس از جنگ ایران و عراق، این شهر به کرمانشاه تغییر نام داد، زیرا این شهر با تمایل ساکنانش، ادبیات فارسی و حافظه جمعی ایرانیان طنین انداز شد.

کرمانشاه به دلیل قدمت، مناظر جذاب، فرهنگ غنی و روستاهای نوسنگی، یکی از مهدهای فرهنگ های پیش از تاریخ به شمار می رود. بر اساس بررسی‌ها و کاوش‌های باستان‌شناسی، محوطه کرمانشاه از دوره پارینه سنگی زیرین در تصرف افراد پیش از تاریخ بوده و تا دوره‌های پارینه سنگی بعدی تا اواخر دوره پلیستوسن ادامه داشته است. شواهد پارینه سنگی زیرین مشتمل بر چند دستکش است که در ناحیه گاکیا در شرق شهر یافت شده است. بقایای پارینه سنگی میانی در نقاط مختلف استان به ویژه در مجاورت شمالی شهر در تنگ کنشت، تنگ ملاورد و نزدیک طاق بستان یافت شده است.

انسان نئاندرتال در این دوره در منطقه کرمانشاه وجود داشته و تنها بقایای اسکلت کشف شده از این انسان اولیه در ایران در سه غار و پناهگاه صخره ای واقع در استان کرمانشاه یافت شده است. غارهای پارینه سنگی شناخته شده در این منطقه عبارتند از غار ورواسی، قبه، ملاورد و غار دو اشکفت است. این منطقه همچنین یکی از اولین مکان هایی بود که سکونتگاه های انسانی از جمله آسیاب، قازانچی، سراب، چیا جانی و گنج دره بین 8 تا 10 هزار سال پیش در آن ایجاد شد.

رزرو هتل در رشت-هتل صبوری رشت-کرمانشاه-رشت

این تقریباً همزمان با ساخت اولین سفال های مربوط به ایران در گنج دره، نزدیک هرسین کنونی است. رئیس مرکز تحقیقات باستان شناسی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ایران بر اساس تحقیقات انجام شده توسط دانشگاه همدان و UCL در اردیبهشت 1388 اعلام کرد که یکی از قدیمی ترین روستاهای پیش از تاریخ خاورمیانه با قدمت 9800 سال قبل از میلاد مسیح بوده است. در غرب کرمانشاه بقایایی از مشاغل روستایی کشف شده در صحنه بعدی و اوایل عصر مفرغ در تعدادی از محوطه های تپه در خود شهر یافت می شود. این شهر شامل 4 محوطه باستانی تپه است: چغا کبود، چغا جولان، مراد هاسل و تپه گاوری.

 با رزرو هتل در رشت و اقامت در هتل صبوری رشت خاطراتی به یاد ماندنی برای خود و همراهانتان بسازید.