مجموعه شهرهای ایران (قزوین قسمت دوم)

مجموعه شهرهای ایران (قزوین قسمت دوم)

هارون الرشید در حالی که در راه خراسان بود از قزوین دیدن کرد و مبارزات مردم محلی را در نتیجه حملات دیلمیان از نزدیک دید. در همان زمان، او تحت تأثیر تلاش آنها برای دفع دیلمی ها قرار گرفت. هارون قزوین را از پرداخت مالیات خراج معلق کرد و در عوض دستور پرداخت سالانه 10000 درهم نقره را صادر کرد. او دور شهرهای جدید مدینه موسی و مبارک آباد دیواری ساخت و مسجد جماعتی نیز در شهر ساخت و چندین بنا را به عنوان وقف برای حمایت از مسجد وقف کرد. مسجد امروز دیگر وجود ندارد.

دیوار هارون تا سال 247 هجری تکمیل نشد، یعنی بیش از نیم قرن پس از مرگ او. این دیوار دارای 206 برج و 12 دروازه بود و از آجر گلی به جز سنگرها و دروازه ها ساخته شده بود. با پایان یافتن، افراد بیشتری در قزوین سکونت گزیدند. جمعیت آن در این زمان به شدت عرب بودند.

رزرو هتل در رشت-هتل صبوری رشت-قزوین-رشت

قزوین در طول جنگ‌های خلافت عباسی و حاکمان علی خزر، شهر مرزی مهمی باقی ماند. خلیفه معتصم در حدود سال 217 هجری فخرالدوله ابومنصور کوفی را به فرمانداری قزوین منصوب کرد. او برای 40 سال بعد فرماندار باقی ماند. در حوالی 244 هجری تا 245 برای چند سال، علییان تحت فرمان حسن بن البکر قزوین را به دست گرفتند و فخرالدوله در زیر نظر آنها به عنوان والی ادامه داد.

قزوین در سال 293 هجری زمانی که الیاس بن احمد والی شد، برای مدت کوتاهی تحت حکومت سامانیان قرار گرفت. اما سال بعد، فرمانداری به فخرالدوله ابوعلی، از اجداد حمدالله مستوفی رسید و او تا 27 سال بعد به عنوان فرماندار خدمت کرد. در سال 301 قزوین همراه با ری، دیناور، زنجان، ابهر و طارم تحت فرمان علی بن مقتدر قرار گرفت.

در سال 304 یوسف بن ابی‌الساج تلاش کرد تا کنترل قزوین را به دست گیرد. او از اسفار بن شیرویه شکست خورد که خود را حاکم کل منطقه بین طبرستان و گرگان و قم و همدان کرد. در سال 315 قزوین محل نبرد اسفار و لشکری بود که خلیفه عباسی المقتدر علیه او فرستاده بود. مردم قزوین به سپاه عباسیان کمک کردند، اما اسفار در این جنگ پیروز شد. اسفار به عنوان مجازاتی برای جانبداری از او، بخش‌هایی از شهر را ویران کرد، بسیاری از ساکنان آن را کشت و مطالبات پولی بر شهر تحمیل کرد.

پس از مرگ اسفار، رکن الدوله حاکم بویه بر قزوین مسلط شد و بیش از صد سال در قلمرو آل بویه باقی ماند. در سال 968 هجری قمری شورش هایی در شهر رخ داد و وزیر آل بویه ابوفتحعلی بن محمد برای بازگرداندن نظم اعزام شد. پس از انجام این کار، او جریمه ای یک میلیون و 200 هزار درهمی برای شهر در نظر گرفت.

رزرو هتل در رشت-هتل صبوری رشت-قزوین-رشت

غزنویان، سلجوقیان و خوارزمشاهان

قزوین در سال 421 هجری قمری به تصرف غزنویان درآمد. در حدود 424 ه.ق ابوعلی محمد جعفری والی قزوین شد. او و پسرانش تقریباً 60 سال در قزوین به قدرت ادامه دادند. آخرین این پسران، فخرالمعالی شرفشاه، در سال 484 هجری درگذشت و یک دختر از او به یادگار ماند.  او بسیار ثروتمند بود و به همراه پیروانش بیشتر زمین های منطقه را در اختیار داشتند. درآمد سالانه املاک او 366000 دینار طلا بود.

در سال 430 هجری قمری همراه با اتحاد غوزها، فانا خسرو، حاکم دیلمی، پس از غارت ری در سال قبل، به قزوین آمد. مردم محلی آنها را به مبلغ 7000 دینار خریدند. بعدها در 434 هجری قمری سلطان سلجوقی طغرل قزوین را محاصره کرد.

با رزرو هتل در رشت و اقامت در هتل صبوری رشت, سفری خوش و دلنشین را برای خود و عزیزانتان به ارمغان بیاورید.