مجموعه شهرهای ایران (مشهد قسمت چهارم)

مجموعه شهرهای ایران (مشهد قسمت چهارم)

برخی معتقدند مشهد توسط شاهرخ افشار اداره می شد و در زمان زندیه پایتخت سلسله افشاریان باقی ماند  تا اینکه آقا محمدخان قاجار در سال 1175 منطقه بزرگتر آن زمان خراسان را فتح کرد.

  بمباران سال 1291 حرم امام رضا

در سال 1290 یوسف خان هرات در مشهد به عنوان محمدعلی شاه اعلام استقلال کرد و گروه بزرگی از مرتجعین مخالف انقلاب را گرد هم آورد و مدتی به شورش ادامه دادند. این موضوع به کشور روسیه بهانه داد تا در امور سیاسی ایران مداخله کند و در 9 فروردین 1291 شهر را بمباران کرد. این بمب گذاری باعث کشته شدن چندین تن از زائرین شد. اقدام علیه یک حرم مسلمان شوک بزرگی به همه کشورهای اسلامی وارد کرد. در 9 فروردین 1291، حرم امام رضا توسط توپخانه روسیه بمباران شد و آسیب هایی از جمله به گنبد طلایی وارد شد که در نتیجه نارضایتی گسترده و مداوم در جهان اسلام شیعه و همچنین هند انگلیس ایجاد شد. این بمباران توسط شاهزاده آریستید میخائیلوویچ دابیژا (مولداوی که کنسول روسیه در مشهد بود) و ژنرال رادکو (بلغاری که فرمانده قزاق های روسیه در این شهر بود) سازماندهی شد. یوسف خان در نهایت اسیر ایرانیان شد و اعدام شد.

رزرو هتل در رشت-هتل صبوری رشت-مشهد-رشت

سلسله پهلوی

توسعه مدرن شهر در زمان رضاشاه (1304-1320) شتاب گرفت. بیمارستان شاه رضا (بیمارستان امام رضا کنونی، وابسته به سازمان بسیج) در سال 1333 تأسیس شد. کارخانه قند آبکوه در سال 1314 و دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سال 1318. اولین نیروگاه برق شهر در سال 1315 نصب شد و در سال 1318 اولین سرویس حمل و نقل شهری با دو اتوبوس آغاز شد. در این سال اولین سرشماری نفوس با 76471 تن سکنه انجام شد.

قیام حرم امام رضا

در سال 1314، در حرم مشهد، واکنش شدیدی علیه سیاست‌های مدرنیزاسیون و ضد مذهبی رضاشاه آغاز شد. بسیاری از بازاریان و روستائیان در پاسخ به یک روحانی که بدعت‌های بدعت‌گذار، فساد و مالیات‌های سنگین مصرف‌کننده شاه را محکوم می‌کرد، شعارهایی مانند «شاه یزید جدید است» سر دادند. پلیس و ارتش محلی به مدت چهار روز از تجاوز به حرم امتناع ورزیدند و با ورود نیروهای آذربایجان و نفوذ به حرم، بن‌بست پایان یافت، ده‌ها کشته و صدها زخمی برجای گذاشت و نشانگر گسست نهایی بین روحانیون شیعه و شاه بود. به گفته برخی از مورخان مشهدی، قیام مسجد گوهرشاد که در سال 1314 اتفاق افتاد، قیامی است علیه فرمان رضاشاه مبنی بر ممنوعیت حجاب (روسری و چادر) در هفدهم دی ماه 1314.

بمباران سال 1373حرم امام رضا

در 30 خرداد 1373 بمبی در نمازخانه حرم امام رضا منفجر شد. بمبی که در 30 خرداد در مشهد منجر به کشته شدن حداقل 25 نفر شد، در روز عاشورا منفجر شد. تروریست بلوچ رمزی یوسف، مسلمان سنی مذهب وهابی و یکی از عاملان اصلی بمب گذاری در مرکز تجارت جهانی در سال 1372، پشت این توطئه مشخص شد. در سال‌های 1377 و 1382 پس از همین اتفاقات در تهران، ناآرامی‌های دانشجویی رخ داد.

رزرو هتل در رشت-هتل صبوری رشت-مشهد-رشت

با رزرو هتل در رشت و اقامت در هتل صبوری رشت لذت سفری بی نظیر را برای خود به ارمغان آورید.