مجموعه شهرهای ایران (بوشهر قسمت دوم)

مجموعه شهرهای ایران (بوشهر قسمت دوم)

گذشته از شهر بندری احیا شده بوشهر که دومین بندر اصلی دریایی ایران پس از بندرعباس است، بوشهر نیز اخیراً به سه دلیل اصلی در کانون توجه قرار گرفته است:

جزیره خارک

در طول جنگ ایران و عراق، بنادر عمده صادرکننده نفت ایران در خوزستان آسیب‌های شدیدی دیدند به طوری که بندر دوم در جزیره خارک برای انجام مسئولیت عمده صادرات نفت ایران انتخاب شد، اگرچه حتی خارک نیز از حملات هوایی عراق مصون نبود.

رزرو هتل در رشت-هتل صبوری رشت-بوشهر-رشت

کریدور صنعتی عسلویه

در حال حاضر حدود 70 هزار مهندس و تکنسین خارجی در این منطقه صنعتی در 270 کیلومتری جنوب مرکز این ولایت مشغول به کار هستند. این منطقه جایی است که میدان گازی معروف پارس جنوبی در نزدیکی آن قرار دارد که ایران صدها میلیون دلار در زیرساخت های آن سرمایه گذاری کرده است. میدان گازی پارس جنوبی بزرگترین میدان گازی جهان است.

منطقه صنعتی عسلویه به قدری پرسود تلقی می شود که حتی شرکت های آمریکایی مانند شرکت بین المللی متحدین آمریکا و هالیبرتون تحریم های آمریکا را دور زده و به نوعی در این منطقه دخالت کرده اند. شرکت بین المللی متحد آمریکا – عسلویه

دانشگاه های بوشهر

دانشگاه خلیج فارس

دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر

دانشگاه آزاد اسلامی واحد برازجان

دانشگاه آزاد اسلامی واحد شبانکاره

دانشگاه آزاد اسلامی خورموج

دانشگاه آزاد اسلامی خارک

دانشکده انرژی هسته ای ایران

دانشگاه پیام نور بوشهر

ورزش ها

فوتبال پرطرفدارترین ورزش در بوشهر است. بوشهر میزبان هر دو تیم معروف فوتبال است: شاهین بوشهر و پارس جنوبی جم.

شاهین یکی از قدیمی ترین تیم های فوتبال ایران است که در سال 1321 تاسیس شده است. شاهین نیز مانند تراکتورسازی تبریز یکی از پرطرفدارترین تیم های لیگ فعلی فوتبال ایران است.

سجاد غریبی (زاده 19 دی 1370) بدنساز ایرانی است. وی متولد خوزستان اهواز و ساکن بوشهر بوده است. او به دلیل هیکل خاصش در دنیا مشهور شده است. حجم عضلانی او به دلیل قد 186 سانتی متر و وزن 180 کیلوگرم فوق العاده است.او شبیه شخصیت هالک افسانه ای است، به دلیل جثه ای که دارد، طرفداران ایرانی اش او را هالک ایرانی نامیده اند.

بوشهر علیرغم پتانسیل‌های منحصربه‌فرد خود همچنان برای جذب گردشگر در حال توسعه است و به‌طور جدی فاقد سرمایه‌گذاری لازم برای گردشگری است. شهر بوشهر دارای هتل های 3 ستاره، فرودگاه و امکانات رفاهی مدرن می باشد. سازمان میراث فرهنگی ایران تا 45 محوطه با اهمیت تاریخی و فرهنگی در استان را فهرست کرده است. برخی از آنها در زیر ذکر شده است:

ساحل خلیج فارس (بوشهر)

دژ برازجان

کاخه تاوکه (برازجان)

شاهزاده ابراهیم (شاذابریم)

قلعه هلندی ها

معبد پوزیدون

گورستان باستانی

امامزاده میر محمد حنیفه

آرامگاه حاج محمد ابراهیم اصفهانی

کلیسای قدیمی جزیره خارگ

آب انبار قوام

خانه قاضی

مقبره ژنرال انگلیسی

مسجد شیخ سدون

کلیسای مسیح مقدس

خانه رئیسعلی دلواری

خانه مالک

محوطه باستانی شهر ری در 8 کیلومتری جنوب بوشهر قرار دارد.

آرامگاه عبدالمحیمرن

خانه دریا بایگی

خانه دهدشتی

قلعه خورموج

ادبیات

بوشهر خانه شاعران مشهوری بوده است. از جمله فیض دشتی (دشتستانی) (1209-1298) و منوچهر آتشی. اشعار فیض و به طور کلی ادبیات دشتی (یا دشتستانی) به آثار بابا طاهر شباهت دارد. صادق چوبک، نجف دریابندری و منیرو روانی پور از برجسته ترین نویسندگان ادبیات بوشهر هستند.

رزرو هتل در رشت-هتل صبوری رشت-بوشهر-رشت

با رزرو هتل در رشت و اقامت در هتل صبوری رشت خاطراتی خوش از سفر به این شهر رویایی در ذهن خود ثبت کنید.