مجموعه شهرهای ایران (مشهد قسمت ششم)

مجموعه شهرهای ایران (مشهد قسمت ششم)

امروزه حرم مطهر امام رضا (ع) و موزه آن یکی از گسترده‌ترین گنجینه‌های فرهنگی و هنری ایران به‌ویژه کتاب‌های خطی و نقاشی را در خود جای داده است. چندین مدرسه علمیه مهم با حرم امام هشتم مرتبط است.

مشهد، دومین شهر مقدس جهان، سالانه بیش از 20 میلیون گردشگر و زائر را به خود جذب می کند که بسیاری از آنها برای زیارت حرم امام رضا (هشتمین امام شیعیان) به این شهر می آیند. از زمان قرون وسطی آهنربایی برای مسافران بوده است. از این رو، حتی با لقب حاجی به کسانی که زیارت مکه را تمام می کنند، زیارت کنندگان مشهد و به ویژه حرم امام رضا (ع) به نام مششتی معروف هستند که در میان ساکنان آن نیز به کار می رود. به عنوان یک مشکل مهم، مدت اقامت مسافران جدید در مشهد امروزه به میزان قابل توجهی به 2 روز کاهش یافته است و ترجیح می دهند بلافاصله پس از زیارت و خرید از بازار، سفر خود را به پایان برسانند. حدود 3000 تا 5000 واحد مسکونی غیرمجاز در مشهد وجود دارد که به عنوان یک آمار منحصر به فرد در سطح جهان مشکلات مختلفی را در این شهر ایجاد کرده است.

رزرو هتل در رشت-هتل صبوری رشت-مشهد-رشت

اگرچه عمدتاً مسلمانان ساکن بودند، اما در گذشته برخی از اقلیت‌های مذهبی در مشهد وجود داشتند، عمدتاً یهودیانی که در سال 1839 پس از وقوع حادثه اللهداد برای یهودیان مشهدی در سال 1839، به زور به اسلام گرویدند. آنها به «جدید الاسلام» معروف شدند. در خارج با سبک زندگی اسلامی سازگار شدند، اما اغلب در خفا به ایمان و سنت خود نگاه داشتند.

طبق نوشته ها و اسناد، قدیمی ترین فرش موجود منسوب به این شهر مربوط به دوران سلطنت شاه عباس (عباس اول ایران) است. همچنین نوعی قالی به نام ترکباف مشهدی وجود دارد که همانطور که از نامش پیداست، توسط صنعتگرانی که در قرن نوزدهم از تبریز به مشهد مهاجرت کرده‌اند، با گره ترکی بافته می‌شود. از دیگر صنایع عمده در این شهر می توان به تغذیه، پوشاک، چرم، نساجی، صنایع شیمیایی، فولاد، فلزات و کانی های غیرفلزی، کارخانجات مصالح ساختمانی و صنایع دستی اشاره کرد.

مشهد با بیش از 55 درصد کل هتل های ایران، قطب گردشگری کشور است. زیارتگاه های مذهبی قدرتمندترین جاذبه برای مسافران خارجی هستند. سالانه 20 تا 30 میلیون زائر از ایران و بیش از 2 میلیون زائر و گردشگر از سایر نقاط جهان به مشهد می آیند. مشهد یکی از تولیدکنندگان اصلی محصولات چرمی در منطقه است.

بیکاری، فقر، اعتیاد به مواد مخدر، دزدی و استثمار جنسی از مهمترین معضلات اجتماعی این شهر است.

نرخ طلاق در مشهد تا سال 2014 35 درصد افزایش یافته بود. خراسان و مشهد در سال 2013 رتبه دوم خشونت را در سراسر کشور داشتند.

آستان قدس رضوی

در عین حال، این شهر ویژگی خود را به عنوان یک هدف زیارتی حفظ کرده است که تحت سلطه قدرت اقتصادی و سیاسی آستان قدس رضوی، اداره وقف حرم، احتمالاً مهمترین در جهان اسلام است. مورد نیاز] و بزرگترین بنیاد فعال در ایران. آستان قدس رضوی از بازیگران اصلی اقتصاد شهر مشهد است. به گفته رئیس اداره روابط بین الملل بنیاد، زمین های تحت تصرف حرم از سال 1358 تاکنون چهار برابر شده است. حرم امام رضا از شهر واتیکان وسیعتر است. این بنیاد مالک بیشتر املاک مشهد است و فضای مغازه را به بازاریان و هتلداران اجاره می دهد. منبع اصلی مؤسسه موقوفات است که تخمین زده می شود سالانه 210 میلیارد دلار درآمد داشته باشد. احمد مروی خادم فعلی آستان قدس رضوی است.

رزرو هتل در رشت-هتل صبوری رشت-مشهد-رشت

رزرو هتل در رشت و اقامت در هتل صبوری رشت خاطراتی دلنشین و بی نظیر را برایتان به همراه خواهد داشت.