مجموعه شهرهای ایران (شیراز قسمت چهارم)

مجموعه شهرهای ایران (شیراز قسمت چهارم)

شیراز بار دیگر در زمان حکومت کریم خان زند، که در سال 1140 این شهر را پایتخت خود انتخاب کرد، به رونق بازگشت. در ایران. او خندقی در اطراف شهر ساخت، سیستم آبیاری و زهکشی ساخت و دیوارهای شهر را بازسازی کرد. با این حال، وارثان کریم خان نتوانستند دستاوردهای او را تضمین کنند. زمانی که آقا محمدخان، مؤسس سلسله قاجار، سرانجام به قدرت رسید، انتقام خود را با تخریب استحکامات شهر و انتقال پایتخت ملی به تهران، از شیراز گرفت. شیراز اگرچه تا رتبه مرکز استان پایین آمد، اما در نتیجه اهمیت تداوم مسیر تجاری به خلیج فارس، سطح رفاه خود را حفظ کرد. فرمانداری آن در تمام دوران قاجار از اختیارات سلطنتی بود.بسیاری از باغ‌ها، ساختمان‌ها و اقامتگاه‌های معروفی که در این زمان ساخته شده‌اند به افق کنونی شهر کمک می‌کنند.

رزرو هتل در رشت-هتل صبوری رشت-شیراز-رشت

شیراز زادگاه بنیانگذار دیانت بهائی، باب (سید علی محمد، 1197-1228 است. در این شهر، در شامگاه اول خرداد ماه 1223 ، برای اولین بار رسالت خود را به عنوان حامل وحی جدید الهی اعلام کرد. به همین دلیل شیراز برای بهائیان شهر مقدس است و این شهر به ویژه خانه باب به عنوان زیارتگاه معرفی شده است. به دلیل جو خصمانه نسبت به بهائیان در ایران، این خانه هدف حملات مکرر قرار گرفته است. این خانه در سال 1358 تخریب شد، تا دو سال بعد سنگفرش شود و به یک میدان عمومی تبدیل شود. در سال 1289، پس از شایعات دروغین مبنی بر اینکه یهودیان یک دختر مسلمان را به قتل رسانده اند، یک قتل عام در محله یهودیان آغاز شد. در جریان شورش‌ها، 12 یهودی کشته و حدود 50 نفر مجروح شدند و 6000 یهودی شیراز تمام دارایی‌هایشان را غارت شد.

شیراز جدید

در زمان پهلوی شیراز دوباره در مرکز توجه قرار گرفت. بسیاری از بناهای مهم مانند مقبره الشعرا مانند سعدی و حافظ ساخته و در معرض دید عموم قرار گرفت.شیراز بدون هیچ گونه اهمیت صنعتی، مذهبی یا استراتژیک، به یک مرکز اداری تبدیل شد، اگرچه جمعیت آن پس از انقلاب 1357 رشد قابل توجهی داشته است.شهرداری شهر و سایر نهادهای مرتبط پروژه های مرمت و بازسازی را آغاز کرده اند.

برخی از جدیدترین پروژه ها مرمت کامل ارگ کریمخان و حمام وکیل و همچنین طرحی جامع برای حفظ محلات قدیمی شهر بوده است. بازسازی کامل دروازه قرآن و مقبره شاعر خواجوی کرمانی که هر دو در تنگه الله اکبر قرار دارد و همچنین مرمت و توسعه مقبره شاعران مشهور شیرازی از دیگر اقدامات قابل توجه است. حافظ و سعدی.

رزرو هتل در رشت-هتل صبوری رشت-شیراز-رشت

در حال حاضر چندین پروژه ساختمانی مختلف در حال انجام است که زیرساخت های شهر را مدرن می کند.پس از انقلاب ایران، شیراز دوباره به عنوان پایتخت فرهنگ و هنر ایران در میان مردم تثبیت شد. شیراز را پایتخت هنر و فرهنگ و ادب پارسی می‌شناسند. اما دولت فعلی سعی کرده است با اشاره به حرم شاهچراغ و برخی اماکن متبرکه شهر، نام شهر را با نام «سومین حرام اهل بیت» به معنای «سومین خانه مقدسین» تغییر دهد.

با رزرو هتل در رشت و اقامت در هتل صبوری رشت سفری به یاد ماندنی را به همراه عزیزانتان تجربه کنید.