مجموعه شهرهای ایران (تبریز قسمت چهارم)

مجموعه شهرهای ایران (تبریز قسمت چهارم)

شهر تبریز در دوران معاصر

تبریز به دلیل نزدیکی جغرافیایی به غرب و ارتباط با جنبش‌های روشنگری کشورهای همسایه، مرکز جنبش‌های انقلاب مشروطیت ایران در سال‌های 1284 تا 1290 میلادی شد که منجر به تأسیس مجلس در ایران و تشکیل قانون اساسی شد. ستارخان و باقرخان دو اصلاح طلب تبریزی که رهبری همبستگی مردم تبریز علیه سلطنت مطلقه را بر عهده داشتند، نقش بسزایی در دستیابی به اهداف انقلاب مشروطه ایران داشتند. در سال 1288 تبریز توسط نیروهای روس اشغال شد. چهار ماه پس از موفقیت انقلاب مشروطیت، در دسامبر 1290، روس ها دوباره به تبریز حمله کردند. پس از درهم شکستن مقاومت محلی با حمله نیروهای روس، سرکوب انقلابیون مشروطه و ساکنان شهر را آغاز کردند. در پی تهاجم، نیروهای روس حدود 1200 نفر از ساکنان تبریز را اعدام کردند. در نتیجه این لشکرکشی، تبریز بین سالهای 1290 تا 1296 توسط نیروهای روس اشغال شد.

رزرو هتل در رشت-هتل صبوری رشت-تبریز-رشت

از همان آغاز جنگ جهانی اول، ایران اعلام بی طرفی کرد. هنگامی که جنگ در مقیاس کامل شروع شد، تبریز و بسیاری از شمال غربی-شمال ایران پیش از این چندین سال عملاً توسط روسیه اشغال شده بود. در سالهای بعدی جنگ جهانی اول، نیروهای عثمانی مداخله کردند و با شکست دادن نیروهای روسی مستقر در آن شهر، کنترل شهر را به دست گرفتند. در این زمان، ارتش عثمانی به رهبری انور پاشا تمام ارتش روسیه را در منطقه قفقاز تهدید کرد. نیروهای روسی در مراحل بعدی جنگ، شهر را از عثمانی پس گرفتند. با تشدید انقلاب در روسیه، ارتش روسیه در آذربایجان ایران تخلیه شد و قدرت واقعی به دست کمیته محلی حزب دمکرات با ریاست اسماعیل نوبری رسید. به دنبال عقب نشینی روسیه، عثمانی ها یک بار دیگر شهر را برای چند ماه تا پایان قاطع جنگ تصرف کردند و پس از آن عقب نشینی کردند. پس از جنگ جهانی اول، دوره جدیدی در تاریخ این شهرستان آغاز شد. رضا شاه، سرتیپ بریگاد قزاق ایرانی، پس از کودتا، خود را پادشاه کشور اعلام کرد. او با وعده‌های برنامه‌های نوسازی در ایران که بر وحدت کشور متمرکز بود، با ایده یک کشور، یک ملت شروع کرد. این امر شامل تمرکز قدرت و اعمال محدودیت بر فرهنگ، میراث و زبان محلی در آذربایجان ایرانی و شهر تبریز بود. طرح نوسازی و ملی شدن رضاشاه تا اوج گیری جنگ جهانی دوم ادامه داشت.

در سال پایانی جنگ جهانی دوم علیرغم اعلام بی طرفی دولت ایران، کشور توسط نیروهای متفقین اشغال شد. سپس نیروهای متفقین از رضا شاه خواستند که از سلطنت کناره گیری کند و پسرش محمدرضا را به عنوان پادشاه جدید کشور منصوب کردند. اوضاع پس از جنگ با کمک شوروی برای ایجاد یک حکومت محلی به نام دولت خلق آذربایجان در شمال غرب ایران با پایتختی تبریز پیچیده تر شد. حکومت محلی جدید تحت حمایت شوروی توسط جعفر پیشه‌وری اداره می‌شد و از سال 1325 به مدت یک سال قدرت را در دست داشت. اما پس از عقب نشینی نیروهای شوروی، نیروهای مسلح محدود پیشه وری توسط ارتش شاهنشاهی ایران سرکوب شد و دولت ایران کنترل شهر را دوباره به دست گرفت. یکی از تأسیسات مهم در دوره دولت پیشه وری افتتاح دانشگاه تبریز بود که در جنبش های سیاسی و اعتراضات بعدی منطقه نقش اساسی داشت.

رزرو هتل در رشت-هتل صبوری رشت-تبریز-رشت

با رزرو هتل در رشت و اقامت در هتل صبوری رشت سفری دلنشین و آرامی را در این شهر زیبا تجربه کنید.