مجموعه شهرهای ایران (مازندران قسمت دوم)

مجموعه شهرهای ایران (مازندران قسمت دوم)

سرزمینی که به مازندران معروف است از ابتدای تاریخ خود در میان سلسله های مختلف دست به دست شده است. چندین قلعه از امپراتوری اشکانی و ساسانیان باقی مانده است و بسیاری از گورستان های قدیمی در سراسر استان پراکنده شده اند. در این دوران مازندران جزئی از هیرکانی بود که یکی از استان های مهم به شمار می رفت. در سال 662 پس از میلاد، ده سال پس از مرگ یزدگرد سوم آخرین امپراتور ساسانی، لشکر بزرگ مسلمانان به فرماندهی حسن بن علی به طبرستان حمله کرد.

رزرو هتل در رشت-هتل صبوری رشت-مازندران-رشت

با روی کار آمدن امپراتوری ساسانیان، پادشاه مازندران (طبرستان) گوشناسپ بود که اجدادش از زمان اسکندر مقدونی در این منطقه (در زمان امپراتوری اشکانیان) سلطنت کرده بودند, در سال‌های 529–536، مازندران توسط شاهزاده ساسانی کاووس پسر کواد اداره می‌شد. انوشیروان، پادشاه ساسانی، زرمهر را که نسب خود را از آهنگر افسانه ای کاوه می دانست، شکست داد. این سلسله تا سال 645 پس از میلاد بر این منطقه حکومت می‌کردند، تا اینکه گیل گیلانشاه (از نوادگان جاماسپ پادشاه ساسانی و از نوه‌های پیروز) مازندران را به گیلان ملحق کرد.

در سال 651 امپراتوری ساسانی سقوط کرد و تمام قلمروهای ساسانی به جز نواحی خزر ایران (که طبرستان از آن جمله است) به تدریج تحت کنترل اعراب درآمد.

تاریخ اسلام

طبرستان مستقل از خلافت اموی که در اوایل قرن هفتم جایگزین امپراتوری ساسانیان شد، با خانه‌های مستقل زرتشتی مانند باوند و کارن که در یک جنگ چریکی مؤثر علیه اسلام می‌جنگیدند، وجود داشت. یک دولت شیعه علید که عمر کوتاهی داشت، پیش از تسلط بعدی شاهزادگان زیاری فروپاشید. مازندران، بر خلاف بسیاری از سایر نقاط فلات ایران، اکثریت زرتشتی را تا قرن دوازدهم حفظ کرد، زیرا به دلیل انزوا و جمعیت سرسخت خود که قرن‌ها با سپاهیان خلیفه جنگیدند. در دوران پس از اسلام، سلسله‌های محلی به سه طبقه تقسیم می‌شوند: خانواده‌های محلی با منشأ پیش از اسلام. سید علی; و خانواده های محلی در درجه دوم اهمیت قرار دارند.

نقشه امارت علوی مازندران (864-929 م).

باوندیان که مدعی تبار کاووس بودند، سه سلسله را فراهم کردند. سلسله اول (665–1007) با فتح طبرستان توسط زیاریان کابوس ب. وشمگیر. سلسله دوم از سال 1073 تا 1210 که مازندران توسط علاءالدین محمد خوارزمشاه فتح شد، سلطنت کردند. سومی از سال 1237 تا 1349 به عنوان دست نشانده مغولان حکومت کرد. آخرین نماینده باوندیان به دست افراسیاب چولاوی کشته شد.

محوطه باستانی نوار گهر

کارینیان ادعا می‌کردند که از کارین، برادر زرمهر که حاکم پیش از اسلام در زمان ساسانیان بود، تبار دارند. آخرین نماینده آنها مازیار در سال 839 به قتل رسید.

پادوسپانیان ادعا می کردند که از دابوییان شمال تبار دارند. آنها در حدود سال 660 به شهرت رسیدند و در زمان حکومت علیها دست نشاندگان آنها بودند. بعدها آنها دست نشانده آل بویه و باوندیان بودند که در سال 1190 آنها را خلع کردند. این سلسله که در 10-1209 احیا شد، تا زمان تیمور زنده ماند. این شاخه که ادعا می کرد نسب از کاووس پسر کیومرث بود تا سال 1567 و شاخه دیگر اسکندر پسر کیومرث تا سال 1574 سلطنت کردند.

رزرو هتل در رشت-هتل صبوری رشت-مازندران-رشت

با رزرو هتل در رشت و اقامت در هتل صبوری رشت لحظاتی خوش در البوم خاطراتتان ثبت کنید.