مجموعه شهرهای ایران (مازندران قسمت سوم)

مجموعه شهرهای ایران (مازندران قسمت سوم)

در قرن نهم تا یازدهم پس از میلاد، حملات نظامی مکرری توسط روسها بین سالهای 243 تا 420 در سواحل دریای خزر ایران، آذربایجان و داغستان به عنوان بخشی از لشکرکشی‌های خزر روس انجام شد. در ابتدا، روس ها در سرکلند در قرن نهم ظاهر شدند و به عنوان بازرگان در مسیر تجارت ولگا سفر کردند و خز ، عسل و برده می فروختند. اولین حملات در مقیاس کوچک در اواخر قرن 9 و اوایل قرن 10 انجام شد. روسها اولین سفر در مقیاس بزرگ را در سال 292انجام دادند. با 500 کشتی، غربی ترین نقاط گرگان و مازندران و گیلان را غارت کردند و غلام و کالا بردند.

رزرو هتل در رشت-هتل صبوری رشت-مازندران-رشت

در عصر صفویه، مازندران توسط تعداد بسیار زیادی گرجی، چرکس، ارمنی و دیگر مردم قفقاز سکونت گزیدند که فرزندان آنها هنوز در سراسر مازندران زندگی می‌کنند و یا در آن به سر می‌برند. شهرها، روستاها و محله‌های مازندران هنوز نام «گرجی» را در خود دارند، هرچند که بیشتر گرجی‌ها، ارمنی‌ها و چرکس‌ها در حال حاضر در جریان اصلی مازندرانی جذب شده‌اند. تاریخ سکونت گرجستان توسط اسکندر بیگ مونشی، نویسنده قرن یازدهم تاریخ علم آرای عباسی، و هر دو سکونتگاه چرکس و گرجی توسط پیترو دلا واله، در میان نویسندگان دیگر شرح داده شده است.

قبل از سلطنت نادرشاه، این استان پس از جنگ روسیه و ایران (2-1101) برای مدت کوتاهی توسط ارتش روسیه اشغال شد و در سال 1114 به ایران بازگشت. و جنگ روس و ایران (1205–1207) شمال ایران، به ویژه مازندران و گیلان، و نیز تا حدی تهران، تحت حوزه نفوذ رو به رشد روسیه قرار گرفت.

در زمان فتحعلی شاه قاجار، منطقه سرسبز مازندران به عنوان یک منطقه تفریحی مورد توجه قرار گرفت. تاپوریا تا سال 975مستقل باقی ماند، زمانی که شاه عباس اول، مازندرانی از طرف مادرش، مازندران را به امپراتوری صفوی خود ملحق کرد و بسیاری از ارامنه چرکس و گرجی را مجبور کرد در مازندران ساکن شوند. پیترو دلا واله که از یکی از شهرهای نزدیک فیروزکوه مازندران بازدید کرده بود، خاطرنشان کرد: زنان مازندرانی هرگز چادر نمی‌پوشیدند و از صحبت با خارجی‌ها دریغ نمی‌کردند. او همچنین به تعداد بسیار زیاد چرکس‌ها و گرجی‌ها در منطقه اشاره کرد و به این نکته اشاره کرد که هرگز به اندازه مازندرانی‌ها با مردمی با متمدن برخورد نکرده است.

امروز فارس، مازندران در کنار دریای خزر و بسیاری دیگر از سرزمین های این امپراتوری پر از ساکنان گرجی و چرکس است. بسیاری از آنها تا به امروز مسیحی هستند، اما به شیوه ای بسیار خام، زیرا نه کشیشی دارند و نه وزیری که از آنها مراقبت کند.

- پیترو دلا واله

پس از دوره صفویه، قاجارها با آغا محمد خان که در سال 1161 مازندران را به امپراتوری خود ملحق کرده بود، از مازندران شروع به لشکرکشی به سمت جنوب کردند. در اول فرودین 1161، آقا محمد شاه ساری را به عنوان پایتخت شاهنشاهی خود اعلام کرد. مازندران در آن سال ها محل جنگ های محلی بود که منجر به انتقال پایتخت از ساری به تهران توسط فتحعلی شاه شد. در عصر مدرن در مازندران خانه و پل نوسازی در آمل و ساری. در امتداد ساحل و در جنگل ساخته شده ویلا و شهرک های مدرن.

عالی ترین مقام استانی به وجود سه فرودگاه بین المللی و سه بندر بزرگ دریایی در استان و بازدید میلیون ها گردشگر ایرانی و خارجی از مازندران از جمله گردشگران سلامت اشاره کرد.

رزرو هتل در رشت-هتل صبوری رشت-مازندران-رشت

با رزرو هتل در رشت و اقامت در هتل صبوری رشت لحظاتی دلنشین و آرام برای خود و عزیزانتان بسازید.