مجموعه شهرهای ایران (اصفهان قسمت اول)

مجموعه شهرهای ایران (اصفهان قسمت اول)

این شهر به خاطر معماری ایرانی-اسلامی، بلوارهای بزرگ، پل‌های سرپوشیده، کاخ‌ها، مساجد کاشی‌کاری‌شده و مناره‌هایش مشهور است. شهرت اصفهان به ضرب المثل اصفهان نصف جهان است. اصفهان همچنین دارای بناهای تاریخی، آثار، نقاشی ها و آثار فراوانی است.در زمان صفویه، اصفهان برای دومین بار در تاریخ خود، در زمان شاه عباس بزرگ پایتخت ایران شد.شهر اصفهان در محل تلاقی دو مسیر اصلی شمال – جنوب و شرق – غرب قرار دارد. اصفهان بین قرن 9 و 18 رونق بسیاری گرفت. این شهر بسیاری از تاریخ خود را حفظ کرده است. میدان نقش جهان اصفهان یکی از بزرگ‌ترین میدان‌های شهری جهان است و یونسکو آن را در فهرست میراث جهانی ثبت کرده است.

اصفهان-رزرو هتل در رشت-هتل صبوری رشت

اصفهان از اسپهان پارسی میانه گرفته شده است که مهرها و کتیبه‌های پارسی میانه مختلف از جمله کرتیر مغان زرتشتی گواه آن است. نام امروزی شکل عربی شده اصفهان است (برخلاف فارسی میانه، اما مشابه اسپانیایی، فارسی جدید خوشه‌های همخوان اولیه مانند اسپه را مجاز نمی‌داند). این منطقه با علامت اختصاری GD (رسانه جنوبی) روی سکه های ساسانی نشان داده شده است. در جغرافیای بطلمیوس، به عنوان آسپادانا (Ἀσπαδανα) ظاهر می شود که به «محل تجمع ارتش» گفته می شود. اعتقاد بر این است که اسپهان از spādānām «ارتش‌ها»، جمع فارسی باستان spāda گرفته شده است که از آن spāh "ارتش" و اسپاهی (سپاهی، "سرباز"، به معنای واقعی کلمه "از ارتش") در فارسی میانه گرفته شده است.سکونت انسان در منطقه اصفهان را می توان به دوره پارینه سنگی جستجو کرد. باستان شناسان اخیراً آثاری را یافته اند که قدمت آنها به دوران پارینه سنگی، میان سنگی، نوسنگی، برنز و آهن می رسد.تحت حکومت مادها، یک شرکت تجاری شروع به نشان دادن نشانه‌هایی از شهرنشینی بی‌تحرک کرد، و پیوسته به یک مرکز منطقه‌ای قابل توجه تبدیل شد که از خاک فوق‌العاده حاصلخیز در کرانه‌های رودخانه زاینده‌رود، در منطقه‌ای به نام اسپندانا یا اسپندانا بهره می‌برد.

هنگامی که کوروش کبیر سرزمین‌های ایرانی و ماد را در امپراتوری هخامنشی متحد کرد، شهر اصفهان از نظر مذهبی و قومی گوناگون نمونه اولیه‌ای از تساهل مذهبی افسانه‌ای پادشاه شد. این کوروش بود که به تازگی بابل را تصرف کرد و در سال 538 قبل از میلاد فرمانی صادر کرد و اعلام کرد که یهودیان ساکن بابل می توانند به اورشلیم بازگردند. بعدها تعدادی از یهودیان آزاد شده به جای بازگشت به وطن خود در اصفهان ساکن شدند. ابن الفقیه مورخ ایرانی قرن دهم می نویسد:

هنگامی که یهودیان از اورشلیم مهاجرت کردند و از نبوکدنصر فرار کردند، نمونه ای از آب و خاک اورشلیم را با خود بردند. ساکن نشدند تا به شهر اصفهان رسیدند که آب و خاکش شبیه بیت المقدس بود. سپس در آنجا سکنی گزیدند و به کشت خاک پرداختند و فرزندان و نوادگانی تربیت کردند و امروزه نام این آبادی یهودیه است.

اصفهان-رزرو هتل در رشت-هتل صبوری رشت

اشکانیان (247 پ.م.-224 بعد از میلاد)، سنت تساهل را پس از سقوط هخامنشیان ادامه دادند و بعد هلنیستی را در فرهنگ ایرانی و سازمان سیاسی معرفی شده توسط ارتش مهاجم اسکندر مقدونی پرورش دادند. در زمان اشکانیان، والیان اشکانی از اصفهان ولایات کشور را اداره می کردند و توسعه شهری شهر برای پاسخگویی به نیازهای پایتخت شتاب گرفت.

برای اقامت و رزرو هتل در رشت می توانید از سایت هتل صبوری رشت به راحتی اتاق مورد نظر خود را با سرویس های ویژه رزرو کنید و از سفر خود لذت ببرید.