مجموعه شهرهای ایران (تبریز قسمت دوم)

مجموعه شهرهای ایران (تبریز قسمت دوم)

تاریخ اولیه شهر تبریز

تاریخ اولیه تبریز به خوبی مستند نیست. قدیمی ترین نشانه های تمدن در این شهر متعلق به حیاط قبر عصر آهن در هزاره اول قبل از میلاد است. که در اواخر دهه 1369 در ضلع شمالی مسجد کبود کشف شد. قدمت این شهر به 714 قبل از میلاد نیز می رسد. به عنوان Tarui یا Tauris، در کتیبه سارگون دوم پادشاه آشوری در 714 قبل از میلاد ثبت شده است.

دیوید رول مصر شناس اعلام کرد که باغ افسانه ای عدن در نزدیکی تبریز است. باستان شناس اریک اچ. کلین در مورد دیدگاه های رول اظهار نظر کرد و نوشت که حدس او با مؤسسه علمی مطابقت نداشت. استدلال او از این واقعیت کمک نمی کند که به گمانه زنی هایی در مورد انتقال نام مکان ها برای رودخانه های مختلف و همچنین به نظر می رسد. در پایان، اگرچه پیشنهاد رول دور از ذهن نیست، اما از هر فرضیه دیگری محتمل‌تر به نظر نمی‌رسد و کمتر از فرضیه‌هایی که اسپایزر، زرینز و سائر پیشنهاد کرده‌اند، محتمل‌تر به نظر می‌رسد.

رزرو هتل در رشت-هتل صبوری رشت-تبریز-رشت

از ابتدایی ترین تاریخ مستند تبریز، این شهر به عنوان پایتخت چندین فرمانروایی از دوران آتروپات و سلسله او انتخاب شده است. این احتمال وجود دارد که شهر چندین بار یا توسط بلایای طبیعی یا توسط ارتش های مهاجم ویران شده باشد. گفته می‌شود که قدیمی‌ترین عناصر تبریز کنونی یا در زمان اوایل ساسانیان در قرن سوم یا چهارم پس از میلاد و یا بعد از آن در قرن هفتم ساخته شده‌اند. این شهر در گذشته در فارسی میانه T'awrēš نامیده می شد.

پس از فتح ایران توسط مسلمانان، قبیله عرب ازد اهل یمن در تبریز ساکن شدند. توسعه تبریز پس از اسلام از این زمان آغاز شد. جغرافی دان اسلامی یاقوت الحماوی می گوید: تبریز روستایی بود پیش از ورود رواد از قبیله عضد به تبریز.[20] در سال 791 پس از میلاد، زبیده، همسر خلیفه عباسی هارون الرشید، تبریز را پس از یک زلزله ویرانگر بازسازی کرد و شهر را چنان زیبا کرد که اعتبار بنیانگذار آن را به دست آورد.

در رمضان سال 1208، تبریز و شهرها و مناطق مجاور آن در پاسخ به کشتار 12000 مسیحی در شهر آنی تحت کنترل گرجستان در روز عید پاک توسط مسلمانان توسط پادشاهی گرجستان تحت فرمان تامار کبیر فتح شد. . در نزدیکی اردبیل که توسط گرجی ها نیز فتح شد، حدود 12000 مسلمان کشته شدند. سپس گرجی ها جلوتر رفتند و خوی و قزوین را در طول راه بردند.

رزرو هتل در رشت-هتل صبوری رشت-تبریز-رشت

پس از حمله مغول، تبریز به عنوان پایتخت بعدی مغولان ایلخانی آذربایجان مراغه را گرفت تا اینکه در سال 771 توسط تیمور غارت شد. به دلیل موقعیت مطلوبش در علفزارهای شمال غربی، در سال 674 توسط آباقاخان، چهارمین فرمانروای ایلخانان، به عنوان پایتخت انتخاب شد، جانشین او غازان خان، آن را به مرکز اداری اصلی امپراتوری از آناتولی تا رودخانه اکسوس تبدیل کرد. از قفقاز تا اقیانوس هند. در دوران حکومت او، دیوارهای جدیدی در اطراف شهر ساخته شد و ساختمان های عمومی، امکانات آموزشی و کاروانسراهای متعددی برای خدمت به بازرگانانی که در جاده ابریشم باستانی سفر می کردند، ساخته شد. گفته می شود که گریگوری شیونیادس بیزانسی به عنوان اسقف ارتدوکس شهر در این زمان خدمت می کرد.

بارزرو هتل در رشت و اقامت در هتل صبوری رشت, تجربه ای بی نظیر از سفر به رشت شگفت انگیز را برای خود رغم بزنید.