غذاهای سنتی استان گیلان (قسمت سوم)

غذاهای سنتی استان گیلان (قسمت سوم)

خورشت اناربیج از جمله غذاهای گیلانیست که در مجالس و مراسم های رسمی به همراه برنج محلی سرو می شود و بسیار شبیه به فسنجان است و از محبوبیت بسیار بالایی بین همه برخوردار است. برای تهیه آن نیاز است گوشت گوساله را گوسفند را چرخ کنید و با سبزی های مخصوص مخلوط کنید و آن را ورز دهید و سپس به شکل گلوله های کوچک در بیاوریم و با کمی روغن تفت دهیم و در داخل ترکیبی که از گردوی سابیده شده, رب انار, سبزی مخلوط و آبغوره قرارشان دهیم تا به خوبی پخته شوند.

غذاهای سنتی گیلان-اناربیج-رزرو هتل در رشت-هتل صبوری رشت

در زبان گیلکی کلمه ی "بیج" یا "ویج" به معنی سرخ شده است که در عنوان چند غذای نیز از این واژه استفاده شده است. سیرابیج یا سیراویج از ترکیب ساده ی برگ سیر و تخم مرغ درست میشود اما همین ترکیب ساده طرفداران بیشماری دارد. زیرا علاوه بر خوش طعمی و خواصی که داراست از ظاهر و رنگ خاصی نیز برخوردار است. از دیگر ترکیبات این غذای خوش طعم و رنگ می توان به نمک, فلفل, زردچوبه اشاره کرد که به برگ سیر تفت داده در روغن و تخم مرغ اضافه می شوند و با برنج محلی سرو می شود.

غذاهای سنتی گیلان-رزرو هتل در رشت-هتل صبوری رشت

واویشکا از جمله غذاهای محلی استان گیلان است که به چند روش پخت می شود و هم می توان آن را با برنج نوش جان کرد و هم با نان. البته طرز تهیه انواع واویشگاه ها تقریبا یکیست و تنها گوشتی که در آن مورد استفاده قرار می گیرد متفاوت است, به این معنی که واویشکا را هم با گوشت گوسفند و گوساله درست می کنند, هم با مرغ و هم با جگر و دل گوسفند. موادی که واویشکا را تشکیل میدهند علاوه بر گوشت, گوجه فرنگی, سیر, پیاز, زردچوبه, دارچین, رب گوجه فرنگی, نمک و فلفل و روغن هستند. البته این نکته هم خالی از اهمیت نیست که این غذا وفتی با دل و جگر گوسفند آماده شود بسیار سنگین است و بهتر است بیماران قلبی و سالمندان در خوردن آن بسیار احتیاط کنند.

واویشکا-رزرو هتل در رشت-هتل صبوری رشت-غذاهای سنتی گیلان

از معروف ترین و خوش طعم ترین کباب هایی که می توانید در استان گیلان و بخصوص شهر رشت امتحان کنید و از آن لذتی تمام نشدنی را تجربه کنید کباب ترش است که مزه ای متفاوت با تمام کباب ها دارد. در کباب ترش گوشت گوسفند را با پیاز, روغن زیتون, رب انار ترش, گردو سابیده شده, سبزی محلی و نمک و فلفل ترکیب می کنند و در سیخ قرار میدهند و سپس روی ذغال می گذارند تا خوب مغز پخت شود. این غذا را نیز می توان هم با برنج و هم با نان سرو کرد.

کاله کباب که بیشتر به عنوان مخلفات کنار غذا روی سفره غذا قرار میگیرد از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار است. و از مزیت هایش آماده سازی سریع آن است. برای درست کردن این غذا ابتدا باید بادمجان را کبابی کنید و سپس به آن چوچاق که نوعی سبزی محلی است, گردوی محلی, آب انار تازه ترش, گردوی سابیده شده, سیر و نمک و فلفل را اضافه کنید. این غذا در عین حال که بسیار خوش طعم است خواص بسیاری نیز دارد.

غذاهای سنتی گیلان-رزرو هتل در رشت-هتل صبوری رشت

آش از سالیان دور به عنوان یکی از مهم ترین غذاهای ایران زمین مطرح بوده است و  علاوه بر مزه ی دلنشین از خواص بسیاری برخوردار است. آش ترش یا به زبان محلی ترش آش همان آش معرف گیلان است با سایر آش ها تفاوت های بسیاری دارد, همانطور که از اسمش پیداست مزه ی ترشی دارد و خانم های باردار از طرفداران پرو پا قرص ان هستند و آن را به عنوان ویارانه میل می کنند. ترکیبات اصلی این آش, سبزی مخصوص آش, لوبیا, نخود, آب غوره یا انار ترش وباقالا است و معمولا آن را در کنار ترب و ماهی شور تازه سرو می کنند.

غذاهای سنتی گیلان-رزرو هتل در رشت-هتل صبوری رشت

 با رزرو هتل در رشت و اقامت در هتل صبوری رشت, لذت چشیدن مزه های دلچسب غذاهای گیلانی و سفری به یاد ماندنی را تجربه کنید.