غذاهای سنتی استان گیلان (قسمت اول)

غذاهای سنتی استان گیلان (قسمت اول)

تاریخ هر دیار و آبادی به غذاهای سنتی و خوراکی های محلی آن منطقه بسیار وابسته است. غذا در هر شهر و کشور نشان دهنده فرهنگ و آداب و رسوم آن سرزمین است. برکسی پوشیده نیست گه گیلان با 3000 سال فرهنگ خود از تنوع غذایی بسیار کم نظیری برخوردار است و چندی پیش از سوی سازمان جهانی غذا و دارو "یونسکو" به عنوان شهر خلاق غذا از نظر تنوع خوراک به ثبت جهانی رسید.

می توان با اطمینان کامل گفت که تقریبا کسی نیست که غذاهای گیلانی را نشناسد, زیرا هر روز در آشپزخانه های گیلانی ها چیزی حدود 220 نوع غذای محلی در حال طبخ است و که مواد اصلی تشکیل دهنده ی بیشترشان, تخم مرغ, سیر, بادمجان, زردچوبه, گردو و انواع سبزی های محلی مانند چوچاق و خالواش است.

 گیلانرزرو هتل در رشت-هتل صبوری رشت-غذاهای سنتی

در این جا ما سعی کردیم که فهرستی از محبوب ترین غذاها و خوراکی های گیلانی را برایتان جمع آوری کنیم, و این اطمینان را به شما می دهیم که بعد از مطالعه این مطلب برای سفر به این منطقه زیبا  اشتیاق بسیاری پیدا می کنید و حتی ممکن است بلافاصله بعد از مطالعه آن به آشپزخانه تان سری بزنید و شروع به پختن یکی از غذاهای محلی این استان کنید.

پیش غذا ها و دسرهای منحصر به فرد گیلان

هرشهر و استانی پیش غذا ها و دسر هایی دارند که قبل و بعد غذا سرو می شود. پیش غذا ها شامل وعده های کوچک غذایی است که پیش از خوردن غذای اصلی میل میشوند. نام تعدادی از دسرها و پیش غذاهای معروف گیلان را می توانید در زیر بخوانید.

از خوش طعم ترین و قدیمی ترین نوشیدنی ها و دسرهای استان گیلان می توان از یخ در بهشت نام برد که در یک روز گرم تابستان مانند تکه ای از بهشت روحتان را سرشار از لذت می کند. این نوشیدنی سنتی محبوب از ترکیباتی درست می شود که در هر خانه ای موجود است. لیمو ترش تازه (آبلیمو) گلاب, شکر و آب و یخ تکه اتکه شده ترکیبات اصلی یخ در بهشت است.

رزرو هتل در رشت-غذاهای سنتی رشت-هتل صبوری رشت

رشته خوشکار معروف ترین دسر گیلان است که در واقع نوعی شیرینی است که با چای سرو می شود, این دسر را بیشتر در ماه رمضان و بعد از افطار نوش جان میکننند و از سوغاتی های محبوب استان گیلان به شمار میرود که در اکثر شیرینی فروشی های سنتی آن می توان آن را تهیه کرد. البته به دلیل محبوبیت بالای این دسر می توانید آن را در بیشتر شهرهای ایران بیابید.

آرد گندم, آرد برنج, روغن مایع, مغز بادام, مغز گردو, شکر از ترکیبات اصلی رشته خوشکار هستند و دارچین و حل هم از مهم ترین ادویه های آن محسوب می شوند.

این دسر دو نوع دارد که یکی رشته و دیگری خوشکار است, رشته خمیریست که با آرد گندم و برنج درست می شود و سپس در روغن سرخ می شود و تو خالیست, خوشکار اما همان رشته است که داخلش از مغزها و شکر و ادویه های ذکر شده پر می شود و بعد سرخ می شود. در مرحله ی بعد شیره ای از شکر, آب درست میشو که رشته ها و خوشکارها پس از سرخ شدن درون آن قلطانده شوند.

رزرو هتل در رشت-غذاهای سنتی استان گیلان-هتل صبوری رشت

با رزرو هتل در رشت و اقامت در هتل صبوری رشت تجربه ای بی نظیر از مزه ها را در محیطی دلنشین و هوایی پاک تجربه کنید.