غذاهای سنتی استان گیلان (قسمت پنجم)

غذاهای سنتی استان گیلان (قسمت پنجم)

یکی دیگر از آش های سنتی وخوشمزه گیلان که بسیار مقوی نیز است، آش‌قلیه نام دارد، که چشیدن آن در هوای خنک پاییز و زیر باران از آن تجربیاتیست که زیاد تکرار نمی شود. راه های گوناگونی برای درست کردن آش‌قلیه وجود دارد اما مواد تشکیل دهنده آن یکی ست. نعناداغ، آرد‌ برنج، لوبیا سفید، نخود، قیسی، هویج نگینی، کشمش پلویی،پیازرنده شده، گوشت چرخ کرده، آبغوره، نمک و فلفل، سرکه، شکر و همینطور نعناداغ، چغندر و سبزی مخصوص از ترکیبات این آش لذیذ هستند. که هم می توان آن را به عنوان پیش غذا میل کرد وهم وعده های اصلی یعنی شام و نهار.

غذاهای سنتی گیلان-رزرو هتل در رش-هتل صبوری رشت

شوید‌خولی غذاییست که تنها با اردک اصالت خود را حفظ میکند در میان غذاهای سنتی گیلان قرار می گیرد و متفاوت ترین دلیلی که این غذا را از بقیه خورشت ها جدا می کند، استفاده از آلوچه ی خشک در آن است، یعنی آلوچه را بدون اینکه خیس کنند داخل آن میریزند. شویدخولی از ترکیب گوشت اردک، پیاز، تخم مرغ، آلوچه، شوید، سبزی پخته می شود و غنی از ویتامین است و پیشنهاد می شود حتما در سفر خود آن را نوش جان کنید.

درگیلان غذایی وجود دارد به اسم نیمرو و ماهی دودی که به همراه برنج محلی خورده می شود و طرفداران بسیاری دارد، خوردن این غذا برای افرادی که اولین بار است آن را میل می کنند باید محتاطانه باشد زیرا که شوری آن ممکن است از حد انتظارشان بیشتر باشد. برای درست کردن نیمرو و ماهی دودی از تخم مرغ، ماهی دودی پوست کنده شده، نمک و فلفل و روغن استفاده می شود.

اشپل لقمه از آن جمله غذاهاییست که در کل ایران طرفداران بیشماری دارد و از مزه ی بسیار بی نظیری برخوردار است. معمولا اشپل لقمه را در مهمانی ها سرو می کنند زیرا هم زمان آماده سازی آن کم است و هم به دلیل شکل زیبایی که دارد سفره را شکیل تر می کند. برای خوش عطر و طعم شدن این غذا در نظر داشته باشید که حتما باید تمام مواد تشکیل دهنده آن تازه باشد، زیرا هر چقدر سبزیجات و دیگر مواد آن تازه تر باشد، ظاهر بهتر و عطر خوش ترپیدا میکند. ترکیبات اشپل لقمه تخم مرغ، سیر، برنج، گردو، رب انار، پیاز، اشپل، سبزی های معطر مثل پونه، نعنا و تره خورد شده، نمک، فلفل، گلپر، روغن و نان است.

غذاهای سنتی گیلان-رزرو هتل در رشت-هتل صبوری رشت

اشپل شور در بین غذاهای اصلی گیلان قرار نمیگیرد زیرا که مواد اولیه خاصی برای درست کردن آن استفاده نمیشود، تنها به اشپل و نمک نیاز دارد، اما بسیاری آن را به همراه برنج به عنوان یک وعده ی کامل غذایی میل می کنند، در سفرتان به گیلان حتما اشپل شور را امتحان کنید.

میرزاقاسمی هم مثل باقالی‌قاتوق از آن غذاهاییست که اگر کسی طعم آن را نچشیده حتما نامش به گوشش رسیده است و گستره ی طرفدارانش به کل ایران میرسد. تاریخچه این غذا به زمان ناصرالدین شاه قاجار برمیگردد که اولین بارتوسط فردی به نام محمدقاسم‌خان درست شد و به دلیل خوش آمد همهگان درآن زمان در سطح کشور بسیار گسترس یافت و ماندگار شد نام قاسم خان را نیز جاودانه کرد. طرز تهیه میرزا قاسمی ساده است و مزه ای نزدیک به بادمجان خاویار دارد و برای افرادی که گوشت را از رژیم غذایی خود حذف کرده اند جاغیگزین بسیار مناسبی است. برای پختن میزا قاسمی از بادمجان, تخم مرغ, سیر, گوجه, نمک, فلفل و زردچوبه استفاده می شود. البته دو روش دیگر نیز برای پخت این غذا وجود دارد که زیاد مرسوم نیست که در یکی از انها در مواد این غذا گردو به کار می رود و در دیگری مرغ.

غذاهای سنتی گیلان-رزرو هتل در رشت-هتل صبوری رشت

با رزرو هتل در رشت و اقامت در هتل صبوری رشت, تجربه ای بی نظیر از طعم ها و زیبایی ها را برای خود ثبت کنید.