مجموعه شهرهای ایران (مازندران قسمت ششم)

مجموعه شهرهای ایران (مازندران قسمت ششم)

در حماسه ایرانی شاهنامه از مازندران در دو بخش مختلف یاد شده است. اولین اشاره ضمنی است، وقتی فریدون پایتخت خود را در شهری به نام تمیشه در نزدیکی آمل قرار می دهد:

بیاراست گیتی بسان بهشت................... به جای گیا سرو گلبن بکشت

از آمل گذر سوی تمیشه کرد .............. نشست اندر آن نامور بیشه کرد

و هنگامی که منوچهر پس از پیروزی بر سلم و تور به پایتخت فریدون، تمیشه در مازندران (معروف به طبرستان) باز می گردد.

در بخش دوم به منطقه ای به نام مازندران در عهد کی کاووس اشاره شده است. منطقه ای است که بیشتر دیو (شیاطین) در آن زندگی می کنند. شاه کیکاووس افسانه ای ایرانی و همچنین رستم پهلوان ایرانی هر کدام به نوبت به مازندران می روند تا با شیاطین نبرد کنند.

رزرو هتل در رشت-هتل صبوری رشت-مازندران-رشت

زال در بیتی از شاهنامه به کی کاووس می گوید: خبر دردناکی شنیدم که شاه قصد رفتن به مازندران را دارد.

اما این مازندران را با استان امروزی مازندران یکسان نمی دانند و در عوض سرزمینی در غرب ایران است. استان فعلی صرفاً بخشی از طبرستان محسوب می شد. نام مازندران یک توسعه متأخر است، شاید بر اساس اصطلاحات محلی.

در فیلم شبح اپرا اثر گاستون لرو، یکی از شخصیت ها قبلا داروگا (رئیس پلیس) مازندران بود.

عيد نوروز

سال نو طبریان یا نیورز در روزهای پینتک تقویم تبریان رخ می دهد. در زبان مازندرانی ایران در تقویم مازندرانی، سال به 12 ماه سی روزه و یک پنج روزه تقسیم می شود که اغلب از 30 اسفند آغاز می شود.

مراسم و رویدادها

تیرگان یک جشن ایرانی نیمه تابستان است که همه ساله در 13 تیر برگزار می شود. با پاشیدن آب، رقصیدن، شعر خوانی و سرو غذاهای سنتی مانند آش اسفناج و شله زار اجرا می شود. رسم بستن نوارهای رنگین کمان به مچ دست که ده روز بسته می شود و سپس در جوی آب می اندازند نیز برای کودکان شادی آور است. رویدادهای معروف دیگری مانند ورف چال، مراسم سنتی با قدمتی نزدیک به 800 سال به عنوان یکی از آیین های منحصر به فرد مازندرانی همراه با آب در روستای آب اسک و کشتی لوچو در زمان های مختلف برگزار شد.

قطار - تعلیم دادن

ایستگاه قطار مازندران اولین ایستگاه راه‌آهن مدرن شهر است و قدمت آن به دوران پهلوی برمی‌گردد.

جاده ها

مازندران از طریق جاده هراز (آمل رودهن)، جاده کندوان (چالوس - کرج) و فیروزکوه (سوادکوه) به تهران متصل می شود.

فرودگاه ها

فرودگاه دشت ناز در خدمت ساری پایتخت، فرودگاه نوشهر و فرودگاه بین المللی رامسر فرودگاه های داخلی استان هستند که استان را به سایر نقاط کشور متصل می کنند.

راه آهن

مازندران توسط اداره راه آهن شمال راه آهن ایران خدمات رسانی می کند. این بخش استان را از جنوب به تهران و از شرق به گرگان متصل می کند. شهرهای ساری، قائم شهر و پل سفید ایستگاه های اصلی این اداره هستند. راه‌آهن ماوراءالنهر یک پروژه بزرگ ساخت راه‌آهن بود که در سال 1307 آغاز شد و در سال 1317 به سرپرستی پادشاه ایران، رضا شاه، و تماماً با سرمایه‌های بومی تکمیل شد. تهران پایتخت را به خلیج فارس و دریای خزر متصل می کند.

رزرو هتل در رشت-هتل صبوری رشت-مازندران-رشت

با رزرو هتل در رشت و اقامت در هتل صبوری رشت لذت سفر به این شهر زیبا را صد چندان کنید.