غذاهای سنتی استان گیلان (قسمت هفتم)

غذاهای سنتی استان گیلان (قسمت هفتم)

یکی از عجیب ترین نام هایی که در غذاهای گیلکی می توان شنید دختر لوس است! اما بر عکس نام خود بسیار دلچسب و لذیذ است و گرم سرو می شود و مانند نازخاتون نباید سرد میل شود. دختر لوس بر خلاف نام نا متعارف خود که ممکن است حس را ایجاد کند که با غذای سخت و پر دردسری روبه رو هستید اما باید بدانید که این غذا به راحتی و در زمان کوتاهی اماده می شود, از مهم ترین مواد تشکیل دهنده آن می شود از بادمجان, سیر, پیاز, گوجه, نعنا خشک, نمک,فلفل,زردچوبه, گلپر و آبغوره اشاره کرد.

یکی از غذاهای سنتی گیلان که مزه ی آن به دللیل وجود سبزی های معطر محلی بسیار جذاب و به یاد ماندنیست پلاسرتره است. پلا سر تره یعنی ثره روی برنج و برای درست کردن آن تره و سبزی های محلی دیگر را هنگام دم کشیدن برنج رویش می گذارند. اگر به گیلان آمدید میل کردن این غذا را در برنامه هایتان جای دهید.

ماهی شکم پر یا ماهی فیبیج از جمله غذاهاییست که علاوه بر لذیذ و خوش طعم بودن برای سلامتی بدن بسیار مفید است.برای آماده کردن این غذا از ماهی تازه استفاده می شود, و طرز تهیه آن بدین صورت است که ابتدا داخل شکم ماهی را خالی می کنند و سپس فلفل و نمک و گلپر را برای مزه دار شدن به ماهی اضافه می کنند و در مرحله ی بعد مخلوطی از گردوی له شده را به همراه سبزی های معطر, رب انار, آب انار ترش و آلو در داخل شکم ماهی قرار میدهند و داخل فر تنور قرارر میدهند تا بپزد و در آخر با برنج محلی میل می کنند.

غذاهای سنتی گیلان-رزروهتل در رشت-هتل صبوری رشت

همانطور که در بخش های قبل گفتیم در گیلان به تخم ماهی اشپل گفته می شود بسیار کاربرد دارد, اشپل را هم به عنوان غذای اصلی و هم به عنوان مخلفات کنار سفره قرار می دهند و هم با آن غذاهای مختلف لذیذ درست می کنند, اشپل کوکو یکی از غذاهاییست که با اشپل آماده می شود و طرفداران بسیاری نیز دارد. ترکیبات آن پیاز رنده شده, سیر رنده شده, تخم مرغ, فلفل, نمک و زرد چوبه است , این مواد بعد از مخلوط شدن داخل روغن داغ شده سرخ می شوند و با برنج یا نان سرو می شود.

باقلاواویج که مثل بیشتر غذاهای گیلکی بدون گوشت آماده می شود روش پخت بسیار راحتی دارد و در زمان کوتاهی درست می شود و همینطور خواص غذایی زیادی هم دارد. باقالی سبز, شوید, تخم مرغ, سیر, نمک و فلفل و زردچوبه و روغن ترکیبات این غذا هستند. طبق نظر پزشکان چربی و فشار خون با خوردن شوید و باقالی بسیار پایین می آید.

پامادور قاتوق, پامادور خورشت و گوجه خورشت هر سه نام یک غذا هستند که در عین سادگی بسیار لذیذ است و پر طرفدار, ماده ی اصلی این خورشت محبوب گوجه است. به این صورت گه به گوجه ی پخته شده, سیر سرخ شده و نمک و فلفل و زرد چوبه اضافه می کنیم و سپس به آن تخم مرغ سرخ شده را اضافه می کنیم و با برنج محلی سصرو می کنیم.

غذاهای سنتی گیلان-رزرو هتل در رشت-هتل صبوری رشت

ماهی کولی از انواع ماهی هایی است که در گیلان صید می شود و در بازارهای مختلف ماهی به فروش میرسد و خواهان فراوانی دارد, برای درست کردن کولی باید ابتدا به خوبی ان را پوست بکنید و با نمک و فلفل و کمی گلپر در روغن سرخ کنید و سپس با برنج محلی نوش جان کنید.

متنجان غذاییست با پیشینه ی بالا که معمولا با گوشت مرغابی درست می شود و شبیه فسنجان است, در آن آلو قیسی, کشمش نیز به کار میرود که با فسنجان کمی متفاوتش می کند. متنجان را معمولا با مرغابی, چنگر یا اردک درست می کنند اما می شود از مرغ نیز در آن استفاده کرد.

غذاهای سنتی گیلان-رزرو هتل در رشت-هتل صبوری رشت

با رزرو هتل در رشت و اقامت در هتل صبوری رشت, لذت سفر خود صد چندان کنید.