مجموعه شهرهای ایران (کرمان قسمت اول)

مجموعه شهرهای ایران (کرمان قسمت اول)

کرمان که در زمان‌های قدیم به عنوان ساتراپی ها کارمانیا شناخته می‌شد، مرکز استان کرمان در ایران است. بر اساس سرشماری سال 1390، جمعیت آن 821394 نفر در 221389 خانوار بوده است که آن را دهمین شهر پرجمعیت ایران می کند.این شهر بزرگ‌ترین و توسعه‌یافته‌ترین شهر استان کرمان و یکی از مهم‌ترین شهرهای جنوب شرقی ایران است. همچنین از نظر وسعت یکی از بزرگترین شهرهای ایران است. کرمان به دلیل تاریخ طولانی و میراث فرهنگی قوی خود در میان تاریخ دوستان مشهور است. این شهر خانه بسیاری از مساجد تاریخی و آتشکده های زرتشتی است. کرمان در طول تاریخ خود چندین بار پایتخت سلسله های ایرانی شد. کرمان در دشتی بزرگ و هموار در 800 کیلومتری جنوب شرقی تهران، پایتخت ایران واقع شده است.

رزرو هتل در رشت-هتل صبوری رشت-کرمان-رشت

کرمان به عنوان یک پاسگاه دفاعی با نام وه اردشیر توسط اردشیر اول، بنیانگذار امپراتوری ساسانی، در قرن سوم میلادی تأسیس شد. پس از جنگ نهاوند در سال 642، این شهر تحت حکومت مسلمانان قرار گرفت. در ابتدا انزوای نسبی شهر به خوارج و زرتشتیان اجازه داد تا در آنجا رشد کنند، اما خوارج در سال 698 از بین رفتند و در سال 725 جمعیت اکثرا مسلمان بودند. قبلاً در قرن هشتم این شهر به دلیل ساخت شال های پشمی ترمه و غیره معروف بود. منسوجات اقتدار خلافت عباسی بر این منطقه ضعیف بود و قدرت در قرن دهم به آل بویه رسید، که حتی زمانی که منطقه و شهر به دست محمود غزنوی در اواخر قرن دهم افتاد، کنترل خود را حفظ کردند. نام کرمان در مقطعی از قرن دهم میلادی برگزیده شد.

کرمان تحت حکومت ترکان سلجوقی در قرون 11 و 12 میلادی عملاً مستقل باقی ماند و عمان و فارس را فتح کرد. هنگامی که مارکوپولو در سال 1271 میلادی از کرمان بازدید کرد، این شهر به یک مرکز داد و ستد بزرگ تبدیل شده بود که خلیج فارس را به خراسان و آسیای مرکزی پیوند می داد. با این حال، پس از آن، شهر بارها توسط مهاجمان مختلف غارت شد. کرمان در دوره صفویه به سرعت گسترش یافت. در این دوره فرش و قالیچه به انگلستان و آلمان صادر می شد.

رزرو هتل در رشت-هتل صبوری رشت-کرمان-رشت

در سال 1172 لطف علی خان قاجارها را شکست داد و در سال 1173 کرمان را تصرف کرد. اما اندکی بعد به مدت شش ماه کرمان توسط آقا محمد خان قاجار محاصره شد. هنگامی که شهر به دست آقا محمدخان افتاد، خشمگین از حمایت مردمی که لطفعلی خان دریافت کرده بود، بسیاری از ساکنان مرد کشته یا کور شدند و از 20000 کره چشم جدا شده توده ای درست کردند و در مقابل آن ریختند. بسیاری از زنان و کودکان به بردگی فروخته شدند و در نود روز شهر به ویرانه تبدیل شد. اما زرتشتیان کرمان که از طرفداران سرسخت لطف علی خان بودند، در این دوره بیشترین خشم بنیانگذار سلسله قاجار را متحمل شدند. شهر کنونی کرمان در قرن نوزدهم در شمال غربی شهر قدیمی بازسازی شد، اما شهر تا قرن بیستم به اندازه سابق خود بازنگشت.

با رزرو هتل در رشت و اقامت در هتل صبوری رشت تجربه ای تکرار نشدنی را برای خود و عزیزانتان رغم بزنید.