مجموعه شهرهای ایران (سنندج)

مجموعه شهرهای ایران (سنندج)

سنندج مرکز استان کردستان در ایران است. سنندج با 414069 نفر جمعیت، سنندج بیست و سومین شهر بزرگ ایران و دومین شهر بزرگ کردستان است. تأسیس سنندج نسبتاً جدید است (حدود 250 سال پیش) اما در مدت کوتاهی که داشت رشد کرده و به یکی از مراکز فرهنگ کرد تبدیل شده است. در طول جنگ عراق و ایران، این شهر مورد حمله هواپیماهای عراقی قرار گرفت و شاهد ناآرامی‌ها بود. یونسکو از سال 1397سنندج را به عنوان شهر خلاق موسیقی به رسمیت شناخت. از دیالی و کوه آویدر که آن را از حسن آباد پایتخت اردلان قدیمی جدا می کند. فرش سازی بزرگترین صنعت سنندج است.

نام «سینا» برای اولین بار در اسناد قرن چهاردهم میلادی آمده است. پیش از این شهر اصلی منطقه سیسر بود که مکان دقیق آن مشخص نیست. سیسار را «سیسر صدخانیه» یا «سیسر صد چشمه» نیز می‌گفتند و گفته‌اند که نام کنونی «سینا» صورت قراردادی «سدخانیه» است.

رزرو هتل در رشت-هتل صبوری رشت-سنندج-رشت

نام «سیسر» در قرن چهاردهم ناپدید شد و نام «سینا» جایگزین آن شد، مثلاً در آثار حمدالله مستوفی که به کوه و گردنه‌ای با این نام اشاره می‌کند. سپس شرف الدین بیتلیسی مورخ کرد ذکر می کند که در سال 959 یک حاکم اردلان به نام تیمورخان زمینی از جمله سینا و حسن آباد پایتخت قبلی اردلان داشت. با این حال، مورخ محلی علی اکبر منشی وقائی-نیگر در سال 1271 نوشت که سینا بعداً توسط حاکم سلیمان خان اردلان در محل سکونتگاه قبلی تأسیس شد. گاه شماری که او برای این رویداد ارائه می دهد مربوط به سال 1046 هجری قمری یا 7-1636 پس از میلاد است. سینا در دوران حکومت امان الله "بزرگ" (از 1176-1204) به طور قابل توجهی توسعه یافت. سینا در قرن سیزدهم یک مرکز تجاری پر جنب و جوش، صادر کننده گال بلوط، کتیرا، خز، و فرش" بود. جمعیت آن اکثرا کرد، با اقلیت قابل توجه یهودی و تعداد کمتری از مسیحیان کاتولیک ارمنی و کلدانی بودند.

جمعیت سنندج عمدتاً کرد هستند. این شهر همچنین دارای اقلیت ارمنی بود که به تدریج از شهر مهاجرت کردند. تا قبل از انقلاب ایران (1358)، این شهر دارای یک جامعه کوچک یهودی آرامی زبان با حدود 4000 نفر بود. این شهر دارای جامعه آشوری قابل توجهی بود که به گویش منحصر به فرد آرامی به نام سنایا صحبت می کردند، آنها اکثراً اعضای کلیسای کاتولیک کلدانی هستند.اقتصاد سنندج بر پایه تولید فرش، پوست و پوست فرآوری شده، برنج آسیاب شده، شکر تصفیه شده، نجاری، پنبه‌بافی، ظروف فلزی و کارد و چنگال استوار است.

اکثر مردم سنندج پیرو شاخه شافعی اهل سنت هستند.

سنندج بر اساس طبقه بندی اقلیمی کوپن دارای آب و هوای قاره ای مرطوب با زمستان های سرد و مرطوب و تابستان های گرم و خشک است.

ترکیب زبانی شهر

ترکیب زبانی سنندج

درصد زبان

کردی مرکزی

هورامی

فارسی جدید

کردی جنوبی

آرامی

رزرو هتل در رشت-هتل صبوری رشت-سنندج-رشت

به کوه آبیدر در گوشه غربی سنندج بروید. این کوه مکانی است که ساکنان سنندج در آن به پیاده روی می‌روند و پارک‌های بسیار زیبایی مانند پارک جنگلی «امیریه» دارد.

به بازارها بروید، مثل ششم بهمن، خانه پارچه وهابی، چاپور، میدان اقبال.

بیرون شهر استان کردستان یکی از کوهستانی ترین مناطق ایران است. این یک مقصد گردشگری محبوب است که شامل کوهنوردی، اسکی و ورزش های آبی است. طبیعت بیرون شهر شامل تپه ها، کوه ها و دریاچه های زیبا است.

رزرو هتل در رشت و اقامت در هتل صبوری رشت لحظاتی دلنشین و آرام را برایتان به ارمغان خواهد داشت.