مجموعه شهرهای ایران (شهر سوخته)

مجموعه شهرهای ایران (شهر سوخته)

شهر سوخته یک مکان باستان‌شناسی از یک سکونتگاه شهری بزرگ در عصر برنز است که با فرهنگ هیرمند مرتبط است. در استان سیستان و بلوچستان، در جنوب شرقی ایران، در حاشیه رودخانه هیرمند، نزدیک جاده زاهدان - زابل قرار دارد. در ژوئن 2014 در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفت.

رزرو هتل در رشت-هتل صبوری رشت-شهر سوخته-رشت

پلاک شهر سوخته در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است

دلایل ظهور و سقوط غیرمنتظره شهر هنوز در هاله ای از ابهام قرار دارد. آثار به دست آمده از شهر نشان دهنده ناسازگاری عجیبی با تمدن های مجاور آن زمان است و حدس زده می شود که شهر سوخته در نهایت می تواند شواهد ملموسی از تمدنی در شرق ایران ماقبل تاریخ ارائه دهد که مستقل از بین النهرین باستان بوده است.

شهر سوخته با مساحتی بالغ بر 151 هکتار یکی از بزرگترین شهرهای جهان در آغاز عصر شهرنشینی بود. این منطقه نزدیک به لبه شرقی بیابان لوت فعلی، یکی از گرم ترین مکان های روی زمین، واقع شده است. آب و هوا در دوران باستان بسیار خوشایندتر بود، زمانی که دریاچه هامون، که شهر در نزدیکی آن قرار داشت، از نظر وسعت بسیار بیشتر بود و زمین های باتلاقی زیادی در این منطقه وجود داشت. همچنین دهن غلامان . مرکز و محوطه باستانی مهم هخامنشیان، تنها در 35 کیلومتری شمال شرقی واقع شده است.

در قسمت جنوب غربی شهر سوخته قبرستان وسیعی به وسعت 25 هکتار وجود دارد. بین 25000 تا 40000 گور باستانی در آن وجود دارد.

این شهرک در حدود 3200 سال قبل از میلاد ظاهر شد. این شهر دارای چهار مرحله تمدن بود و قبل از متروکه شدن در حدود سال 2350 قبل از میلاد سه بار در آتش سوخت. پیش از این تصور می شد که این رهاسازی در حدود 1800 سال قبل از میلاد توسط هیئت باستان شناسی ایتالیایی انجام شده است، اما تحقیقات جدید بر اساس نمونه های کربن رادیویی کالیبره شده اخیر در محوطه مجاور تپه گرازیانی، توسط ماموریت جدید باستان شناسان ایتالیایی و ایرانی به رهبری باربارا هلوینگ و حسن فاضلی انجام شده است. نشلی، نشان می دهد که این محوطه در حدود 2350 قبل از میلاد متروک شده است و گاهشماری شهرسوختا توسط باستان شناس ماسیمو ویداله چنین است.

این سایت توسط Aurel Stein در اوایل دهه 1900 کشف و مورد بررسی قرار گرفت.

با شروع در سال 1967، این سایت توسط تیم Istituto italiano per l'Africa e l'Oriente (IsIAO) به رهبری مائوریزیو توسی کاوش شد. این کار تا سال 1978 ادامه یافت. پس از وقفه ای، کار در سایت توسط تیم سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ایران به سرپرستی اس ام اس سجادی از سر گرفته شد اکتشافات جدید هر از گاهی گزارش می شود.

قدمت بیشتر مواد کشف شده مربوط به سال های قبل از میلاد مسیح است. 2700-2350 قبل از میلاد. اکتشافات نشان می دهد که این شهر مرکز راه های تجاری بوده است که بین النهرین و ایران را با تمدن های هند مرتبط می کرده است.

در دوره اول، شهر سوخته ارتباط نزدیکی با قسمت هایی از جنوب ترکمنستان و همچنین منطقه قندهار افغانستان، دره کویته و دره بمپور در ایران نشان می‌دهد.

رزرو هتل در رشت-هتل صبوری رشت-شهر سوخته-رشت

رزرو هتل در رشت و اقامت در هتل صبوری رشت ساعاتی خوش و فراموش نشدنی از سفر به شهر رشت را برایتان به ارمغان خواهد آورد.