مجموعه شهرهای ایران (قزوین قسمت ششم)

مجموعه شهرهای ایران (قزوین قسمت ششم)

در اوایل قرن دوازدهم ، قزوین دوباره به عنوان مرکز تجارت شروع به شکوفایی کرد. رفت و آمد تجاری در دریای خزر رو به افزایش بود و قزوین یکی از مراکز اصلی فعالیت بود – به قول یکی از مسافران در سال 1180، «مرتب همه تجارت خزر» بود. اهمیت قزوین به‌عنوان یک تجارت تجاری به این دلیل بود که در یک دوراهی سه‌طرفه قرار داشت: تهران، پایتخت جدید قاجار را به هم متصل می‌کرد. تبریز، «دومین شهر شاهنشاهی» و بندر مهم خزر انزلی. قزوین مخمل، کلم و پارچه نخی می ساخت. کیت ادوارد ابوت دیپلمات انگلیسی در گزارشی در سال 1220 نوشت که قزوین از نظر تجاری به اندازه تهران اهمیت دارد. میرزا حسین فراهانی که در سال 1223 از قزوین دیدن کرد، نوشته است که به 17 ناحیه تقسیم شده و دارای 600 مغازه، 8 کاروانسرا، 40 مسجد، 9 مدرسه و 12 یخچال بوده است. دیوارهای آن مخروبه بود، اما 12 دروازه همچنان پابرجا بود.

رزرو هتل در رشت-هتل صبوری رشت-قزوین-رشت

به نظر نمی‌رسد که این افزایش اهمیت تجاری با افزایش جمعیت همراه باشد، اگرچه به سختی می‌توان با اطمینان گفت، زیرا برآوردهای معاصر لزوماً بر اساس همان معیارها نبوده‌اند. جیمز جاستینیان موریر و ویلیام اوزلی در اوایل دهه 1800 هر دو 25000 نفر را تخمین زدند. سرشماری که از سال 1880 تا 1882 انجام شد، جمعیتی بالغ بر 64362 نفر را برای قزوین به دست آورد. فراهانی در سال 1884 نوشت که قزوین 30000 نفر در حدود 7000 خانوار داشت. جورج کرزن نوشت که جمعیت قزوین در سال 1889 40000 نفر بود، اما او نوشت که جمعیت واقعی آن احتمالاً بیش از 2/3 آن نبود.

در اواسط قرن نهضت بابیان یکی از مراکز خود را در اینجا داشت و اولین قتل عام بابیان در قزوین در سال 1179 اتفاق افتاد. قزوین در نیمه دوم قرن نوزدهم یکی از مراکز حضور روسیه در شمال ایران بود. یک دسته از بریگاد قزاق پارسی زیر نظر افسران روسی در اینجا مستقر بود. از سال 1272 اینجا مقر شرکت راهسازی روسیه در ایران بود که قزوین را از طریق جاده به تهران و همدان متصل می کرد. این شرکت بیمارستان و کلیسای سنت نیکلاس را ساخت.

در سال 1299 قزوین به عنوان پایگاهی برای نورپرفورس بریتانیا مورد استفاده قرار گرفت. کودتای 1300 ایران که منجر به ظهور خاندان پهلوی شد از قزوین به راه افتاد.

در زمان رضاشاه، با بهبود ارتباطات، اهمیت قزوین به عنوان یک مرکز تجاری کاهش یافت. بسیاری از بازرگانان و سایر اهالی به تهران نقل مکان کردند.

در 10شهریو 1341، زلزله ای به بزرگی 6.9 ریشتر قزوین را لرزاند و بیش از 12000 کشته برجای گذاشت. این زمین لرزه اندکی پیش از آن رخ داد که موشه دایان، وزیر کشاورزی اسرائیل، قرار بود در اواسط سپتامبر برای دیدار با شاه و همتای ایرانی خود به ایران سفر کند تا در مورد نقش احتمالی اسرائیل در انقلاب سفید، طرحی برای اصلاحات ارضی گفتگو کند. و نوسازی روستاهای ایران. مدت کوتاهی پس از زلزله، دو کارشناس برنامه ریزی از اسرائیل برای کمک به فعالیت های امدادی ایران اعزام شدند. پس از گشت و گذار در منطقه و دیدار با وزیر امور امدادی ایران، بازسازی روستای خوزنین واقع در مرکز منطقه قزوین به آنها محول شد. تیم های دیگر ایرانی و خارجی نیز برای ارائه کمک و تخصص در فعالیت های بازسازی وارد منطقه شده بودند. به هر تیم یک یا چند روستا برای برنامه ریزی و بازسازی اختصاص داده شد. در طول سه ماه، تیم اسرائیلی صدها خانه در روستا که به آنها اختصاص داده شده بود، ساختند.

رزرو هتل در رشت-هتل صبوری رشت-قزوین-رشت

رزرو هتل در رشت و اقامت در هتل صبوری رشت سفری به یادماندنی و دلنشین را به همراه عزیزانتان تجربه کنید.