مجموعه شهرهای ایران (سمنان قسمت ششم)

مجموعه شهرهای ایران (سمنان قسمت ششم)

بخش صنعتی سمنان

تولید نساجی و فرش از مهمترین صنایع تاریخ سمنان بوده است. اما امروزه این شهر نسبت به جمعیت خود دارای بخش های صنعتی بسیار قدرتمندی است و به صنعت خودروسازی (خودرو و دوچرخه) توجه ویژه ای دارد. یکی دیگر از صنایع مهم تولید سیمان از کارخانه های سیمان مجاور است. کوه ها و کوهپایه های اطراف سمنان ذخایر عمده ای از مواد معدنی مورد استفاده در تولید گچ را نیز در خود جای داده است. این معادن در فارسی به معدن گچ معروف هستند. سایر مواد معدنی که در اطراف شهر استخراج می شوند عبارتند از: گچ، نمک، زئولیت، بنتونیت و سلستین. برخی از صنایع سنگین سمنان عبارتند از: کارخانه تولید ایران خودرو سمنان (با تولید 100000 خودرو سمند در سال)، کارخانه عقاب افشان (بزرگترین کارخانه تولید اتوبوس در منطقه آسیا)، شرکت کربنات سدیم سمنان (بزرگترین کارخانه در منطقه آسیا). ، و گروه نورد سمنان (تولید کننده عمده لوله و پروفیل). یکی از بزرگ ترین شهرک های صنعتی شهرستان، شهرک صنعتی سمنان است که دارای 2100 هکتار زمین و 900 واحد صنعتی است.

رزرو هتل در رشت-هتل صبوری رشت-سمنان-رشت

بخش کشاورزی

سنت های کشاورزی در اطراف و داخل شهر سمنان همچنان پابرجاست. رودخانه گلرودبار که از رشته کوه های البرز در شمال آغاز می شود، از ضلع غربی شهر می گذرد. شهرداری با آبیاری مناسب توانسته است کل قسمت جنوب غربی شهر را به باغ های سرسبز و سرسبز انار تبدیل کند. در اطراف شهر، آبیاری بیشتر رودخانه گلرودبار و نهرها و انشعابات اطراف، محیط مناسبی را برای کشت گیاهان دارویی، بادمجان، سیب زمینی، گردو و پنبه فراهم کرده است.

سمنان فرش دستبافتی به نام گلیم نیز تولید می کند. این قالی‌ها از پشم‌های رنگ‌آمیزی طبیعی تشکیل شده‌اند که به طرح‌های پیچیده قبیله‌ای و محلی بافته می‌شوند.

اکثر ساکنان این شهر فارس هستند. سمنان قدیم از چهار ناحیه اصلی شاجی (شاهجو)، ناصار، لطیبر و اسپانجون (اسفنجان) تشکیل شده بود. این چهار منطقه هنوز هم وجود دارند، اما شهر بزرگتر شده و از جمله مناطق جدید بسیار بزرگتر شده است. در غرب شهر «ماله» قرار دارد که قبلاً آبادی جداگانه بوده ولی جزء سمنان نبوده است. در زبان محلی اهالی به ملژ معروفند. «ماله» از سه قسمت کوری (کودیور)، کشمنی (کوشمقاان) و زاونی (زاواقاان) تشکیل شده است. «ماله» هم اکنون بخشی از سمنان است.

در نتیجه نفوذ زیاد سلسله قاجار بر شهر سمنان، به ویژه در دوره فتحعلی شاه، برخی از خانواده های سمنانی می توانند نسب خود را به سلسله قاجار برسانند. علاوه بر این، بسیاری از مهمترین بناهای تاریخی شهر در زمان سلسله های ترک ساخته شده اند. به عنوان مثال، مسجد جامع سمنان که نزدیک به 1000 سال پیش ساخته شده، توسط سلسله سلجوقیان ساخته شده است. مسجد امام که در ابتدا با نام مسجد سلطانی شناخته می شد، توسط سلسله قاجار ساخته شد. دروازه سمن یا ارگ سمنان که نماد شهر سمنان است نیز توسط سلسله قاجار ساخته شده است. بسیاری از مکان‌های تاریخی دیگر در داخل شهر و روستاهای اطراف، تأثیر قوی ترک‌ها و ایلخانی‌ها را در طرح‌های معماری خود نشان می‌دهند.

همچنین بسیاری از جمعیت سید شهر از علویان منطقه خزر به شمال استان می‌آیند.

رزرو هتل در رشت-هتل صبوری رشت-سمنان-رشت

با رزرو هتل در رشت و اقامت در هتل صبوری رشت سفری دلنشین در این شهر رویایی را تجربه کنید.