مجموعه شهرهای ایران (بم قسمت دوم)

مجموعه شهرهای ایران (بم قسمت دوم)

 

طراحی و معماری ارگ

برنامه ریزی و معماری ارگ از دیدگاه های مختلف اندیشیده شده است. از شکل کنونی ارگ می توان دریافت که برنامه ریز یا طراحان کل شکل نهایی بنا و شهر را از نخستین گام ها در فرآیند برنامه ریزی پیش بینی کرده بودند. در طول هر مرحله از توسعه ساختمان، قسمت ساخته شده از قبل از یک شکل کامل برخوردار بود و هر قسمت اضافی را می‌توان به صورت یکپارچه در بخش موجود "دوخت" کرد.

رزرو هتل در رشت-هتل صبوری رشت-بم-رشت

ارگ برای امنیت در مرکز شهر-قلعه و در نقطه ای با وسیع ترین چشم انداز قرار دارد.

در شکل معماری ارگ، دو بخش متفاوت قابل تشخیص است:

قسمت حاکمان در داخلی ترین دیوار، نگهدارنده ارگ، سربازخانه، آسیاب، خانه 4 فصلی، چاه آب (حفر شده در زمین سنگی و عمق حدود 40 متر ) و اصطبلی برای 200 اسب.

قسمت حاکم بر اطراف محل حاکمان، شامل ورودی اصلی کل قلعه-شهر و بازار، در کنار محور نخاعی شمال به جنوب (که ورودی اصلی را به ارگ متصل می کند) و حدود 400 خانه ها با ساختمان های عمومی مرتبط با آنها، مانند مدرسه و مکان ورزشی.

در بین خانه ها سه نوع مختلف قابل تشخیص است:

خانه های کوچکتر با 2 تا 3 اتاق برای خانواده های فقیر.

خانه های بزرگتر با 3 تا 4 اتاق برای طبقه متوسط اجتماعی که برخی از آنها ایوان نیز دارند.

مجلل ترین خانه ها با اتاق های بیشتر در جهت های مختلف مناسب برای فصول مختلف سال به همراه یک حیاط بزرگ و یک اصطبل برای حیوانات در اطراف. تعداد کمی از این نوع خانه ها در قلعه وجود دارد.

تمام ساختمان ها از آجر سفالی پخته نشده، یعنی خشت ساخته شده اند. قبل از زلزله 1382، ارگ بم به احتمال زیاد بزرگترین سازه خشتی در جهان بود.

در سال 1355، سیتادل به عنوان مکان اصلی برای فیلم والریو زورلینی، صحرای تارتارها مورد استفاده قرار گرفت.

شرح ارگ

ارگ از چهار بخش اصلی تشکیل شده است: منطقه مسکونی، اصطبل، پادگان ارتش و اقامتگاه فرماندار.

ارگ بم دارای 38 برج دیدبانی و چهار دروازه ورودی بود. دیوار دفاعی بیرونی توسط یک خندق احاطه شده است. محله دولتی بر روی تپه ای صخره ای قرار دارد که توسط یک دیوار استحکامات دوگانه محافظت می شود. شاخص ترین بناها بازار، مسجد جماعت، مجموعه میرزا نعیم و خانه میر هستند.

ابعاد

بزرگتر از قلعه راین در مجاورت، مساحت ارگ بم تقریباً 180000 متر مربع است و توسط دیوارهای غول پیکر به ارتفاع 6 تا 7 متر و 1815 متر طول احاطه شده است. این ارگ دارای دو برج بیدار ماندن است که بم به خاطر آنها شهرت دارد. 67 برج از این دست در شهر باستانی بم پراکنده است.

شهر باستانی گلی بم بزرگترین سازه خشتی روی زمین است و تا زلزله سال ۱۳۸۲ یکی از جواهرات تاج گردشگری ایران بود. این سایت تقریباً 2000 سال است که اشغال شده است و تجزیه و تحلیل پس از زلزله نشان داد که دیوارها برای اولین بار با استفاده از آجرهای گلی به سبک ساسانی ساخته شده اند. بم در مسیرهای تجاری بین هند و پاکستان از یک سو و خلیج فارس و اروپا از سوی دیگر جایگاهی بود.

بازدیدکنندگان، از جمله مارکوپولو، از 38 برج شهر، دیوارهای گلی عظیم و ارگ افسانه ای - ارگ بم - شگفت زده شدند. امروزه ارگ بزرگترین پروژه ساخت خشتی روی زمین است. با استفاده از روش های عمدتاً سنتی، حدود 150 باستان شناس، مهندس و کارگر مشغول بازسازی دیوارهای بیرونی، ارگ اصلی و چند ساختمان در شهر اطراف هستند.

رزرو هتل در رشت-هتل صبوری رشت-بم-رشت

با رزرو هتل در رشت و اقامت در هتل صبوری رشت خاطراتی دلنشین و آرام را برای خود ثبت کنید.