مجموعه شهرهای ایران (لرستان قسمت چهارم)

مجموعه شهرهای ایران (لرستان قسمت چهارم)

در مفهوم وسیع‌تر شامل آن قسمت از غرب ایران است که با استان ایلام منطبق است و حدود 650 کیلومتر در محور شمال غربی به جنوب شرقی از کرمانشاه به فارس امتداد می‌یابد و وسعت آن بین 150 تا 180 کیلومتر است. این زمین عمدتاً از کوه ها، با رشته های متعدد، بخشی از زنجیره زاگرس، از شمال غربی به جنوب شرقی تشکیل شده است. محدوده مرکزی دارای قله های زیادی است که تقریباً به خط برف دائمی می رسد و تا ارتفاع 4000 متر و بیشتر می رسد. سرچشمه‌های مهم‌ترین رودخانه‌های ایران مانند زاینده‌رود، جراحی، کارون، دیز، آبی، کرخه را تغذیه می‌کند. بین رشته‌های بالاتر، دشت‌های حاصلخیز و نواحی کم‌تپه‌ای و پرآب قرار دارد.

بلندترین نقطه استان قله اشترانکوه به ارتفاع 4050 متر است. مناطق کم ارتفاع که در جنوبی ترین بخش استان قرار دارند تقریباً 500 متر از سطح دریا ارتفاع دارند. دامنه های بیرونی را جنگل بلوط به همراه درختان نارون، افرا، گردو و بادام می پوشاند.

رزرو هتل در رشت-هتل صبوری رشت-لرستان-رشت

لرستان غربی شامل مجموعه ای از دره های حاصلخیز موازی است که در ارتفاعات کوه های زاگرس قرار دارند. منطقه پشت کوه در دامنه غربی رشته کوه کبیرکوه قرار دارد. منطقه پیش کوه در شرق کبیرکوه قرار دارد. این منطقه در اواسط هزاره سوم قبل از میلاد در دوران برنز دارای سکونتگاه های انسانی بود.

دریاچه کیو

این دریاچه در کنار پارکی به نام کیو قرار دارد. هیچ رودخانه ای به این دریاچه نمی ریزد، اما چشمه های پایین آب را تامین می کنند. این دریاچه که یکی از جاذبه های این شهر است، 7 هکتار وسعت دارد و عمق آن از 3 تا 7 متر متغیر است.

منطقه حفاظت شده سفیدکوه

این منطقه ای است که توسط سازمان های زیست محیطی حفظ شده و زیستگاه بسیاری از حیوانات و پرندگان است.

قلعه فلک الافلاک

این قلعه بر فراز تپه ای سنگی در شهر خرم آباد قرار دارد. در گذشته به نام قلعه شاپور خواست و در عصر قاجار به نام فلک الافلاک نامیده می شد. تاریخ و سازنده این قلعه هنوز مشخص نشده است، اما در زمان رضا شاه پهلوی به عنوان زندانی برای نگهداری مخالفان سیاسی استفاده می شده است. ستون های این قلعه بر روی پی سنگی بنا شده است. دارای 8 برج و یک حیاط بزرگ. درب ورودی در شمال این سازه قرار دارد. بخشی از این قلعه به موزه تبدیل شده است.

پاییز شیوی

می گویند آبشار شیوی زیباترین آبشار ایران است. در اطراف روستای شیوی در نزدیکی شهر دورود قرار دارد. این آبشارها از یک غار به دره ای عمیق سرازیر می شوند.

از نظر اقلیمی استان را می‌توان به سه بخش تقسیم کرد: مناطق کوهستانی مانند بروجرد، دورود، ازنا، نورآباد و عالیشتر زمستان‌های سرد و تابستان‌های معتدلی دارند. در منطقه مرکزی، فصل بهار از اواسط فوریه آغاز می شود و تا اواسط اردیبهشت ادامه دارد. شهرستان خرم آباد در این قلمرو قرار دارد. اما نواحی جنوبی مانند پلدختر و پاپی تحت تأثیر جریانات هوای گرم خوزستان، تابستان‌های گرم و زمستان‌های نسبتاً معتدل دارند.

رزرو هتل در رشت-هتل صبوری رشت-لرستان-رشت

تعدادی از مهم ترین افرادی که در لرستان زاده شده اند را می توانید در زیر ببینید:

حسین بروجردی، سید ایرانی

شهمیرزا مرادی، نوازنده

نصرالله کسرائیان، عکاس

عبدالحسین زرین کوب، نویسنده، مورخ و منتقد

سید جعفر شهیدی، نویسنده، مورخ و منتقد

پرویز شهبازی، نویسنده و فیلمساز

لوریس چکناوریان، آهنگساز و رهبر ارکستر ارمنی-ایرانی

مهدی کروبی، سیاستمدار

قدم خیر، قهرمان محلی

نرگس رشیدی بازیگر

سید احمدرضا شاهرخی نماینده ولی فقیه

با رزرو هتل در رشت و اقامت در هتل صبوری رشت تجربه اب فراموش نشدنی از سفر به شمال زیبا خواهید داشت.