مجموعه شهرهای ایران (اصفهان قسمت چهارم)

مجموعه شهرهای ایران (اصفهان قسمت چهارم)

اصفهان در عصر جدید

در قرن بیستم، اصفهان توسط بسیاری از مردم جنوب ایران اسکان داده شد: به ویژه در جریان مهاجرت جمعیت در آغاز قرن، و در دهه 1980، پس از جنگ ایران و عراق. در طول جنگ 23000 نفر از اصفهان کشته شدند. و 43000 جانباز وجود داشت.اصفهان امروزه فرش های نفیس، منسوجات، فولاد، صنایع دستی و غذاهای سنتی از جمله شیرینی تولید می کند. اصفهان به دلیل تولید فرش اصفهان، نوعی فرش ایرانی که معمولاً از پشم مرینوس و ابریشم ساخته می‌شود، شهرت دارد. راکتورهای آزمایشی هسته‌ای و همچنین تأسیسات تبدیل اورانیوم (UCF) برای تولید سوخت هسته‌ای در اطراف شهر وجود دارد. اصفهان یکی از بزرگترین تاسیسات تولید فولاد در منطقه و همچنین امکانات تولید آلیاژهای ویژه را دارد. شرکت فولاد مبارکه بزرگترین تولیدکننده فولاد در کل خاورمیانه و شمال آفریقا و بزرگترین تولیدکننده DRI در جهان است. شرکت ذوب آهن اصفهان اولین تولیدکننده محصولات فولادی ساختمانی در ایران بود و امروزه نیز بزرگترین شرکت این شرکت است.

 رزرو هتل در رشت-هتل صبوری رشت-اصفهان-رشت

یک پالایشگاه بزرگ نفت و یک پایگاه بزرگ نیروی هوایی در خارج از شهر وجود دارد. هسا، پیشرفته‌ترین کارخانه هواپیماسازی ایران، درست خارج از شهر قرار دارد. اصفهان نیز در حال جذب سرمایه گذاری بین المللی است. اصفهان میزبان المپیاد بین المللی فیزیک در سال 2007 بود. در سال 2020، کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و قطر در این شهر تشکیل جلسه داد.

جغرافیا

این شهر در دشت زاینده رود (رود حاصلخیز) و دامنه رشته کوه زاگرس قرار دارد. نزدیکترین کوه، کوه صفه (کوه صفه) در جنوب شهر است.

هیدروگرافی

شبکه‌ای مصنوعی از کانال‌ها که اجزای آن را مادی می‌نامند، در زمان صفویه برای انتقال آب از رودخانه زاینده‌رود به نقاط مختلف شهر ساخته شد. این شبکه که توسط شیخ بهایی، مهندس شاه عباس طراحی شده است، دارای 77 مدی در مسیر شمالی و 71 مدی در مسیر جنوبی زاینده رود است. این شبکه چند صد ساله در سال 1371، 91 درصد آب کشاورزی، 4 درصد نیازهای صنعتی و 5 درصد نیاز شهر را تأمین می کرد. 70 چاه اضطراری در سال 1396 برای جلوگیری از کمبود آب حفر شد.

شهرها و روستاهای اطراف اصفهان به شدت از خشکسالی و انحراف آب ضربه خورده اند که خالی شده و مردم ساکن آنجا کوچ کرده اند. یک روزنامه نگار ناشناس گفت که آنچه خشکسالی نامیده می شود اغلب سوءمدیریت آب است. میزان فرونشست وخیم است و سطح آبخوان سالانه یک متر کاهش می یابد. از سال 1399، این شهر بدترین کیفیت هوا را بین شهرهای بزرگ ایران داشته است.رودخانه پرآب و زیبای زاینده رود از سال 99 هر ساله به دلیل همین سو مدیریت ها به کویری خشک و بی آب بدل می شود که غم و خشم بزرگی را در دل می نشاند.

رزرو هتل در رشت-هتل صبوری رشت-اصفهان-رشت

گیاهان و جانوران

رقم گل رز دمشقی رزا 'اسپاهان' به نام این شهر نامگذاری شده است.

گاوهای بومی اصفهان در سال 1399 منقرض شدند.

دم‌های دمی اغلب در زمین‌های کشاورزی و پارک‌ها دیده می‌شوند.

جیرجیرک خال یکی از آفات عمده گیاهان، به ویژه ریشه های علف است.

گوسفند و قوچ نماد اصفهان هستند.

برای رزرو هتل در رشت می توانید گذری در سایت هتل صبوری رشت کنید و فضای دلنشین و امکانات آن را ببینید.