رودسر رویایی (قسمت اول)

 رودسر رویایی (قسمت اول)

شهر رودسر که در قدیم به آن هوسم گفته می شد محل فروانروایی حکوت زیدیه و تولد آل بویه در روستای بویه یعنی املش امروزی بوده است و همچنین پسر وشمگیر از خاندان زیاریان در همین مکان حکومت می کردند. نخستین پیشه ی اهالی این سرزمین از زمان پیدایش, ماهیگیری بوده است. صیدرمحله یا صیدگرمحله از محله های بسیار قدیمی رودسر است که  طبق گفته هایی زندگی کردن ماهیگیران در این منطقه و اطراف رودخانه و دریای خزر مشغول بودند, صیدگر محله می گفتند. در طول زمان و به تدریج به صیدرمحله معروف شده است.

شهرستان رودسر از مهم ترین مرکزهای کرم ابریشم, نوغانداری, تولید نخ های ابریشمی که در دوران صفوی تنها کالای صادراتی ایران بود. از شغل های قدیمی رودسر نیز دوزندگی, کاشی سازی, کوزه گری و حصیربافی است.

اهالی رودسر گیلکی هستند و زبانشان فارسی و گیلکی بیه پیش در شرق گیلان صحبت می کنند. آیین و کیش مردم رودسر شیعه 12 امامی است. مردم رودسر از 3 طایفه مختلف هستند, گالش ها- گیلک ها و مهاجرها هستن. مهاجرهای این شهرستان بیشتر سادات و علویان که در زمان سلطنت آل بویه به آنجا سفر کردند هستند.

شهر رودسر از سمت جنوب به رشته کوه های البرز, از سمت غرب به رامسر از سمت شرق به لنگرود و املش و از سمت شمال به دریای خزر میرسد. بخش های شمالی شهر رودسر در قسمت جنوبی دریای خزر و جلگه واقع شده و دارای آب و هوای مرطوب است اما در بخش های کوهستانی این شهرستان دمای خنک و دلنشینی را می توانید تجربه کنید.

رودسر-رزرو هتل در رشت- هتل صبوری رشت

رودخانه های کیارود, پلرود و شیرارود هم در این شهرستان روان هستند.

در جداسازی و تقسیمات کشوری در زمان رضاشاه پهلوی شهرستان رودسر از بخش های رشت محسوب می شد اما در تاریخ 28 خرداد ماه سال 1324 و با رای اعضای مسئولان وقت شهر لاهیجان به شهرستان تغییر یافت و شهرهای رودسر و لنگرود از توابع لاهیجان شدند و از رشت جدا شدند.

رودسر طبق آمار سازمان آمار در سرشماری سال 1395 جمعیت شهرستان رودسر 147,399 نفر بوده است.

از مهم ترین محصولات کشاورزی شهرستان رودسر گل گاوزبان, گردو, فندق, مرکبات, چای و برنج است. همچنین فوجی, خرمالو, آلوچه وحشی, کیوی, انبه یا ازگیل ژاپنی, کونوس(ازگیل), گوجه سبز, انگبین, سیب زمینی, در این شهر برداشت و توضیع می شود.

مکان های تاریخی دیدنی شهرستان رودسر

بازار معروف به بازار برنج فروشان که محل فروش نوع های مختلف برنج محصول شرق گیلان است از 4 ظلع تشکیل شده و در مجاورت بازار ماهی فروش ها واقع شده است.

گنبد 8 ضلعی پیر محله که ساخت آن به دوران کیانیان باز می گردد از دیدنی ترین مناطق تاریخی رودسر بشمار می رود.

و همچنین بازار بسیار قدیمی ماهی فروش ها که گفته می شود قدیمی ترین بازار ماهی فروشان در شمال کشور نیز هست از جاذبه های زیبای گردشگری این شهر است. قدمت تاریخی این بازار به زمان ماهیگیری خاندان آل بویه بر می گردد و از این جهت ارزش فراوانی دارد.

رودسر-رزرو هتل در رشت-هتل صبوری رشت

از جذاب ترین مناطق دیدنی در رودسر ساحل رامدشت است که طول ان به 30 کیلومتر میرسد و به علت مجاورت با کوهستان منظره بینظیر و بسیار منحصر به فردی را در مقابل دیدگان تماشاگران می گذارد. همین چشم انداز زیبا این منطقه را به مرکز برگذاری والیبال ساحلی در کشور بدل کرده است.

استفاده از زمین های فوتبال و والیبال ساحلی در این ساحل رایگان است و عموم مردم می توانند از آن بهره ببرند. همچنین این ساحل دارای پیست موتور سیکلت هایی با 4 چرخ و همچنین کایت های موتور دار نیز هست.

اما برای انجام همین ورزش ها به صورت حرفه ای ساحل شهدای این شهرستان ورزشکاران را در خود جای میدهد.

پیشنهاد ما برای بازدید از این شهر جذاب رزرو هتل در رشت و اقامتی سرشار از آرامش در هتل صبوری رشت است.