مجموعه شهرهای ایران (شیراز قسمت ششم)

مجموعه شهرهای ایران (شیراز قسمت ششم)

شهر شیراز یکی از مکان های کلیدی گردشگری ایران است که میراث فرهنگی آن از اهمیت جهانی برخوردار است.بازار وکیل یکی از قدیمی ترین بازارهای جهان در مرکز شهر قدیمی شیراز واقع شده است. مغازه‌های آن با حیاط‌ها، کاروانسراها و حمام‌ها، انواع ادویه جات، قالیچه‌های ایرانی، صنایع دستی مسی و عتیقه‌جات را به فروش می‌رسانند.

منطقه ویژه اقتصادی شیراز یا SEEZ در سال 1379 با هدف رونق تولید در الکترونیک و ارتباطات تاسیس شد. شیراز با بیش از 25 مرکز خرید و 10 بازار، مقصد اصلی خرید در ایران و خاورمیانه است.مجتمع خلیج فارس که در انتهای شمالی شهر قرار دارد، از نظر تعداد مغازه، بزرگترین مرکز خرید جهان است.

رزرو هتل در رشت-هتل صبوری رشت-شیراز-رشت

در سال 1390، شیراز دارای 1,700,665 نفر جمعیت است که اکثریت آنها ایرانی هستند. اکثر مردم شیراز مسلمان هستند. شیراز همچنین محل زندگی یک جامعه یهودی 20000 نفری بود، اگرچه اکثر آنها در نیمه دوم قرن بیستم به ایالات متحده و اسرائیل مهاجرت کردند. شیراز همراه با تهران و اصفهان یکی از معدود شهرهای ایران با جمعیت قابل توجه یهودی و بیش از یک کنیسه فعال است.

شیراز همچنین دارای جمعیت قابل توجهی بهائی است که بعد از تهران بیشترین جمعیت را در کشور دارد.در حال حاضر دو کلیسا در شیراز فعال هستند، یکی ارمنی و دیگری آنگلیکان.

شیراز را شهر شعرا و باغ و شراب و بلبل و گل می دانند. صنایع دستی شیراز شامل معرق خاتم کاری با طرح مثلثی است. ظروف نقره; قالی بافی و ساختن قالیچه هایی به نام گلیم (گلیم شیراز) و رواندازی به نام جاجیم در روستاها و عشایر.

باغ بخش مهمی از فرهنگ ایرانی است. در شیراز باغ های قدیمی زیادی مانند باغ ارم و باغ عفیف آباد وجود دارد. به گفته برخی، شیراز «با خرس [یا خرز] در اسپانیا افتخار زادگاه شری بودن را مناقشه می‌کند». شراب شیرازی از این شهر سرچشمه می‌گیرد. با این حال، در رژیم اسلامی کنونی، مشروب جز توسط اقلیت های مذهبی قابل مصرف نیست.

رزرو هتل در رشت-هتل صبوری رشت-شیراز-رشت

شیراز مفتخر است که سرزمین مادری حافظ شیرازی است، شیراز مرکز فرهنگ ایرانی است و شاعران پرآوازه‌ای را در خود تولید کرده است. سعدی شاعر قرن دوازدهم و سیزدهم در شیراز متولد شد. او در جوانی زادگاهش را ترک کرد و به بغداد رفت تا در نظامیه بغداد به تحصیل ادبیات عرب و علوم اسلامی بپردازد. وقتی دوباره در زادگاهش شیراز ظاهر شد، مردی مسن بود. شیراز، در زمان اتابک ابوبکر سعد بن زنگی (610-639) از دوران آرامش نسبی برخوردار بود. سعدی نه تنها در شهر مورد استقبال قرار گرفت، بلکه مورد احترام حاکم قرار گرفت و در زمره بزرگان استان برشمرد. گویا بقیه عمرش را در شیراز گذرانده است. حافظ شاعر و عارف نامدار دیگر نیز در شیراز متولد شد. شماری از دانشمندان نیز اصالتاً شیرازی هستند. قطب الدین شیرازی، ستاره شناس، ریاضیدان، پزشک، فیزیکدان و دانشمند قرن سیزدهم، اهل شیراز بود. او در کتاب «محدودیت موفقیت در مورد معرفت بهشتیان»، امکان هلیومرکزی را نیز مورد بحث قرار داد.

رزرو هتل در رشت و اقامت در هتل صبوری رشت خاطره ای بی نظیر و به یاد ماندنی از سفرتان به این شهر زیبا برایتان به ارمغان خواهد آورد.