مجموعه شهرهای ایران (مازندران قسمت چهارم)

مجموعه شهرهای ایران (مازندران قسمت چهارم)

مازندران در کرانه جنوبی دریای خزر واقع شده است. در جهت عقربه های ساعت با استان های گلستان، سمنان و تهران هم مرز است. این استان از غرب با قزوین و گیلان هم مرز است.

استان مازندران از نظر جغرافیایی به دو بخش جلگه‌ای ساحلی و نواحی کوهستانی تقسیم می‌شود. رشته کوه البرز مانند دیواری عظیم نوار ساحلی و دشت های مجاور دریای خزر را احاطه کرده است. بر اثر وزش نسیم غالب دریا و بادهای محلی سواحل جنوبی و شرقی دریای خزر، تپه‌های شنی تشکیل شده و مانع طبیعی کم ارتفاعی بین دریا و دشت می‌شود. اغلب در نواحی البرز که به موازات سواحل جنوبی دریای خزر است، بارش برف می‌بارد و استان را به دره‌های منزوی زیادی تقسیم می‌کند. این استان دارای آب و هوای معتدل و نیمه گرمسیری با میانگین دمای ۲۵ درجه سانتی گراد در تابستان و حدود ۸ درجه سانتی گراد در زمستان است. اگرچه ممکن است برف در زمستان به شدت در کوه ها ببارد، اما به ندرت در سطح دریا می بارد.

رزرو هتل در رشت-هتل صبوری رشت-مازندران-رشت

کل تولید چوب از این جنگل ها 269022 متر مکعب برآورد شده است. پارک ملی گلستان و حوضه جنگلی شستکلاته در استان گلستان و استان مازندران واقع شده است مساحت کل جنگل هیرکانی 965000 هکتار برآورد شده است. 450000 جریب زمین حفاظت شده و مابقی به عنوان اراضی جنگلی یا جنگل های بیش از حد استفاده می شود و مجموع چوب های جنگلی مورد استفاده در این استان 770551 متر مکعب تخمین زده می شود.حوضه های جنگلی کجور، دوهزار و سه زار هستند. منطقه استپی جنگلی البرز یک کمان خشک و کوهستانی به طول 1000 کیلومتر در جنوب دریای خزر است که در سراسر شمال ایران از مرز آذربایجان تا نزدیک مرز ترکمنستان امتداد دارد و مساحت آن 63300 کیلومتر مربع است. و دامنه‌های جنوبی و شرقی رشته‌کوه‌های البرز و همچنین قله‌های آن‌ها را در بر می‌گیرد.منطقه بوم‌گردی جنگل‌های مختلط هیرکانی خزر، با کوه‌های سرسبز و سرسبز. دشت‌ها و دشت‌هایی که از دریای خزر رطوبت دریافت می‌کنند، مرز شمالی این اکومنطقه را تشکیل می‌دهند. بوم منطقه وسیع حوضه بیابانی ایران مرکزی مرز جنوبی آن را تشکیل می دهد. رشته کوه البرز از یک هسته گرانیتی با سنگ های رسوبی شامل سنگ های آهک، شیل، ماسه سنگ و توف تشکیل شده است. سنگ های دگرگونی مانند شیست، مرمر و آمفیبولیت نیز به طور گسترده یافت می شوند. آب و هوا خشک است و بارندگی سالانه آن بین 150 میلی متر تا 500 میلی متر متغیر است که بیشتر به صورت برف زمستانی می بارد.

ببر خزر منقرض شده و اسب خزر دو تن از جانوران استان مازندران هستند.

کنوانسیون سال 1350 رامسر در مورد تالاب های با اهمیت بین المللی به ویژه به عنوان زیستگاه پرندگان آبزی در مازندران در شهر رامسر برگزار شد.

مازندران برخلاف سایر نقاط ایران از رودخانه‌های متعدد یا سیلاب‌های کوهستانی سیراب می‌شود که همگی از کوه به دریا می‌روند. ساموئل گوتلیب گملین، مسافر آلمانی که در سال 1150 از این کشور دیدن کرده است، می گوید که در فاصله هشت مایلی، در جاده رشت به آموت، 250 نهر از این قبیل دیده می شود که بسیاری از آنها بسیار گسترده و عمیق هستند. که عبور از عرض گاهی اوقات برای هفته ها با هم غیرممکن است.

رزرو هتل در رشت-هتل صبوری رشت-مازندران-رشت

رزرو هتل در رشت و اقامت در هتل صبوری رشت خاطراتی دلچسب و فراموش نشدنی را برایتان به ارمغان می آورد.