مجموعه شهرهای ایران (اصفهان قسمت پنجم)

مجموعه شهرهای ایران (اصفهان قسمت پنجم)

اقلیم و آب و هوای اصفهان

اصفهان در ارتفاع 1590 متری (5217 فوت) از سطح دریا در سمت شرقی رشته کوه های زاگرس، دارای آب و هوای سرد کویری است. هیچ مانع زمین شناسی در 90 کیلومتری (56 مایلی) شمال شهر وجود ندارد که به بادهای خنک اجازه می دهد از این جهت بوزد. علیرغم ارتفاع، اصفهان در طول تابستان گرم است و حداکثر دمای آن معمولاً در حدود 35 درجه سانتیگراد (95 درجه فارنهایت) است. با این حال، با رطوبت کم و دمای معتدل در شب، آب و هوا کاملا مطبوع است. در طول زمستان، روزها خنک هستند در حالی که شب ها ممکن است بسیار سرد باشد. برف به طور متوسط 6.7 روز در هر زمستان می بارد. اما عموماً آب و هوای اصفهان فوق العاده خشک است. میزان بارندگی سالانه آن 125 میلی متر تنها حدود نصف بارش تهران یا مشهد و تنها یک چهارم بارندگی در کرمانشاه است.

 زاینده رود از رشته کوه های زاگرس شروع می شود و از غرب به قلب شهر می گذرد و سپس در تالاب گاوخونی پراکنده می شود. کاشت درختان زیتون در شهر از نظر اقتصادی مقرون به صرفه است، زیرا چنین درختانی می توانند از کمبود آب جان سالم به در ببرند.

رزرو هتل در رشت-هتل صبوری رشت-اصفهان-رشت

بالاترین دمای ثبت شده 43 درجه سانتی گراد (109 درجه فارنهایت) در 20 تیرماه 1380 و کمترین دمای ثبت شده 19.4- درجه سانتی گراد (3- درجه فارنهایت) در 26 دیماه 1374 بود.

جاده ها و آزادراه های شهر اصفهان

در یک دهه گذشته، شبکه بزرگراهی داخلی اصفهان دستخوش گسترش زیادی بوده است. برای جلوگیری از آسیب دیدن بناهای ارزشمند و تاریخی دقت زیادی صورت گرفته است. آزادراه های مدرن شهر را به دیگر شهرهای بزرگ ایران، از جمله پایتخت تهران، در 400 کیلومتری شمال، و شیراز، در 200 کیلومتری از جنوب، متصل می کند. بزرگراه ها همچنین به شهرهای اقماری اطراف منطقه شهری خدمات رسانی می کنند.آزادراه کنارگذر شرقی اصفهان در حال ساخت است.در سال 1400، یک سیستم جدید AVL در شهر مستقر شد.

پل های اصفهان

پل‌های زاینده‌رود برخی از بهترین معماری‌های اصفهان را تشکیل می‌دهند. قدیمی ترین پل شهرستان است که پایه های آن در زمان امپراتوری ساسانیان (قرن سوم تا هفتم ساسانی) ساخته شده است. در دوره سلجوقیان تعمیر شد. در بالادست پل خواجو قرار دارد که شاه عباس دوم آن را در سال 1028(ه.ش) ساخته است. و همچنین به عنوان یک دروازه بند عمل می کند.پل دیگر، پل چوبی (جوی) است که در ابتدا قناتی برای تامین باغ های کاخ در کرانه شمالی رودخانه بوده است. در بالادست دوباره سی و سه پل یا پل 33 طاق قرار دارد. این بنا در زمان شاه عباس بزرگ توسط شیخ بهایی ساخته شد و اصفهان را به حومه ارامنه جلفای نو متصل کرد. این پل با 295 متر طولانی ترین پل اصفهان است.پل قابل توجه دیگر پل مارنان است.

رزرو هتل در رشت-هتل صبوری رشت-اصفهان-رشت

این شهر 42 ایستگاه مشترک دوچرخه و 150 کیلومتر مسیر دوچرخه‌سوار آسفالته ساخته است. طبق احکام شرعی ایران، طبق مصوبه نماینده ولی فقیه در اصفهان، آیت الله یوسف طباطبایی نژاد و دادستان کل کشور، علی اصفهانی، استفاده زنان از شبکه عمومی اشتراک دوچرخه ممنوع است.

با رزرو هتل در رشت و اقامت در هتل صبوری رشت تجربه ای دلنشین و سرشرار از لذت را برای خود رغم بزنید.