مجموعه شهرهای ایران (بوشهر قسمت اول)

مجموعه شهرهای ایران (بوشهر قسمت اول)

استان بوشهر یکی از ۳۱ استان ایران است که در جنوب کشور با خط ساحلی طولانی در خلیج فارس قرار دارد. شهر بوشهر مرکز این استان است. در سرشماری سال 1385، جمعیت استان 886490 نفر در 188762 خانوار بود. سرشماری زیر در سال 1390تعداد 1,032,949 نفر در 246,742 خانوار را به خود اختصاص داده است. در سرشماری سال 1395، جمعیت استان 1163400 نفر در 321826 خانوار بوده است.

این استان در تاریخ اول تیرماه سال 1393 با تقسیم استان ها به پنج منطقه، صرفاً به منظور هماهنگی و توسعه بخشی از منطقه 2 شد.

رزرو هتل در رشت-هتل صبوری رشت-بوشهر-رشت

زبان

اکثریت قریب به اتفاق مردم به زبان فارسی (عمدتاً گویش فارس) به عنوان زبان اول صحبت می‌کنند و اقلیت عرب زبانی دارند.

دین

اکثریت قریب به اتفاق جمعیت بوشهر را مسلمانان شیعه تشکیل می دهند و اقلیتی از سنی ها 8.5 درصد از جمعیت استان را تشکیل می دهند.

یونانیان بوشهر را با مزام بریا در نبردهای نیارخوس شناختند. اما یک تیم حفاری فرانسوی در سال 1292 قدمت بوشهر را به امپراتوری عیلام بازمی‌گرداند. شهری در آنجا، به نام لیان، حاوی معبدی بود که برای محافظت از محوطه در برابر حملات دریایی طراحی شده بود. بقایای آن امروزه در 10 کیلومتری جنوب شهر کنونی بوشهر قابل مشاهده است.

مارکوپولو این منطقه را بخشی از استان شبان کاره ایرانی می داند. که شامل روستای صبا، ایران است که در آن سه مجوسی که مسیح کودک را زیارت کردند، دفن شده اند.

نقطه عطف کلیدی در تاریخ رویداد مهم بور است که در این منطقه تا ورود استعمارگران اروپایی در قرن دهم رخ داده است.

پرتغالی ها در سال 883 به شهر بوشهر حمله کردند و در آنجا ماندند تا اینکه شاه عباس صفوی منطقه خلیج فارس را از حضور آنها خالی کرد و این استان را آزاد کرد. در سال 1113، بوشهر بار دیگر به دلیل نادرشاه افشاریه و سیاست‌های نظامی او در خلیج فارس به شهرت رسید.

بوشهر توسط نادر به عنوان پایگاه مرکزی ناوگان دریایی نادر در خلیج فارس انتخاب شد. بدین ترتیب نام شهر را به بندر نادریه (بندر نادر) تغییر دادند. او مردی انگلیسی به نام جان التون را برای کمک به ساخت ناوگان خود استخدام کرد. گزارش های هلندی ناوگان دریایی حاکی از این است که او 8000-10000 پرسنل و همچنین چندین تاسیسات ساخت کشتی داشته است.

رزرو هتل در رشت-هتل صبوری رشت-بوشهر-رشت

پس از مرگ نادر، هلندی ها همچنان روابط تجاری خوبی در بوشهر داشتند تا اینکه انگلیسی ها در سال 1142 با قراردادی که با کریم خان از خاندان زند امضا کردند، اولین حضور خود را در بوشهر انجام دادند. در آن زمان، شهر بوشهر به شهر بندری ایران در خلیج فارس تبدیل شده بود. در دوران قاجار، بریتانیا، نروژ، روسیه، ایتالیا، فرانسه، آلمان و عثمانی در آنجا دفاتر دیپلماتیک و بازرگانی داشتند و بریتانیا به طور پیوسته در این منطقه جای پای خود را به دست می آورد. در زمان قاجار سالانه نزدیک به 100 کشتی انگلیسی در این شهر بندری پهلو می‌گرفتند.

با رزرو هتل در رشت و اقامت در هتل صبوری رشت لذت سفر دلنشین تان را در کنار عزیزانتان در محیطی امن و آرام صد چندان کنید.