غذاهای سنتی استان گیلان (قسمت چهارم)

غذاهای سنتی استان گیلان (قسمت چهارم)

 یکی از غذاهایی که همه گیلان را به نام آن می شناسند، باقالی قاتوق است که حتما اگر آن را میل نکرده باشید اسمش را شنیده اید. اگر به گیلان سفر کنید و باقالی قاتوق را امتحان نکنید، مطمئن باشید که سرتان کلاه رفته، زیرا مزه ی تکرار نشدنی باقالی قاتوق را نمی شود هرگر فراموش کرد. برای طبخ باقالی قاتوق، نوعی باقالی استفاده میشود که به پاچ باقالا معروف است، پوست این باقالی را میگیرند و سپس در دیگ گلی که در گیلکی به آن گمج گفته می شود میریزند و به آن روغن، شوید، سیر، نمک، فلفل و زرد چوبه اضافه می کنند و کمی آب در داخل آن می ریزند تا باقالی ها پخته شود، بعد از پخته شدن باقالی در آن تخم مرغ می شکنند، بعد از ۵ دقیقه این غذا آماده ی خورن است.

غذاهای سنتی رشت-رزرو هتل در رشت-هتل صبوری رشت

از محبوب ترین غذاها بین گیلانیان و بخصوص مردم شهر رشت پلاکباب محلی است، این غذا یک غذای مجلسی به شمار میرود که در کنار مخلفات کامل می شود و بدون این مخلفات اصالت خود را از دست می دهد. تخم ماهی شورشده (اشپل) باقالی تازه یا خشک، گردو و گردو از مهم ترین این مخلفات است که با برنجی که به صورت کته پخته شده سرو میشود و نام دیگر این غذا کته کباب نیز است، این غذای بسیارخوش طعم را نیز پیشنهاد میکنیم حتما در سفر به گیلان امتحان کنید.

 دیبیجا از جمله غذاهای محلی استان گیلان است که با تخم ماهی (اشپل) درست می شود. مزه ی این غذا از سایر غذاها بسیار متفاوت است زیرا ترکیبیست از غذای دریایی و سبزیجات که طعم این غذا را بسیار خاص و خوشمزه میکنند. معمولا این غذا را با چاشنی آب انار ترش و همراه برنج محلی سرو می کنند. در این غذا مانند بسیاری از غذاهای گیلانی از تخم مرغ استفاده می شود و دیگر مواد تشکیل دهنده ی آن برگ سیر تازه، کره، روغن، نمک، فلفل و گلپر است، که به اشبل اضافه میشود و سپس در ماهی تابه سرخ می شود.

خورشت ملاقورمه از آن دسته از غذاهای گیلانیست که بدون گوشت آماده می شود و در فرهنگ غذایی گیلان جایگاه ویژه و همچنین خاصیت بسیاز زیادی دارد. بعضی افراد این غذا را جایگزین قورمه سبزی نیز میدانند که برای قبول این ادعا حتما باید آن را یکبار امتحان کرد. برای درست کردن این غذا از، سبزی هایی که عطر فوق العاده ای دارند مانند نعنا، گشنیزو جعفری، پیاز سرخ شده، بادمجان، گوجه‌فرنگی، تخم مرغ، سیر، آبغوره، نمک، فلفل، دارچین و روغن استفاده می شود.

غذاهای سنتی گیلان-رزرو هتل در رشت-هتل صبوری رشت

از انرژی بخش ترین و مفیدترین غذای محلی گیلان می توان از فندق‌قاتوق نام برد که خواص موثری در تقویت قدرت بینایی و محکم‌تر شدن پیاز مو دارد. همانطور که از نامش پیداست، اصلی‌ترین جزو آن فندق است. رب گوجه فرنگی، بادمجان، مرغ، انار ترش، نمک، فلفل و زردچوبه، آرد و روغن از ترکیبات دیگر آن است. فندق‌قاتوق را هم در وعده ی شاه و هم در وعده ی نهار می توان نوش جان کرد.

شیرین تره مانند سایر غذاهای گیلانی طرفداران بسیاری دارد وبیشتر در قسمت شرقی استان گیلان معروف است، اصلی ترین ماده تشکیل دهنده شیرین تره اسفناج است و به همین جهت خواص زیادی دارد. دیگر ترکیباتی که دراین غذا استفاده میشود؛ تخم مرغ، آبلیمو، کره، زردچوبه، نمک، فلفل و سیر است. زمان آماده شدن این غذا نیز بسیار کم است و میشود، هم در وعده ی شام و هم در وعده ی نهار، با برنج یا نان میل کرد.

غذاهای سنتی گیلان-رزرو هتل در رشت- هتل صبوری رشت

با رزرو هتل در رشت و اقامت در هتل صبوری رشت تجربه ی این مزه های بی نظیر را برای خود ثبت کنید.