مجموعه شهرهای ایران (مازندران قسمت اول)

مجموعه شهرهای ایران (مازندران قسمت اول)

استان مازندران یکی از 31 استان ایران است و در امتداد سواحل جنوبی دریای خزر و در رشته کوه البرز مرکزی مجاور، در بخش مرکزی-شمالی کشور قرار دارد. مساحت این استان 23842 کیلومتر مربع است.

در زمان سرشماری ملی سال 85، این استان دارای 2,893,087 نفر جمعیت در 783,169 خانوار بود. سرشماری زیر در سال 1390تعداد 3,073,943 نفر با 931,007 خانوار بود. در آخرین سرشماری در سال 1395، جمعیت به 3,283,582 با 1,084,798 خانوار افزایش یافته است. استان مازندران یکی از پرجمعیت ترین استان های ایران است.

رزرو هتل در رشت-هتل صبوری رشت-مازندران-رشت

این استان دارای منابع طبیعی متنوع، به ویژه مخازن بزرگ نفت و گاز طبیعی است. زیستگاه‌های طبیعی متنوع استان شامل دشت‌ها، جنگل‌های بارانی, سواحل ماسه‌ای دریای خزر تا سراهای ناهموار و برف‌گیر البرز از جمله کوه دماوند، یکی از مرتفع‌ترین قله‌ها و آتشفشان‌های استان است.

مازندران یکی از تولیدکنندگان عمده ماهیان پرورشی است و آبزی پروری افزوده اقتصادی مهمی بر تسلط سنتی کشاورزی است. یکی دیگر از عوامل مهم در اقتصاد صنعت گردشگری است، زیرا مردم سراسر ایران از بازدید از این منطقه لذت می برند. مازندران همچنین مرکز رشد سریع بیوتکنولوژی است.

نام مازندران در شاهنامه برای اشاره به سرزمینی که دیوها یا (داوها) و جادوگران در آن زندگی می کردند و فتح آن دشوار است به کار رفته است. در مازندران مکان هایی با نام های دیو آسیاب، دیو چشمه، دیو کلا، دیو همام و... وجود دارد.

قدمت سکونت انسان در این منطقه حداقل به 75000 سال قبل می رسد. کاوش های اخیر در نوار گهر در رستمکلا گواه این است که این منطقه بیش از 5000 سال است که شهرنشینی داشته است و یکی از مهم ترین مکان های تاریخی ایران به شمار می رود که نقش مهمی در توسعه فرهنگی و شهری منطقه داشته است. مازندران یکی از قدیمی ترین مناطقی است که میراث عشایری قابل توجهی ندارد، بنابراین از نظر فرهنگی کم تحرک است. مردمان بومی منطقه عبارتند از مازندرانی‌ها، که به زبانی ایرانی تکلم می‌کنند که بیشتر به زبان گیلکی و سنگ‌سری شباهت دارد، اما شباهت‌های آوایی با چندین زبان قفقازی نیز دارد که نشان‌دهنده تاریخ منطقه و مردمان آن است.

در اوایل قرن بیستم، رضاشاه با احداث هفت راه و راه آهن جدید، شمال البرز را به دامنه‌های جنوبی متصل کرد، استان‌های مازندران و گیلان توسط همه ایرانیان به شمال شناخته شدند. مازندران یکی از استان های خزری در شمال ایران است. این استان در سواحل جنوبی دریای خزر قرار دارد و در جهت عقربه‌های ساعت با کشور روسیه (آن سوی دریا) و همچنین استان های گلستان، سمنان، تهران، البرز، قزوین و گیلان همسایه است. ساری بزرگترین شهر و مرکز استان مازندران است.

استان مازندران در تاریخ اول تیرماه سال 93 با تقسیم استانها به پنج منطقه صرفاً جهت هماهنگی و توسعه بخشی از منطقه 1 شد.

رزرو هتل در رشت-هتل صبوری رشت-مازندران-رشت

قبل از ورود آریایی ها به ایران، مردم بومی این ناحیه شکارچیان امرار معاش و دامدار بودند. بررسی‌های باستان‌شناسی در کمربند غارها و انسان هوتو در بهشهر مازندران به حدوداً 9500 ق.م می‌رسد.. آماردها طایفه‌ای بودند که در نواحی کوهستانی حاشیه دریای خزر از جمله آمل کنونی زندگی می‌کردند. تاپوری قبیله ای در مادها در جنوب دریای خزر بودند که بطلمیوس و آریان از آن یاد کرده اند.

با رزرو هتل در رشت و اقامت در هتل صبوری رشت خاطراتی خوش و دلنشین برای خود و همراهانتان رغم بزنید.