غذاهای سنتی استان گیلان (قسمت دوم)

غذاهای سنتی استان گیلان (قسمت دوم)

مرکز اصلی دسر اگردک که از خوش طعم ترین شیرینی های محلی گیلان به محسوب می شود شهر ماسوله است, اما میتوانید در شیرینی فروشی های بسیاری از شهرهای دیگر استان نیز این دسر خوشمزه را بیابید. برای پخت اگردک از گل های میخک و زنجبیل پودر شده, پودر قند, آرد برنج و هل استفاده می شود و به همین جهت مزه ی این دسر بسیار تند و ماندگار است.

شیرینی اگردک-رزرو هتل در رشت-هتل صبوری رشت

فرنی فشکل که از شیره ای درست می شود که از برنج سابیده شده بدست می آید, از دسرهای اختصاصی گیلان به شمار می رود. برای درست کردن دسر فرنی فشکل از شیره ی انگور و یا دوشاب, برگ نارنج تازه, کره و آرد برنج استفاده می شود. فشکل در زبان گیلانی به معنای برنج سابیده شده کشدار است. مزه ی این دسر هیچ شباهتی با سایر فرنی ها ندارد و هرچقدر که بیشتر در یخچال بماند خوش طعم تر و لذیذ تر می شود.

باقلوای یاس یکی دیگر از دسرهای گیلان است که  یک تفاوت یزرگ با سایر باقلواهای رایج دارد و آن استفاده از گل یاس برای معطر کردن باقلوا  به جای هل است و همین دلیل نیز به آن باقلوای گل یاس گفته می شود و در همه جای استان می توان آن را یافت. موادی که این نوع باقلوا را تشکیل میدهد پودر قند, پسته, بادام, تخم مرغ, گردو و شیر هستند. برای درست کردن این دسر ابتدا بادام را با گل یاس معطر کرد و سپس به سایر مواد آن را اضافه کرد.

باقلوای یاس-رزرو هتل در رشت-هتل صبوری رشت

غذاهای سنتی و محبوب استان گیلان

در این قسمت می خواهیم تعدادی از محبوب ترین غذاهای استان گیلان را برایتان معرفی کنیم که شهرت بعضی از آنها جهانیست و تمام مسافران و گردشگرانی که از کشورهای دیگر به گیلان می آیند آن ها را می شناسند و طرفدار آن هستند.

کویی تره یکی از خوشمزه ترین غذاهای محبوب و محلی گیلان است که از ترکیب گردوی سابیده شده با رب انار و گوجه فرنگی و همینطور کدو حلوایی, گلپر , فلفل, نمک و سیر و زردچوبه تبدیل به معجونی بسیار دلچسب میشود که البته نیاز است که ابتدا مواد را با هم تفت دهید و سپس به همراه برنج محلی نوش جان کنید.

از دیگر غذاهای محبوب گیلانی میشود از آلومسما نام برد که با استفاده از گوشت مرغ یا پرندگان دیگر مانند اردگک یا غاز طبخ می شود, از دیگر ترکیبات آن می توان از پیاز, رب گوجه, روغن و البته آلو نام برد که رایج ترین نوع آلویی که در آن استفاده می شود قیسی است که باعث خوش رنگ تر شدن این خورشت می شود اما از دیگر آلوها نیز برای درست کردن آلو مسما استفاده می شود. این غذای لذیذ نیز با برنج محلی سرو می شود که به دلیل وجود گوشت ماکیان یا پرندگان در آن برای بیماران قلبی و کسانی که فشار خون بالایی دارند, مفید است.

خورش آلو مسما-رزرو هتل در رشت-هتل صبوری رشت

یکی از غذاهایی که سرشار از طعم ومزه های تازه برای غیر بومیان است و معمولا افراد را دچار شگفتی می کند سیرقلیه است. مهم ترین ماده ی تشکیل دهنده این غذا گوشت اردک است که می شود مرغ را هم جایگزین آن کرد. اما در بیشتر غذاهای محلی گیلان که رنگ تیره ای دارند و در آن ها از سبزی استفاده شده با گوشت اردک که تیره رنگ است درست می شود. از دیگر ترکیبات اصلیه سیرقلیه میشود از تخم مرغ, برگ سیر تازه, پیاز, لپه, زردچوبه, فلفل و نمک نام برد.

سیر قلیه-رزروهتل در رشت-هتل صبوری رشت

برای آشنایی بیشتر و لذت چشیدن این طعم های بینظیر می توانید با رزرو هتل در رشت و اقامت در هتل صبوری رشت تجربه ای بیاد ماندنی را برا خود رغم بزنید.