مجموعه شهرهای ایران (سمنان قسمت دوم)

مجموعه شهرهای ایران (سمنان قسمت دوم)

تاریخ سمنان در ادوار مختلف

دوران قبل از اسلام

شهر سمنان از لحاظ تاریخی یکی از چهارده تأسیسات مدنی استان باستانی «ورن» در دوران اوستا بوده است. سمنان شهری مهم در سراسر دوران امپراتوری هخامنشی ایران باقی ماند. پس از حمله اسکندر مقدونی که منجر به سقوط امپراتوری هخامنشی شد و تأسیس امپراتوری سلوکیان، منطقه ای که شهر سمنان را در خود جای داده بود به کومش معروف شد. آغاز دوران رونق شهر با ظهور سلسله اشکانی پارت فرا رسید. اشکانیان مردمی ایرانی هستند. سلسله اشکانی پارت به واردات هلنیزم یا فرهنگ یونانی علاقه زیادی داشت. این امر منجر به پیشروی مجسمه سازی و دیگر اشکال هنر غربی در شهر سمنان شد. یکی از پایتخت‌های امپراتوری اشکانی، هکاتومپیلوس بود که خرابه‌ها و مکان‌های تاریخی متعدد آن بین شهر امروزی سمنان و دامغان باقی مانده است. با سقوط امپراتوری اشکانی و ظهور امپراتوری ساسانی، دین زرتشتی به عنوان دین دولتی انتخاب شد و شهر سمنان بار دیگر تحت فرمانروایی آداب و سنن ایرانیان در آمد.

رزرو هتل در رشت-هتل صبوری رشت-سمنان-رشت

دوران بعد از اسلام

پس از فتح ایران توسط مسلمانان، دین اسلام در داخل شهر سمنان تأسیس شد. اگرچه، برخلاف سمنان امروزی، مردم این شهر در اصل اسلام سنی داشتند، مشابه بقیه ایران اولیه اسلامی. با این حال، نهاد اسلام سنی چندان دوام نیاورد. علویان طبرستان امارت اسلامی شیعیان تأسیس کردند و با فتح سمنان، فرقه شیعه زیدی را به وجود آوردند. سپس در سال 427 هجری قمری ترکان سلجوقی به شهر حمله کردند و آن را ویران کردند. با این وجود، همین ترکان سلجوقی بودند که بسیاری از بناهای تاریخی و زیرساخت های سمنان قرون وسطی را ساختند. با ضعیف شدن امپراتوری سلجوقیان، عباسیان موفق به تسخیر مجدد و تثبیت حاکمیت خود بر ایران شدند. مردم سمنان در دوران خلافت عباسی رنج های سختی را متحمل شدند. چه بسا سال‌های حکومت عباسیان مردم سمنان را تحت تأثیر قرار داده و حتی تا به امروز نیز سمنانی‌ها رنگ سیاه را به دلیل استفاده از آن برای پرچم‌های سیاه خلافت عباسی تحقیر می‌کنند. حکومت عباسیان با حمله وحشیانه و ویرانگر مغولان در سال 618 هجری قمری پایان یافت. گروه های مغول مردم را قتل عام کردند و قسمت اعظم شهر را به خاک و خون کشیدند. سمنان تا زمان ظهور سلسله صفویه ترک-فارس بهبود نمی یافت. صفویان مذهب شیعه دوازده امامی را به سمنان آوردند و در بازسازی شهر سهیم شدند.

عصر قاجار

با روی کار آمدن قاجاریه، سمنان تاریخی شاهد پیشرفت های اقتصادی، فرهنگی، زیربنایی و سیاسی بود. همان طایفه‌ای که به سلسله قاجار برخاسته بودند، از مناطق کوهستانی بین سمنان، مازندران و گلستان امروزی مستقر شدند. قاجارها سمنان را به قلعه ای مدنی تبدیل کردند و از آنجا بر مسیر تجاری اصلی بین پایتخت خود در تهران و مشهد مقدس نظارت داشتند. علاوه بر رشد زیرساختی، برخی از خاندان سلطنتی قاجار، املاک خود را در شهر ساختند. سمنان همچنین مرکز درمانی مهمی برای اعضای خاندان شاهنشاهی قاجار بوده و خانه بسیاری از پزشکان و پزشکان برجسته آن عصر بوده است. از نظر اقتصادی، این شهر شامل چندین املاک فئودالی با مزارع کشاورزی بود که به کار رعیتی متکی بودند.

رزرو هتل در رشت-هتل صبوری رشت-سمنان-رشت

با رزرو هتل در رشت و اقامت در هتل صبوری رشت تجربه ی سفری سرشار از آرامش را در خاطراتتان ثبت کنید.