مجموعه شهرهای ایران (کرمان قسمت دوم)

مجموعه شهرهای ایران (کرمان قسمت دوم)

کرمان در حاشیه بلند کویر لوت در جنوب مرکزی ایران قرار دارد. این شهر توسط کوه ها احاطه شده است. کرمان همچنین در کنار کوه صاحب الزمان قرار دارد. ارتفاع این شهر از سطح دریا 1755 متر است که از نظر ارتفاع در میان مراکز استان‌های ایران، سومین شهر بلند ایران است. زمستان شب های بسیار سردی را برای کرمان به ارمغان می آورد. کوه‌های جنوب و جنوب شرقی جفتان جوپار و پلور و کرمان در تمام طول سال برف است. کرمان در عرض جغرافیایی 30.29 و طول جغرافیایی 57.06 واقع شده است.

کرمان دارای آب و هوای سرد کویری (BWk بر اساس طبقه بندی اقلیمی کوپن) با تابستان های گرم و زمستان های خنک تا سرد است. بارندگی در طول سال کم است. بسیاری از مناطق شهر توسط کوه هایی احاطه شده اند که تنوع آب و هوای کرمان را در تمام طول سال به ارمغان می آورد. قسمت شمالی شهر در یک منطقه بیابانی خشک واقع شده است، در حالی که ارتفاعات قسمت جنوبی شهر از آب و هوای معتدل تری برخوردار است. میانگین ارتفاع این شهر از سطح دریا حدود 1755 متر (5758 فوت) است. شهر کرمان آب و هوای معتدلی دارد. میانگین بارندگی در اینجا به 148 میلی متر میرسد. وگرنه آب و هوای آن نسبتا خنک است (با استانداردهای ایران)

رزرو هتل در رشت-هتل صبوری رشت-کرمان-رشت

برای دیرینه شناسان ایرانی، کرمان همیشه بهشت فسیلی محسوب می شده است. کشف ردپای دایناسورهای جدید در سال 2005 امیدها را برای درک بهتر تاریخ این منطقه تجدید کرد. اقتصاد کرمان بیشتر مبتنی بر کشاورزی است، به ویژه آجیل و همچنین معدن. معدن مس سرچشمه پس از معدنی که در شیلی قرار دارد، دومین معدن بزرگ مس جهان است. پسته بخش مهمی از اقتصاد کرمان است و استان کرمان بزرگترین تولیدکننده پسته در ایران و جهان است.

قالی‌بافی یکی از صنایع اصلی این شهر است و فرش‌های تولید شده در آن شهرت بین‌المللی دارد. قالی بافی یک سنت بسیار قدیمی در کرمان است. قدیمی ترین فرش کشف شده در کرمان مربوط به حدود 500 سال پیش است. منسوجات پنبه‌ای و شال‌های پشم بز نیز تولید می‌شوند.

تعدادی از تأسیسات مدرن مانند کارخانه های نساجی و آجرکاری نیز ساخته شده است. ثروت معدنی استان شامل مس و زغال سنگ است.کرمان در میان چندین شهر ایران با میراث فرهنگی قوی است که در لهجه محلی، شعر، موسیقی محلی، صنایع دستی و آداب و رسومی که کرمان به جهانیان معرفی کرده است، نمود پیدا می کند.

تنها موزه مردم‌شناسی ایران زرتشتیان در جهان که تاریخ باستانی زرتشتیان را به نمایش می‌گذارد، در آتشکده کرمان است. ایده راه‌اندازی این موزه به همراه کتابخانه جامعه زرتشتیان کرمان در سال 1362 با جمع‌آوری آثار میراث فرهنگی جامعه زرتشتیان کرمان، پرویز وخاشوری، رئیس انجمن و مهران غیبی، رئیس سابق این کتابخانه، مطرح شد. این دو مقام، اشیای بسیار دیگری را به این مجموعه اضافه کردند. این موزه به طور رسمی در جشن تیرگان در سال 1384 توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران (ICHHTO) افتتاح شد.

رزرو هتل در رشت-هتل صبوری رشت-کرمان-رشت

جشن تیرگان یا تیرگان یک جشن باران باستانی ایرانی است که در اول تیرماه برگزار می‌شود. این جشن به فرشته تیر یا تیشتر (رعد و برق) اطلاق می‌شود که در آسمان ظاهر می‌شوند تا رعد و برق و رعد و برق ایجاد کنند تا باران مورد نیاز را فراهم کنند. مراسم سده هر ساله در کرمان برگزار می شود. همچنین مناطق باستانی باستانی جیرفت و تپه یحیی بافت در جنوب کرمان قرار دارند. قلعه راین نیز در شهر راین در جنوب شرقی کرمان قرار دارد. برخی از صنایع دستی و سوغات استان کرمان، گلدوزی سنتی معروف به پته، قالی، قالیچه، جاجیم، گلیم (فرش درشت)، چمدان و دستبافت های دیگر است. زیره و پسته رفسنجان و کرمان از اقلام اصلی این استان هستند.

با رزرو هتل در رشت و اقامتی دلنشین در هتل صبوری رشت خاطره ای فراموش نشدنی برای خود بسازید.