مجموعه شهرهای ایران (سمنان قسمت سوم)

مجموعه شهرهای ایران (سمنان قسمت سوم)

دوران پهلوی انتقال سمنان به دوران صنعتی بود. وفاداری اولیه سمنان به سلسله قاجار و اهمیت این شهر در دوران قاجار، با روی کار آمدن رضاشاه، احساسات ضد پهلوی زیادی را برانگیخت. دولت رضاشاه پهلوی بلافاصله شروع به ساخت زیرساخت‌های مدرن و جاده‌های آسفالت‌شده در سراسر شهر کرد، اما این امر خواستار تخریب ارگ سمنان و آثار هنری قاجارها شد. اهالی محل با اقدام به تخریب دروازه سمنان خود را به زنجیر بستند و از تخریب آن جلوگیری کردند. بسیاری از خانواده‌های سرشناس در سمنان نیز به دلیل ارتباط قبلی با خاندان شاهنشاهی قاجار و خدمت به آن‌ها از دستیابی به پست‌های بلند سیاسی محروم بودند. این امر منجر به مهاجرت بسیاری از خانواده های سرشناس سمنانی به تهران در اوایل دوران پهلوی شد. با وجود تنش و تقابل، خاندان پهلوی موفق شد سمنان را به شهری مدرن‌تر تبدیل کند. در اوایل دوران پهلوی، سمنان چندین دوره خشکسالی شدید، قحطی، تخریب محصولات کشاورزی و فقر را تجربه کرد. شاعران برجسته سمنانی زبان مانند نصرت‌الله نوحیان طبقه کشاورز و کارگر عمومی را تشویق کردند تا قیام کنند و حقوق خود را از زمین‌داران ظالم مطالبه کنند اما تاثیری در این ماجرا نداشت.

 رزرو هتل در رشت-هتل صبوری رشت-سمنان-رشت

مکان های تاریخی و مکان های دیدنی

به دلیل وسعت نسبتاً کوچک سمنان در مقایسه با سایر شهرهای بزرگ ایران مانند تهران، تبریز و مشهد، آثار تاریخی غنی و شخصیت‌های علمی سمنان اغلب به فراموشی سپرده می‌شوند. در زیر به برخی از مکان های تاریخی و دیدنی این شهر اشاره شده است:

دینی

مسجد جامع سمنان – نزدیک به 1000 سال پیش توسط ترکان سلجوقی بر فراز آتشکده باستانی زرتشتیان ساخته شده است. این مسجد باستانی همچنین شامل مناره معروف سلجوقیان با نقش و نگارهای باستانی است.

مسجد امام (مسجد سلطانی) – ساخته شده در دوره قاجاریه، این مسجد یک مسجد نادر چهار تراس است. طراحی مسجد امام با بهره گیری از تخصص معماری ایرانی آن زمان، سیستم های صوتی آکوستیک یکسانی را در اختیار تمامی بخش های مجموعه قرار داده است.

حرم شیخ علاءالدوله سمنانی – این زیارتگاه توسط سلسله صفویه به افتخار شیخ علاءالدوله سمنانی، عارف و شاعر بزرگ صوفی ایران ساخته شده است.

آستانه علویان – زیارتگاه یادبود سیدان علوی که در زمان سلطنت سلسله علویان اداره امور شهر به مرکزیت منطقه باستانی طبرستان را بر عهده داشتند. این زیارتگاه ارزش دینی نیز دارد، زیرا علویان از نوادگان مستقیم امام دوم شیعیان، امام حسن بودند.

مسجد امامزاده یحیی - جدای از کاشی کاری های زیبا و طراحی معماری مسجد، این مسجد مکان مشخصی برای زیارت یا زیارت اسلامی است. مسجد با ورودی عظیم، پنجره‌های شیشه‌ای رنگی، کف‌پوش مرمری براق و طراحی داخلی منحصربه‌فرد آن مشخص می‌شود.

مسجد امامزاده علی بن جعفر – یکی دیگر از مکان های زیارت یا زیارت اسلامی با کاشی کاری های زیبا و طراحی معماری. ویژگی این مسجد گنبدهای سبز رنگ و گنبد خشتی عظیمی است که بر فراز مجموعه برجست.

مسجد امامزاده علی بن اشرف – محل زیارت یا زیارت اسلامی.

یادمان شهدا (مزار شهدا) – این بنا به عنوان قبرستان داخلی سربازان سمنانی که در جنگ وحشیانه ایران و عراق سال‌های 1359 تا 1367 به شهادت رسیدند، ساخته شد. این ساختمان از یک کفپوش مرمری براق، لوسترهای زیبا، نقاشی های دیواری و پنجره های شیشه ای رنگی تشکیل شده است.

مقبره حکیم الهی – حکیم الهی از علمای برجسته اسلام و فلسفه بود.

 رزرو هتل در رشت-هتل صبوری رشت-سمنان-رشت

با رزرو هتل در رشت و اقامت در هتل صبوری رشت لحظاتی خوش و به یادماندنی را در  کنار عزیزانتان تجربه کنید.