مجموعه شهرهای ایران (سمنان قسمت چهارم)

مجموعه شهرهای ایران (سمنان قسمت چهارم)

تغییرات تاریخی

همجواری سمنان با کویر این امکان را برای این شهر فراهم کرده است که امکانات متعددی برای مقابله با اقلیم خشک ایجاد کند. در نتیجه سمنان دارای سیستم‌های آبیاری سنتی و قدیمی متعددی است که به قنات معروف هستند. علاوه بر این، سقف بسیاری از ساختمان ها با بادگیرهایی که در فارسی به نام بادگیر شناخته می شوند تزئین شده است. این بادگیرها معمولاً به مخزن کوچکی از آب آشامیدنی که در فارسی به آب انبار معروف است متصل بودند. این طرح‌ها و سیستم‌های قدیمی، سنتی و هوشمندانه به سمنان کمک کرد تا قبل از ورود لوله‌کشی‌ها و لوازم مدرن به رشد و شکوفایی برسد. در مجاورت شهر، کاروانسراهای باستانی از دوران فعال جاده تاریخی و افسانه ای ابریشم یافت می شود.

رزرو هتل در رشت-هتل صبوری رشت-سمنان-رشت

دیدنی های سمنان

چشمه آب گرم پهنه – یک حمام عمومی که از آب گرم درمانی استفاده می کند. از این آب ها برای آرامش و همچنین آب درمانی استفاده می شود.

دروازه قلعه سمنان – ساخته شده توسط سلسله قاجار در زمان شاهزاده بهمن میرزایی بهاءالدوله فرزند فتحعلی شاه قاجار. متأسفانه رضا شاه پهلوی به بهانه راهسازی سه ورودی دیگر و دیوارهای اطراف شهر قدیم را تخریب کرد.

بازار سمنان محل خرید سوغات، صنایع دستی، لوازم خانگی، مواد غذایی و ... است.

بازار پهنه – مرکز بازرگانی بزرگ و وسیع با بال های متعدد. بازار پهنه نیز مانند بیشتر بازارهای ایران، تقریباً همه ملزومات و محصولات محلی را دارد.

بازار شیخ علاءالدوله – مرکز بازرگانی سنتی که کلیه مایحتاج اولیه و همچنین اقلام گردشگری را در خود جای داده است.

خانه تدین – خانه ای به سبک عمارت طبقه ثروتمند در دوره قاجار سمنان. این مجموعه چند طبقه شامل یک اصطبل، یک آشپزخانه عظیم، یک آب انبار سنتی به همراه بادگیر سر به فلک کشیده، امضای شهرهای خشک ایران است. این مجموعه همچنین دارای طراحی منحصر به فرد معماری آذربایجانی است که امضای بناهای دوره قاجار است.

باغ‌های داخلی سمنان (باغات دخیل شهر) – این باغ‌های عظیم، کل بخش جنوب غربی شهر را در محیطی سرسبز، سرسبز و جنگلی پوشانده است. درختان اصلی که بر چشم انداز غالب هستند درختان گردو و انار هستند. در داخل باغ‌ها نهرهای متعددی وجود دارد که در امتداد مسیرهای آبی جاری می‌شوند و همچنین خانه‌های خشتی سنتی که بخش عمده‌ای از مسکن منطقه ماله سمنان را فراهم می‌کنند.

رستوران باغ – این رستوران با اختلاف سنتی ترین رستوران شهر سمنان است. رستوران گاردن غذاهای سنتی ایرانی از جمله غذاهای محلی و تجربه غذاخوری در فضای باز ارائه می دهد. این رستوران دارای یک طاق ورودی است که با پنجره های موزاییک رنگی تزئین شده است که به حیاط بزرگی پر از فواره ها، درختان، گل ها و آب روان منتهی می شود.

موزه هتل قیچ قلعه - موزه هتل توسط یک کارگر ساختمانی اهل روستای قیچ قلعه در استان سمنان ساخته شده است. مردی که خانه خود را به موزه مردم شناسی تبدیل کرده است، میزبان گردشگران از سراسر کشور در اقامتگاه محلی خود است.

رزرو هتل در رشت-هتل صبوری رشت-سمنان-رشت

اقتصاد

شهر سمنان به طور سنتی مرکز مهم بازرگانی در مسیر جاده تاریخی ابریشم بوده و امروزه نیز مرکز مهم کشاورزی، صنعتی و فرهنگی است.

با رزرو هتل در رشت و اقامت در هتل صبوری رشت تجربه ای دلچسب از سفر به رشت را در خاطرات خود ثبت کنید.