مجموعه شهرهای ایران (مراسم علم واچینی)

مجموعه شهرهای ایران (مراسم علم واچینی)

علم یکی از وسایل نمادینی است که در مراسم عزاداری در بین شیعیان مورد استفاده قرار می گیرد. این وسیله چوبی بلند حدود پنج تا شش متر ارتفاع دارد که بالای آن با پنجه های فلزی از برنج و پارچه های سیاه و رنگارنگ پوشیده شده است. در پرچم‌داری، معمولاً از پارچه‌های سبز به نشانه مظلومیت و محبوبیت ائمه (علیهم السلام)، از رنگ قرمز به نشانه خون سرخ و شهادت آن بزرگواران و از رنگ سفید به نشانه چهره نورانی آنان استفاده می‌شد. از دو طرف کبوتر، چهار گلدان و طوطی تشکیل داد. در گذشته علائم اغلب یک تیغه بود اما به مرور زمان سه تیغه، پنج تیغه، هفت تیغه و... تا بیست و یک تیغه شد.

رزرو هتل در رشت-هتل صبوری رشت-علم واچینی-رشت

قدیمی ترین پرچم های ایران در موزه توپکاپی در استانبول ترکیه نگهداری می شود. این نشانه ها که نمونه ای از نمادهای اقوام مختلف ایرانی است، در عصر حکومت ترکمن آق قویونلو و قره قویونلو وجود داشته است که توسط هیئت های مذهبی در مراسم و آیین های مختلف مورد استفاده قرار می گرفت. اولین نمونه از این نشانه ها که پس از گسترش تشیع در عصر صفویه مورد استفاده قرار گرفت، صفحه ای آهنی به شکل تیغه ای باریک و بلند بود که بالای آن نشان سنتی و قومی قبیله بود و شیعیان الله را محمد نامیدند. علی (علیه السلام) و گاه نام مبارک و مقدس پنج آل عباس را به صورت نقره یا قلمزنی اضافه می کردند. تیغه آهنی باریک و بلند با صفحات مدور در انتهای تیغه قرار داشت که اسکلت فلزی داشت. .

قاب با شکلی شبیه سر اژدها تزئین شده بود. تصویر این نوع نشانه ها را در مینیاتورهای قرن پانزدهم می توان دید .

این علم ها را روی دسته چوبی با اسکلت فلزی می گذاشتند و از قبل دسته های عزا را حمل می کردند. در دوره های بعد، به ویژه در دوره زندیه و قاجار، تزئینات زیادی به آن افزوده شد و عزاداران در ایام سوگواری با تشریفات و تشریفات از آن استفاده می کردند. علم در میان وسایل نمادین مورد استفاده در مراسم مذهبی به ویژه در مراسم عزاداری عاشورا برجسته بود. فردی که حامل علم بود علم کش نام داشت. علما معمولاً افراد تنومندی بودند که قادر به حمل علم بودند. برخی از علمای کش سالیان متمادی حامل علم بودند. نذر ایستادن زیر پرچم و یا حتی تکان دادن پرچم برای قدمی، مراسم رسمی است که حتی امروزه در اکثر روستاها و شهرهای کوچک و بزرگ برگزار می شود. علم کم کم به عنوان نشانه مقدس عزاداری معرفی شد.

علامت گذاری: علم واچینی

علمبندی مراسمی است که معمولاً در بیشتر بقاع گیلان و طی مراسم خاصی انجام می‌شود و معمولاً قبل از آغاز ماه محرم در تمام بقاع، مساجد و سایر اماکن متبرکه به پایان می‌رسد. در گیلان علم ها را از چوب های خاصی می سازند که معمولاً بهترین نوع چوب منطقه است.

علمبندی در بقعه های قدیمی معمولاً با تزئینات فلزی به ویژه در بخش فوقانی علم همراه است. یکی از مهم ترین نشانه های آن وجود دو سر اژدها در دو طرف پرچم است. در آرامگاه آقا سید ابوالقاسم واقع در بویه اشکو از تابلویی با اژدهای دو سر استفاده شده است. نمونه ای از این دانش را می توان در آرامگاه آقا میرمظفر در سوستان لاهیجان مشاهده کرد که بسیار بزرگ و از برنز ساخته شده است. مقبره اژدهای بلوچ در لشت نشاء نیز نشانه هایی از این دست دارد.

رزرو هتل در رشت-هتل صبوری رشت-علم واچینی-رشت

رزرو هتل در رشت و اقامت درهتل صبوری رشت خاطراتی خوش و دلنشین را برایتان به همراه خواهد داشت.