مجموعه شهرهای ایران (شیراز قسمت پنجم)

مجموعه شهرهای ایران (شیراز قسمت پنجم)

شیراز در جنوب ایران و شمال غربی استان فارس قرار دارد. در دشتی سرسبز در دامنه کوه های زاگرس در ارتفاع ۱۵۰۰ متری از سطح دریا ساخته شده است. شیراز در 800 کیلومتری (500 مایل) جنوب تهران است.یک رودخانه فصلی به نام رودخانه خشک از شمال شهر می گذرد و به دریاچه مهارلو می ریزد. از سال 1299، این منطقه دارای جنگل بزرگی از درختان بلوط بود.

باغ ها

شیراز دارای تعداد قابل توجهی باغ است. با توجه به رشد جمعیت در شهر، بسیاری از این باغ ها ممکن است از بین بروند تا جای خود را به توسعه های جدید بدهند.

رزرو هتل در رشت-هتل صبوری رشت-شیراز-رشت

آب و هوای شیراز دارای فصول متمایز است و به طور کلی به عنوان آب و هوای سرد نیمه خشک طبقه بندی می شود، اگرچه فقط کمی از آب و هوای گرم نیمه خشک یا آب و هوای مدیترانه ای تابستان گرم فاصله دارد. تابستان‌ها گرم است و میانگین دمای جولای 37.9 درجه سانتی‌گراد (100.2 درجه فارنهایت) است. زمستان‌ها خنک است و در بهمن و دی دمای متوسط آن زیر صفر است. تقریباً 300 میلی‌متر باران هر سال می‌بارد، به طور کامل در ماه‌های زمستان، اگرچه در برخی موارد به همان اندازه در یک ماه باریده است. با توجه به ارتفاع زیاد شیراز و عرض جغرافیایی کم، شاخص UV در تابستان بسیار بالاست که با فرکانس بالای تابش آفتاب تشدید می‌شود.

با وجود اینکه شیراز در آب و هوای نسبتاً خشک قرار دارد، باران شدید اتفاق نادری نیست. در پنجم فروردین1398، سیل ناگهانی ناشی از باران های شدید منجر به کشته شدن 19 نفر و مجروح شدن بیش از 200 نفر شد.بالاترین دمای ثبت شده 43.4 درجه سانتیگراد (110.1 درجه فارنهایت) در 12 تیر 1401 و کمترین دمای ثبت شده 14.0- درجه سانتیگراد (6.8 درجه فارنهایت) 15 دی 1351 بود.

رزرو هتل در رشت-هتل صبوری رشت-شیراز-رشت

شیراز مرکز اقتصادی جنوب ایران است. نیمه دوم قرن نوزدهم شاهد تحولات اقتصادی خاصی بود که اقتصاد شیراز را به شدت متحول کرد. افتتاح کانال سوئز در سال 1248 امکان واردات گسترده کالاهای ارزان قیمت کارخانه ای اروپایی را به جنوب ایران، چه مستقیماً از اروپا یا از طریق هند، به جنوب ایران داد. کشاورزان به تعداد بی‌سابقه شروع به کاشت محصولات نقدی مانند خشخاش، تنباکو و پنبه کردند. بسیاری از این محصولات صادراتی در مسیر خود به سمت خلیج فارس از شیراز عبور کردند. بازرگانان ایرانی از راه دور از فارس شبکه‌های بازاریابی برای این کالاها ایجاد کردند و خانه‌های تجاری در بمبئی، کلکته، پورت سعید، استانبول و حتی هنگ کنگ تأسیس کردند.

پایگاه اقتصادی شیراز در محصولات استانی آن است که شامل انگور، مرکبات، پنبه و برنج است.  صنایعی مانند تولید سیمان، شکر، کود، محصولات نساجی، محصولات چوبی، فلزکاری و قالیچه غالب است. شیراز همچنین دارای یک پالایشگاه بزرگ نفت و همچنین مرکز بزرگ صنایع الکترونیک ایران است.53 درصد سرمایه‌گذاری الکترونیکی ایران در شیراز متمرکز شده است. کشاورزی همواره بخش عمده ای از اقتصاد شیراز و اطراف آن بوده است. این تا حدی به دلیل فراوانی نسبی آب در مقایسه با بیابان های اطراف است. شیراز به تولید فرش و گل‌هایش نیز شهرت دارد. انگورکاری در این منطقه قدمتی طولانی دارد و در گذشته شراب شیرازی در این منطقه تولید می شد. شیراز همچنین مرکز ایران در زمینه فناوری اطلاعات، ارتباطات، صنعت الکترونیک و حمل و نقل است.

رزرو هتل در رشت و اقامت در هتل صبوری رشت انتخابی خاطره انگیز برای سفر به گیلان است.