مجموعه شهرهای ایران (لرستان قسمت اول)

مجموعه شهرهای ایران (لرستان قسمت اول)

لرستان استانی در غرب ایران در رشته کوه های زاگرس است. جمعیت لرستان بر اساس آخرین سرشماری انجام شده در سال ۱۳۹۵، ۱٬۷۶۰٬۶۴۹ نفر بوده است.

مساحت لرستان 28392 کیلومتر مربع است. شهرهای مهم این استان خرم آباد، بروجرد، دورود، الیگودرز، کوهدشت، ازنا، الشتر، نورآباد و پلدختر هستند.

نام لرستان به معنای سرزمین لرها است.

استان لرستان یکی از سکونتگاه‌های اصلی مردم لر و زبان لری شمالی زبان اصلی این استان است. لری شمالی در استان های جنوبی ایلام و خوزستان نیز تکلم می شود. لرها اکثریت جمعیت خرم آباد، بزرگترین شهر و مرکز استان، بروجرد و دورود به ترتیب دومین و سومین شهرهای بزرگ استان را تشکیل می دهند. خرم آباد همچنین بزرگترین شهر لری زبان ایران و جهان است.

رزرو هتل در رشت-هتل صبوری -لرستان-رشت

بخش شمالی لرستان را کردهای ایل لک تشکیل می دهند که در سال 1359 بیش از 65 درصد جمعیت استان را تشکیل می دادند. لک‌ها در شهرستان‌های دلفان، دوره و سلسله زندگی می‌کنند. بخش اشترانان در شهرستان بروجرد نیز دارای اقوام ایل حسنوند است. شهرستان الیگودرز، شهرستان ازنا، شهرستان کوهدشت، شهرستان خرم آباد و شهرستان پلدختر از لحاظ قومی مختلط و دارای اقوام کرد و لر هستند.

لرستان شامل یازده شهرستان (شهرستان) است: شهرستان الیگودرز، شهرستان ازنا، شهرستان بروجرد، شهرستان دلفان، شهرستان دورود، شهرستان دوره، شهرستان خرم آباد، شهرستان کوهدشت، شهرستان سلسله، شهرستان پلدختر، و از سال 1392 شهرستان رومشکان. از زمان ایجاد نقشه در سمت چپ، شهرستان کوهدشت به شهرستان رومشکان و شهرستان کوچکتر کوهدشت تقسیم شده است.

تاریخ باستانی لرستان با سایر نقاط خاور نزدیک باستان پیوند تنگاتنگی دارد. در هزاره سوم و چهارم پیش از میلاد، قبایل مهاجر در منطقه کوهستانی رشته کوه زاگرس ساکن شدند. کاسی ها، مردمی باستانی که نه به زبان هندواروپایی و نه به زبان سامی صحبت می کردند، از لرستان سرچشمه گرفتند. آنها پس از سقوط امپراتوری بابل قدیم، بابل را کنترل کردند. 1531 قبل از میلاد و تا حدود. 1155 ق.م. بخش‌هایی از لرستان توسط مادها ایرانی در هزاره دوم پیش از میلاد مورد تاخت و تاز قرار گرفت. مادها ساکنان بومی منطقه، در درجه اول کاسی ها و همچنین گوتی ها را جذب کردند، تا زمانی که این منطقه توسط ایرانی ها در هزاره اول قبل از میلاد فتح شد. در بهمن ماه ۱۳۹۶ برای اولین بار اکتشافات باستان شناسی مربوط به دوران هخامنشی در لرستان انجام شد.

آثار هنری کوچک برنزی لرستان که معمولاً مربوط به 1000 تا 650 سال قبل از میلاد مسیح است، از اواخر دهه 1920 به دنیای خارج رسید و در موزه‌های سراسر جهان یافت می‌شوند، جایی که به دلیل سبک قوی‌شان، با نمایش‌های بسیاری از حیوانات، ارزش دارند. اما در واقع، آغاز این سنت برنزسازی به اواسط هزاره سوم قبل از میلاد برمی گردد. باستان شناسان این تکنیک ها را با تجزیه و تحلیل متالورژیکی مصنوعات مختلف مشخص کردند.

رزرو هتل در رشت-هتل صبوری رشت-لرستان-رشت

ما این اعمال را با تجزیه و تحلیل ترکیبی و متالورژیکی اشیاء قبر از چندین گورستان در منطقه توصیف کرده‌ایم، از جمله شش گورستان مربوط به دوره‌های مختلف عصر برنز (اوایل سلسله اول تا اور ED III، حدود 2900-2000 قبل از میلاد) -و چهار مورد مربوط به دوره های مختلف عصر آهن به نام های, کله نثار، بنی. سورمه، چیغا سبز، کامترلان، سردانت، و گلال گالبی.

رزرو هتل در رشت و اقامت در هتل صبوری رشت خاطراتی بی نظیر بذای شما و عزیزانتان خواهد ساخت.