غذاهای سنتی استان گیلان (قسمت هشتم)

غذاهای سنتی استان گیلان (قسمت هشتم)

ترش واش خورشت از جمله غذاهای گیلانیست که نام آن از نوعی شبدر که ترش مزه است و به آن ترشک یا ترش واش می گویند گرفته شده و بسیار خوش طعم و لذیذ است. همانطور که از نام آن بر می اید مزه ی ترشی دارد و در آن از چند نوع سبزی که یکی از آنها همان ترش واش است استفاده می شود و دیگر ترکیباتش بادمجان, مرغ, رب انا و رب آلوچه است. اگر قصد سفر به گیلان را دارید حتما این غذا را امتحان کنید و مطمئن باشید پشیمان نمی شوید.

انار دانه مسما جزو غذاهاییست که به دلیل طعم لذیذی که دارد طرفدارانش در همه جای ایران گسترده اند. گوشت قرمز یا مرغ, رب گوجه, روغن, دانه های انار ترش, فلفل, نمک, زدچوبه, پیاز و روغن ترکیبات این غذا هستند که بعد از مراحل پخت با برنج سرو می شود.

مرغ ترش یا به زبان محلی ترش مرغ مانند بسیاری از غذاهای گیلانی با استفاده از چاشنی های ترشی مثل اب انارع آبغوره یا نارنج مزه ی ترش بسیار دلچسبی دارد. برای درست کردن این غذا به مرغ, تخم مرغ, چاشنی ترش یعنی آبغوره یا نارنج, سبزی مرغ ترش, لپه و نمک فلفل لازم است. این غذا سرشار از ویتامین است.

غذاهای سنتی گیلان-رزروهتل در رشت-هتل صبوری رشت

غوره مسما هم از جمله غذاهای ترش و لذیذ گیلانی است که هم با گوشت قرمز و هم با مرغ می توان آن را درست کرد. ترکیبات دیگر این غذا پیاز, گوجه فرنگی, بادمجان و غوره هستند. مزه ی این غذا بسیار دلچسب است و بعد از یکبار امتحان کردن آن حتما دلتنگ آن خواهید شد.

شش انداز هم از غذاهای بدون گوشت مفید گیلانی است که بسیار خوش طعم است و طرفداران زیادی دارد و بیشتر مسافرانی که به این استان سفر می کنند این غذا را میل می کنند. جز اصلی خورشت شش انداز بادمجان است که با رب انار, گردوی له شده, پیاز سرخ شدهو روغن پخته می شود و با برنج محلی میل می شود.

غذاهای سنتی گیلان-رزرو هتل در رشت-هتل صبوری رشت

یکی دیگر از خورشت های خوشمزه گیلانی چغرتمه است که با کوکوی چغرتمه تفاوت دارد. در این غذا موادی چون سینه ی مرغ پخته شده, تخم مرغ, پیاز, آبلیمو, دارچین, آب مرغ, نمک و فلفل و زردچوبه استفاده می شود. مزه ی این غذا ملس یا شیرین است و یک خورشت لذیذ و خوش طعم است که با برنج  سرو می شود.

کوکوی چغرتمه یا کوکوی مرغ شباهت زیادی با خورشت چغرتمه دارد اما به صورت کوکو در تابه سرخ می شود. مواد تشکیل دهنده آن مرغ پخته شده, تخم مرغ, پیاز سرخ شده و روغن است که به راحتی آماده سرو می شود. این غذا را هم با برنج و هم با نان  می  شود میل کرد.

خورشت طلا کوله غورابه یا طلاکوله بسیار شبیه به فسنجان است با این تفاوت که در این غذا از سبزیجات معطر و آرد استفاده می شود که مزه ی ان را متفاوت می کند. این خورشت هم مانند سایر غذاهای گیلانی طرفداران بیشماری دارد. در این غذا از آردبرنج, گشنیز, نعنا, جعفری, گوشت فرمز یا مرغ و گردو سابیده شده استفاده می شود وقتی به آن طلا کوله غورابه می گویند که با مرغ درست شود.

غذاهای سنتی گیلان,رزرو هتل در رشت,هتل صبوری رشت

در پایان اغراق نیست اگر استان گیلان را خوشمزه ترین استان کشور بنامیم. چرا که علاوه بر غذاهایی که نام بردیم خوراکی های بسیار دیگری نیز در این استان وجود دارد که مزه ی آن ها شما را شگفت زده خواهد کرد.

با رزرو هتل در رشت و اقامت در هتل صبوری رشت تجربه ای بی نظیر از سفر را برای خود رغم بزنید.