مجموعه شهرهای ایران (کاشان قسمت دوم)

مجموعه شهرهای ایران (کاشان قسمت دوم)

بر اساس افسانه ای مربوط به دوران صفویه، ابولؤلؤاء، صنعتگر ماهر ایرانی که به بردگی فاتحان اسلامی درآمد و سرانجام خلیفه عمر بن خطاب را در سال 644 ترور کرد، پس از این ترور به کاشان گریخت زیارتگاهی که بر فراز مقبره او ساخته شده است یکی از بناهای برجسته کاشان است

سلطان ملک شاه اول سلسله سلجوقیان در قرن یازدهم دستور ساخت قلعه ای را در میانه کاشان داد. دیوارهای قلعه به نام قلعه جلالی هنوز در مرکز کاشان پابرجاست.

کاشان محل گذران اوقات فراغت شاهان صفوی نیز بود. باغ فین به طور خاص یکی از معروف ترین باغ های ایران است. این باغ با حوض و باغ های میوه برای شاه عباس اول به عنوان یک چشم انداز کلاسیک ایرانی از بهشت طراحی شده است. بناهای اولیه صفویه به طور قابل توجهی توسط سلسله قاجار جایگزین و بازسازی شده‌اند، اگرچه چیدمان درختان و حوض‌های مرمری نزدیک به اصل است. اما خود این باغ برای اولین بار 7000 سال پیش در کنار چشمه سلیمان بنا شد. این باغ همچنین به عنوان محل قتل میرزا تقی خان معروف به امیرکبیر، صدراعظم ناصرالدین شاه، پادشاه ایران در سال 1231 معروف است.

رزرو هتل در رشت-هتل صبوری رشت-کاشان-رشت

زلزله سال 1157 شهر کاشان و تمامی بناهای شاه عباس صفوی را با خاک یکسان کرد و 8000 تلفات برجای گذاشت. اما این شهر از نو آغاز شد و امروزه از طریق خانه‌های بزرگ متعدد قرن هجدهم و نوزدهم که بهترین نمونه‌های زیبایی‌شناسی قاجاری را به تصویر می‌کشد، به یک جاذبه گردشگری کانونی تبدیل شده است.

کاشان دارای آب و هوای گرم کویری با زمستان های سرد (هر چند گرمتر از سایر شهرهای ایران) و تابستان های گرم و گاه بسیار گرم است. کاشان به دلیل ارتفاع کمتر نسبت به سایر شهرهای فلات ایران گرمتر است. آب و هوای آن تا حدودی شبیه قم است.

اگرچه مکان‌های زیادی در کاشان وجود دارد که بالقوه مورد توجه گردشگران هستند، اما این شهر تا حد زیادی در این بخش توسعه نیافته است و سالانه کمتر از هزار گردشگر خارجی در آن حضور دارند. شهرهای مهم اطراف کاشان قمصر و ابیانه هستند که در تمام سال گردشگران را به خود جذب می کنند. شهر نزدیک نیاسر دارای یک غار دست ساز و شومینه تاریخی است.

کاشان به تولید فرش، ابریشم و سایر منسوجات معروف است. کاشان امروزه بیشتر کارخانه‌های قالی‌بافی مکانیزه ایران را در خود جای داده و دارای صنعت فعال معدن سنگ مرمر و مس است. کاشان و حومه 400 هزار نفر جمعیت دارد.

در حال حاضر بیش از 10000 دانشجو در رشته های مختلف (علوم کاربردی، فنی مهندسی، هنر، حقوق، علوم پزشکی، فناوری نانو، ادبیات، فرش و صنایع دستی و ...) در دانشگاه های کاشان مشغول به تحصیل هستند. دانشکده ها و دانشگاه های کاشان عبارتند از:

دانشگاه علوم پزشکی کاشان

دانشگاه آزاد اسلامی کاشان

دانشگاه کاشان

رزرو هتل در رشت-هتل صبوری رشت-کاشان-رشت

کاشان از طریق آزادراه به اصفهان و نطنز از جنوب و قم که از شمال یک ساعت با ماشین فاصله دارد، متصل است.

ایستگاه راه‌آهن کاشان در امتداد راه‌آهن اصلی شمال – جنوب ایران قرار دارد.

فرودگاه کاشان پس از بیست سال وقفه در تاریخ 2 خرداد 1395 با پرواز شرکت هواپیمایی آتا از فرودگاه بین المللی مشهد بازگشایی شد. این فرودگاه قصد دارد به جزیره کیش و جزیره قشم در ایران و نجف در عراق پرواز کند.

با رزرو هتل در رشت و اقامت در هتل صبوری رشت خاطراتی شیرین را همراه عزیزانتان تجربه کنید.