غذاهای سنتی استان گیلان (قسمت ششم)

غذاهای سنتی استان گیلان (قسمت ششم)

ورقه گیلانی غذایی شبیه به کوکو است که با بادمجان محلی تهیه می شود و با برنج کته و یا نان سرو می شود. این غذا در بین گیلانیان از محبوبیت بالایی برخوردار است. ترکیبات این غذا را بادمجان, تخم مرغ, زردچوبه, نمک, فلفل و روغن تشکیل می دهد. ورقه گیلانی یا ورقه بادمجان به دلیل عطر بی نظیری که دارد بسیار هوس برانگیز و اشتها آور است.

گمج کباب را بیشتر می توانید در مهمانی های بزرگ و رستوران های معروف استان گیلان پیدا کنید, زیرا که جزو غذاهای مجلسی به شمار میرود. گمج کباب بر خلاف چیزی که از نام آن برداشت می شود نوعی خورشت بسیار لذیذ است که در ان چند نوع سبزی محلی مانند چوچاق استفاده می شود و خاصیت غذایی بسیار زیادی دارد. مواد اولیه این غذا را گوشت فیله گوساله, گردو سابیده شده, سبزی های مخصوص خورد شده, پیاز رنده شده, آب انارترش, رب انار, زردچوبه, نمک و فلفل تشکیل می دهند.

غذاهای سنتی گیلان-رزروهتل در رشت-هتل صبوری رشت

پنیر برشته یا املت گیلکی از غذاهای بسیار خوش طعم گیلان است به حدی که در تمام شهرهای شمالی ایران با کمی تغییر آن را درست می کنند. ترکیبات اصلی که در پنیر برشته به کار می رود, تخم مرغ, پنیر محلی(سیامزگی) که البته می توان با پنیر لیقوان یا سفید نیز آن را آماده کرد, شوید خشک, سیر, نمک, فلفل, زردچوبه و روغن است.

ترشه شامی از غذاهای محبوب گیلانی است که با نان خورده می شود و طرز تهیه راحتی دارد و از مهم ترین دلایل محبوبیت آن همین سادگی در آماده سازی آن است. برای درست کردن آن شما به گوشت چرخ کرده, تخم مرغ, گشنیز ساطوری شده, پیاز خورد شده, آرد, آب نارنج, دارچین,نمک, زردچوبه و فلفل استفاده می شود.

شیرین قاتوق یا به تعبیری شیرین قورمه را بیشتر برای نظری و مراسمی مانند روزهای تاسوعا و آشورا می پزند و پیشینه ی سنتی زیادی دارد. طرز تهیه ان نیز آسان است و در زمان کوتاهی پخت می شود. مواد اولیه شیرین قاتوق را قیسی, پیاز, گوشت چرخ کرده, زعفران, زردچوبه, پیاز رنده شده, فلفل, روغن و نمک تشکیل می دهند.

غذاهای سنتی گیلان-رزرو هتل در رشت-هتل صبوری رشت

قدمت خورشت فسنجان به دوره ی ساسانیان باز می گردد و از قدیمی ترین غذاهایی است که هنوز هم در بین مردم طبخ می شود و طرفداران بی شماری در سراسر ایران دارد و در بیشتر مهمانی های سنتی ایرانیان می توان آن را در سفره دید. عطر و مزه ی بی نظیر آن به حدی محبوب است که کمتر کسی پیدا می شود که آن را جزو غذاهای مورد علاقه اش نام نبرد. در گیلان این غذا را با اب انار, ترش مزه درست میکنند اما در بسیاری از شهرها طعم آن را ملس را شیرین می کنند.  از جمله موادی که این غذا را تشکیل میدهند رب انار, مغز گردو, پیاز, اب انار, نمک, فلفل , زردچوبه, زعفران و البته مرغ که می توان گوشت اردک را نیز جایگزین آن کرد.

بادمجان شکم پر یا بادمجان کباب را که هم می توان به عنوان پیش غذا ان را میل کرد و هم می شود به عنوان یک وعده ی کامل غذایی با نان یا کباب نوش جان کرد از جمله غذاهای محبوب گیلانیان است که برای تهیه ان نیاز است برای استفاده مواد اولیه آن توجه ویژه ای بکار برد. زیرا که بادمجانی که برای پخت آن انتخاب می شود باید بی تخم یا کم تخم باشد تا این غذا رو به تلخی نرود. برای درست کردن بادمجان شکم پر از گردو له شده, رب آلوچه, رب انار, پیاز رنده شده, روغن, فلفل, نمک و زردچوبه استفاده می شود.

غذاهای سنتی گیلان-رزرو هتل در رشت-هتل صبوری رشت

با رزرو هتل در رشت و اقامت در هتل صبوری رشت سفری دلنشین و سرشار از مزه های تازه را تجربه کنید.