مجموعه شهرهای ایران (مشهد قسمت اول)

مجموعه شهرهای ایران (مشهد قسمت اول)

مشهد دومین شهر پرجمعیت ایران است که در شمال شرقی نسبتاً دورافتاده واقع شده است. این کشورحدود 900 کیلومتر (560 مایل) از تهران فاصله دارد. مرکز استان خراسان رضوی است و 3001184 نفر جمعیت دارد (سرشماری سال 1395) که شامل مناطق مشهد تمان و طرقبه است.

این شهر در طول تاریخ خود توسط اقوام مختلف اداره می شده است. مشهد روزگاری واحه ای بزرگ در امتداد جاده ابریشم باستانی بوده که از شرق به مرو متصل می شود. در دوره مغول از رونق نسبی برخوردار بود. نام این شهر برگرفته از حرم امام رضا، امام هشتم شیعیان است که در یکی از روستاهای خراسان به خاک سپرده شد که پس از آن به نام «محل شهادت» نامگذاری شد. سالانه میلیون ها زائر به حرم امام رضا مشرف می شوند. هارون الرشید خلیفه عباسی نیز در همین حرم مدفون است.

رزرو هتل در رشت-هتل صبوری رشت-مشهد-رشت

مشهد در محاوره به نام شهر فردوسی نیز به نام شاعر ایرانی شاهنامه شناخته می شود. این شهر زادگاه برخی از برجسته‌ترین شخصیت‌ها و هنرمندان ادبی ایران، مانند شاعر مهدی اخوان ثالث و محمدرضا شجریان، خواننده و آهنگساز سنتی ایرانی است. فردوسی و اخوان ثالث هر دو در طوس مدفون هستند، شهری باستانی که خاستگاه اصلی شهر فعلی مشهد محسوب می شود. در 8 آبان 88 (سالروز شهادت امام رضا)، محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور وقت ایران، مشهد را «پایتخت معنوی ایران» اعلام کرد.

ریشه شناسی و تاریخ اولیه

منابع یونان باستان از گذر و اقامت اسکندر مقدونی در این سرزمین که «سوسیا» نامیده می شد، در سال 330 قبل از میلاد یاد کرده اند. نقشه Tabula Peutingeriana که مربوط به اوایل دوران روم است، این شهر در غرب مرو، اسکندریه، به جای Susia نامگذاری شده است. پلینی بزرگ می گوید شهری است در وسط پارت، نزدیک ارسکه و نیسیه که به نام بانی آن «اسکندروپولیس» نامیده می شود. بسیاری از مورخان مسلمان، از قرن دهم تا شانزدهم میلادی، تأسیس «سن آباد» (نام قدیمی شهر) را به اسکندر نسبت می دهند. همچنین در منابع حدیثی شیعه که راویان آن را به قرن هفتم تا نهم میلادی وصل می کنند، نقل شده است که امام رضا و هارون الرشید در شهری که توسط «بنده صالح دو شاخ» بنا شده است، دفن شده اند. عنوانی که برای اسکندر مقدونی شناخته شده است.

نام قدیمی مشهد سن آباد (سناباد) است. سرانجام در زمان امپراتوری صفویه به مشهد تغییر نام داد. نام مشهد از عربی به معنای شهید آمده است. همچنین به محلی که علی الرضا (امام رضا) هشتمین امام شیعیان در آن درگذشت (به گفته شیعیان به شهادت رسید) نیز معروف است. حرم رضا را در آنجا قرار دادند.

شهر باستانی پاتیگرابان در دوران اشکانی که در کتیبه بیستون (520 ق. م.) امپراتور داریوش اول هخامنشی ذکر شده است، احتمالاً در مشهد کنونی قرار داشته است.

مشهد در آغاز قرن نهم (قرن سوم هجری) شهری کوچک به نام سناباد بود که در 24 کیلومتری طوس قرار داشت. در آنجا قصر تابستانی حمید بن قحطبه والی خراسان بود. در سال 197، هنگامی که هارون الرشید، خلیفه عباسی، برای سرکوبی قیام رافع بن لیث در ماوراءالنهر از آنجا عبور می کرد، بیمار شد و درگذشت. او را در قصر حمید بن قحطبه دفن کردند. از این رو دارالاماره به مقبره هارونیه معروف شد. در سال 197 علی الرضا به دست مأمون به شهادت رسید و در کنار قبر هارون به خاک سپرده شد. اگرچه مشهد مالک میراث فرهنگی طوس (شامل شخصیت هایی مانند نظام الملک، غزالی، احمد غزالی، فردوسی، اسدی طوسی و شیخ طوسی است)، جغرافی دانان عرب قبلی به درستی مشهد و طوس را به عنوان دو شهر مجزا معرفی کرده اند. اکنون در حدود 19 کیلومتر از یکدیگر قرار دارند.

رزرو هتل در رشت-هتل صبوری رشت-مشهد-رشت

با رزرو هتل در رشت و اقامت در هتل صبوری رشت اقامتی دلنشین و آرام را برای خود رغم بزنید.